coinex
راهنمای خرید تکراتو

تصویر شگفت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب از خروج انرژی از یک ستاره جوان

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر اعجاب‌انگیزی از خروج انرژی از یک ستاره جوان تحت عنوان پدیده «هربیگ هارو» منتشر کرده که چشم‌ها را خیره می‌کند.

بنابر گزارش DigitalTrends، تصویر کنونی در طول موج فروسرخ به ثبت رسیده که جهت مشاهده اشیا داغ همچون ستاره‌های جدید کاربرد دارد. درواقع ستاره پشت پرده‌ای از غبار در این روش مخفی نخواهد شد، در حالی که چنانچه تصویربرداری با طول موج نور مرئی صورت می‌گرفت، امکان مشاهده ستاره وجود نداشت. این تصویر با دوربین NIRCam تلسکوپ جیمز وب به ثبت رسیده است.

تصویر جدید منتشرشده از سوی تلسکوپ فضایی جیمز وب، نمایانگر منظره‌ای حیرت‌آور از خروج انرژی از یک ستاره جوان بوده است. در این پدیده که به‌طور کلی با نام شیء هربیگ هارو (Herbig-Haro) نیز مشهور است، می‌توانیم حجم عظیمی از گاز را مشاهده کنیم که ستاره آن را به بیرون ارسال شده و با ابرهای غباری و گازی برخورد کرده است.

بیشتر بخوانید: تلسکوپ جیمز وب تصاویری خیره‌کننده از کهکشان مارپیچی گرداب ثبت کرد

تصویر خروج انرژی از یک ستاره جوان

این نمونه از پدیده هربیگ هارو که تحت‌عنوان HH 211 نام‌گذاری شده، که در واقع دومین نمونه از تصاویر تلسکوپ جیمز وب از چنین پدیده‌هایی است. قبل از این مورد هم در ماه ژوئیه تصویری از یک جفت از این اشیا با نام HH 46/47 منتشر شده بود. آن تصویر نیز با ابزار NIRCam به ثبت رسیده بود و ستاره‌های بیشتری را در پس‌زمینه‌اش به نمایش می‌گذاشت. بااین‌حال در تصویر جدید وضعیت به‌کلی متفاوت است. در این‌جا ستاره‌های پس‌زمینه کمتری را مشاهده می‌کنیم، و در عوض جزئیات پیرامون خود ستاره بیشتر به تصویر کشده شده است.

خروج انرژی از یک ستاره جوان

ستاره‌ای که در مرکز HH 211 قرار گرفته، در نهایت بزرگ و به ستاره‌ای شبیه خورشید ما بدل خواهد گشت، بااین‌وجود، هم‌اکنون عمر آن تنها به چند ده هزار سال می‌رسد. درحالی‌که عمر خورشید ما بیش از 4 میلیارد سال است. جرم این ستاره هم بسیار کمتر و تنها برابر با 8 درصد جرم خورشید است. این عمر اندک یکی از عللی بوده که باعث پرتاب این جت‌ها به سوی بیرون شده، زیرا ستاره در حال حاضر مشغول جمع‌آوری ماده از فضای اطرافش است.

با حرکت مواد به سمت بیرون با سرعتی تا 100 کیلومتر بر ثانیه، ساختاری مشابه با موجی از گازها ایجاد شده که با دیگر مواد برخورد خواهد داشت. این برخورد به اثری منجر می‌شود که به «شوک تعظیم» مشهور بوده و نمونه‌های آن را در پایین چت و بالا راست تصویر مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تصاویر خروج انرژی از یک ستاره جوان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر