coinex
راهنمای خرید تکراتو

طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز توسط وزارت راه‌وشهرسازی اجرا شد

اجرای طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز از جمله برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت جهت نوسازی مسکن مردمی خواهد بود.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، اوایل سال جاری «محمد آیینی»، معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای قریب‌الوقوع طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز یا زمین در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری خبر داد. وی اخیراً نیز اعلام کرده که این طرح تحت عنوان طرح «کلید به کلید» در قالب یک بسته تشویقی جدید ابلاغ شده که مطابق آن ساکنان بافت‌های فرسوده قادر خواهند بود تا واحد مسکونی فرسوده‌ خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با 40 درصد تخفیف معاوضه کنند.

دولت به‌منظور اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری از سال پیش بسته‌های تشویقی را ابلاغ کرده که از جمله آن باید به بسته تشویقی 19 بندی اشاره داشت که مفاد آن شامل تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف جهت حمایت از کسب و کارهای خانگی می‌شد.

اجرای این بسته‌ها منجر شده تا اشتیاق به نوسازی در بافت‌های فرسوده رشد قابل‌توجهی یابد. آیینی در این زمینه اعلام کرد: نسبت «به میانگین دو دولت گذشته در صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده حداقل 50 درصد رشد داشته‌ایم.»

ارایه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه، اجرای طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز یا زمین با تخفیف 40 درصد از جمله برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت به‌منظور نوسازی مسکن مردمی است.

بیشتر بخوانید: قیمت کارخانه خودرو بازهم تغییر می‌کند!

طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز

طبق آخرین آمار در سال 1400 نوسازی مسکن به 61 هزار واحد و سال 1401 به 65 هزار واحد دست یافته که حاکی از رشد 62 درصد نسبت به میانگین دولت‌های قبل بوده است. این آمار از تعداد پروانه‌های صادره به‌دست آمده است. در چهار ماهه ابتدای سال جاری نیز بیش از 20 هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که رشد 40 درصد در مقایسه با چهار ماهه ابتدای سال پیش را نشان می‌دهد.

براساس ماده 121 لایحه برنامه هفتم توسعه، به‌منظور تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده، وزارت راه و شهرسازی مجاز است در فرآیند معاوضه کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده با واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود، در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض مزبور تا سقف 40 درصد تخفیف اجرایی کرده و یا اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا سقف 40 درصد بیش از قیمت کارشناسی قیمت‌گذاری کنند.

طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز

آیین‌نامه اجرایی این بند معیار انتخاب روش مناسب، سقف ریالی تخفیفات قابل اعمال را شامل شده که ظرف شش ماه از تصویب این قانون از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه و به‌تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

محلات دارای بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج تصویب شده و شهروندان برای این‌که از قرارگیری واحد خود در بافت فرسوده اطمینان حاصل کنند باید به سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری به نشانی facility.udrc.ir  مراجعه کرده و با ورود کد پستی منزل خود به این اطلاعات دست یابند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اجرای طرح معاوضه خانه فرسوده با واحدهای نوساز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر