;
coinex

مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال چیزی حدود 10 میلی‌لیتر است!

مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال 10 میلی‌لیتر اعلام شده که نشان می‌دهد نگهداری از این مدل هوش مصنوعی آینده بشر را به خطر می‌اندازد.

براساس نتایج پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا مشخص شده است که مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال چیزی در حدود 10 میلی‌لیتر است که با انبوه سؤالات پرسیده شده در روز از این هوش مصنوعی مولد، می‌توان نتیجه گرفت که شاید بشریت به خاطر این مدل‌های هوش مصنوعی با بحران آب شدیدی مواجه شود.

بیشتر بخوانید: چت‌بات ارنی‌بات بایدو برای رقابت با ChatGPT به طور عمومی منتشر شد

مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال چقدر است؟

شاولی رن، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا، در مقاله تحقیقاتی خود نوشت: «این مقدار ممکن است زیاد به‌نظر نرسد، اما نظر به استفاده جهانی از ربات‌های «چت جی‌پی‌تی» و دیگر سیستم‌های هوش مصنوعی مولد، مصرف آب بسیار زیاد است.»

رن به آسوشیتد پرس گفت:

افزایش مصرف آب در گزارش زیست‌‌محیطی «مایکروسافت» در سال 2022 عمدتاً ناشی از توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی در این شرکت است.

مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال چیزی حدود 10 میلی‌لیتر است!

مایکروسافت، سهامدار عمده «OpenAI»، مبتکر «ChatGPT» و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی است. طبق گزارش آسوشیتد پرس، مایکروسافت با اذغان به این مشکل اعلام کرد: «به دنبال راه‌هایی برای اندازه‌گیری مصرف انرژی و «رد پای کربن» است و همچنین می‌کوشد تا سیستم‌های هوش مصنوعی، انرژی کمتری مصرف کنند.»

«OpenAI» نیز با اذعان به مصرف زیاد آب در پروژه‌های خود، وعده داد برای رفع این مشکل، تلاش کند. ربات «ChatGPT» به سرورهای مایکروسافت وابسته است که به‌نوبه خود برای خنک‌کردن و حفظ دمای مناسب برای کارکرد موثر، به آب شیرین نیاز دارند.

رن با این بیان که مصرف آب در سرورهای سیستم هوش مصنوعی در طول زمان، به احتمال زیاد کاهش می‌یابد، بر اهمیت آگاهی از مشکل به‌منظور برداشتن گام‌های اصلاحی، تأکید کرد.

مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال چیزی حدود 10 میلی‌لیتر است!

این در حالی است که طبق گزارش‌های اخیر، ربات «ChatGPT» برای سومین ماه متوالی، شاهد کاهش تعداد کاربران است.

گزارش‌های قبلی نشان داده بود که مصرف مرکز دیتای «گوگل»، تنها در آمریکا در سال 2021 به حدود 12.7 میلیارد لیتر آب شیرین برای خنک نگه‌داشتن سرورها رسید، آن‌هم در حالی که بسیاری از مناطق جهان از خشکسالی و کمبود آب رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مصرف آب ChatGPT به ازای پاسخ هر سوال چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: سیتنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر