coinex
راهنمای خرید تکراتو

حیات بیگانه احتمالا مانند زمین حیات مبتنی بر کربن نیست!

پژوهش جدید حاکی از آن است که احتمالاً حیات بیگانه برخلاف زمین یک حیات مبتنی بر کربن نبوده و در سایر سیارات از عناصر دیگری موجودات پدید آمده‌اند.

حیات در زمین از ترکیبات پیچیده شیمیایی تشکیل شده و این ترکیبات بر مبنای عنصر کربن ایجاد شده‌اند. بااین‌حال دانشمندان مدت‌هاست از ایده دیگری صحبت می‌کنند که شاید حیات مبتنی بر کربن در رابطه با حیات بیگانه صدق نکند و ممکن است حیات بیگانه از شیمی متفاوتی پیروی کند. لذا محققان طی پژوهشی جدید در پی جستجو برای واکنش‌های خودکاتالیزی فراتر از کربن هستند. پژوهشگران بر این عقیده هستند که خودکاتالیزی می‌تواند به پیدایش حیات در محیط‌های فاقد حیات یاری رساند.

بیشتر بخوانید: انتقاد شدید دانشمندان از نمایش اجساد بیگانگان در مکزیک ؛ قطعا غیرواقعی هستند!

حیات بیگانه حیات مبتنی بر کربن نیست!

پژوهشگران طی مطالعه‌ای جدید متوجه شده‌اند که تعدادی از واکنش‌های شیمیایی می‌توانند با بهره‌گیری از عناصری فراتر از کربن که حیات در زمین وابسته به آن است، باعث شکل‌گیری موجودات زنده شده باشند. بنابراین شاید حیات بیگانه دارای منشأ غیرکربنی بوده و بهتر است که روش‌های متنوعی جهت جستجو با هدف کشف منشاء حیات فرازمینی پیگیری شود.

نتایج این مطالعه در مجله Journal of the American Chemical Society انتشار یافته است. دانشمندان طی این تحقیق بر چیزی تحت عنوان به چرخه‌های آمیخت ناهمگن متمرکز شده‌اند که می‌تواند نسخه‌های متعددی از یک مولکول را پدید بیاورند. این محصولات امکان به‌کارگیری به‌عنوان مواد آغازینی را داشته که به ایجاد مجدد این چرخه‌ها کمک می‌کنند. درنتیجه خودکاتالیزی شکل خواهد گرفت.

«ژن پنگ»، زیست‌شناس فرگشتی دانشگاه ویسکانسن-مدیسون در این رابطه توضیح می‌دهد: «آمیخت ناهمگن به جرئت فرایندی یکتاست؛ چون تک‌واکنشی است که چندین خروجی تولید می‌کند. این فرایند شباهت زیادی به تولیدمثل دارد.»

حیات مبتنی بر کربن

پژوهشگران به‌منظور کشف این واکنش‌ها اطلاعات دیجیتالی‌شده از یک بازه زمانی نزدیک 200 ساله به زبان‌های گوناگون را مورد بررسی قرار دادند. در نتیجه آن‌ها 270 چرخه مختلف از واکنش‌های خودکاتالیزی را کشف کردند. «بتول کاچار»، زیست‌اخترشناس، باکتری‌شناس و زیست‌شناس فرگشتی دانشگاه ویسکانسن-مدیسون در این مورد اضافه می‌کند: «خودکاتالیزی شاید نه‌چندان نادر، بلکه برعکس ویژگی عمومی بسیاری از محیط‌های گوناگون باشد؛ حتی آن محیط‌هایی که تفاوت‌های جدی با زمین دارند.»

بیشتر این 270 چرخه ساده بوده و صرفاً از 2 واکنش تشکیل شده‌اند. تنها 8 مورد از آن‌ها تقریباً پیچیده به‌شمار می‌آیند و دست‌کم 4 واکنش دارند. پژوهشگران اعلام کرده‌اند که این امکان وجود دارد که بتوان چندین چرخه را با یکدیگر ادغام کرد – حتی اگر تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها دیده نشود. این ترکیب‌ها می‌توانند به ایجاد واکنش‌های شیمیایی خودکفا منتج شود و دامنه‌ای از مولکول‌ها را ایجاد کنند تا پیچیدگی مناسبی را کسب کند.

ژن پنگ همچنین اعلام می‌کند: «چرخه‌هایی که در این [مقاله] ارائه شده، آرایه‌ای از دستورالعمل‌های پایه است که می‌توانند به شیوه‌هایی که تابه‌حال در زمین آزمایش نشده‌اند، باهم تلفیق شوند. این کار ممکن است کشف نمونه‌های کاملاً جدید از شیمی پیچیده را در محیط‌هایی میسر کند که چرخه‌های مبتنی بر کربن یا حتی بر پایه سیلیکون اصطلاحاً یا سوخته یا یخ‌زده محسوب می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال عدم وجود حیات مبتنی بر کربن برای فرازمینی‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر