;
coinex

معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک باطل می‌شود

طبق اعلام مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت، معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده تردد طرح ترافیک باطل خواهد شد.

شادی مالکی مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت، در خبری اعلام کرد که معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک باطل می‌شود.

پیش‌تر نیز اخباری منتشر شد که در آن معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، عامل اصلی آلودگی شهر تهران را خودروهای فرسوده عنوان کرده بود.

بیشتر بخوانید: خودروهای فرسوده عامل 70 درصد آلودگی هوای تهران هستند

معاینه فنی خودروهای دودزا ابطال خواهد شد

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: «از ۱۸ شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنی‌اش توسط پلیس ابطال می‌شود.»

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، شادی مالکی با بیان اینکه منابع متحرک آلودگی پایتخت در تولید آلاینده‌های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند، گفت:

سهم خودروهای سواری در تولید آلاینده‌های گازی ۳۷ درصد است و بعد از آن موتور سیکلت‌ها سهم ۲۱ درصدی دارند. همچنین در تولید ذرات معلق خودروهای دیزلی بیشتر تاثیرگذارند و کامیون‌ها با ۱۵ درصد بیشترین سهم را در این بین دارند.

وی افزود: «انجام معاینه فنی وسایل نقلیه که در بازه زمانی مشخص مطابق ماده ۶ قانون هوای پاک برای شهروندان تهرانی الزامیست، در کشور ما نیز قدمتی ۵۰ ساله دارد.»

معاینه فنی خودروهای دودزا ابطال خواهد شد

همچنین فارغ از الزام رانندگی در راستای مسئولیت شهروندی هر کدام از شهروندان باید ضامن حفظ سلامت خود و سایر شهروندان باشند. طبق آمار و ارقام سال گذشته ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دارای نقص آلایندگی بودند؛ این عدد قابل توجهی است. امسال هم از ابتدای سال تا کنون ۸۲۱ هزار مراجعه داشتیم. ۶۳۶ هزار دستگاه برای نوبت اول مراجعه کردند که برای ۶۰۷ هزار دستگاه گواهی معاینه فنی صادر شد. در این بین ۱۶ درصد این گواهی‌ها، گواهی برتر بودند. اگر شهروندی بتواند معاینه فنی برتر کسب کند می‌تواند از طرح تخفیفی شهرداری برای تردد در شهر استفاده کند. بر این اساس خودرویی که در محدوده طرح ترافیک تردد دارد، آلایندگی کمتری ایجاد می‌کند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود:

از این تعداد خودرویی که برای معاینه فنی مراجعه کردند ۷۶ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی و ۵۹ هزار مورد دارای نقص ترمز بودند. بنابراین غیر از بحث کاهش آلودگی هوا نقص ترمز هم قطعا باعث تصادف می‌شود و از منظر ایمنی درخواست ما این است که شهروندان از سلامت خودروی خود مطمئن شوند.

مالکی تاکید کرد: «قطعا خودرویی که گواهی معاینه فنی کسب می‌کند، حداقل‌های ایمنی تردد را داراست، اما هر چقدر که سن خودرو بیشتر می‌شود شرایط مطلوب معاینه فنی را کمتر حفظ می‌کند. این مساله به نحوه نگهداشت هم بستگی دارد.»

البته خودروهایی هم بوده‌اند که فرسوده نبودند؛ اما بعد از گذشت چند ماه از معاینه نمره آزمون‌های معاینه فنی را نیاوردند. وی افزود:

افرادی که می‌خواهند در ایام تابستان به سفر بروند حتی اگر گواهی معاینه فنی را دارند به مراکز مراجعه کنند تا سفر ایمن‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ممنوعیت تردد معاینه فنی خودروهای دودزا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر