;
coinex

امکان تشخیص سونامی با هوش مصنوعی ؛ حوادث طبیعی قابل مهار می‌شوند؟

با تشخیص اختلالات ریز در سیگنال‌های ماهواره‌ای حالا امکان تشخیص سونامی با هوش مصنوعی فراهم شده که بار دیگر حاکی از توانمندی‌های این تکنولوژی است.

تاکنون هیچ شبکه جهانی جهت تشخیص سونامی به‌کار گرفته نشده و نصب سخت‌افزار فیزیکی همچون سیستم‌های مبتنی بر شناور هم از هزینه بالایی دارد. با این وجود، ماهواره‌های قرار گرفته در مدار زمین تقریبا به تمامی نقاط سطح سیاره اِشراف دارند. در همین راستا با اطلاعات موجود، پژوهشگران در تلاش برای تشخیص سونامی با هوش مصنوعی هستند.

بیشتر بخوانید: امکان تشخیص زودهنگام آلزایمر با هوش مصنوعی فراهم شد!

تشخیص سونامی با هوش مصنوعی

ماهواره‌های «جی‌پی‌اِس» و سایر سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی به‌صورت مستمر در حال تبادل سیگنال‌های رادیویی با ایستگاه‌های زمینی هستند. در همین راستاً چگالی ذرات باردارشده در منطقه‌ای از یونوسفر زمین در نزدیکی 300 تا 350 کیلومتری بالاتر از سطح سیاره، بر سرعت سیگنال‌های رادیویی تأثیرگذار هستند.

از طرفی امواج شوک سونامی که به سوی بالای جو می‌روند، بر چگالی این ذرات دارای اثراتی بوده و منجر به ایجاد تغییرات کوچک اما قابل اندازه‌گیری در سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌ای خواهند شد. به همین جهت، گروه‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا و دانشگاه ساپینتسای رم در ایتالیا در سال 2017، اقدام به طراحی یک الگوریتم رایانه‌ای جهت اندازه‌گیری تغییرات در چگالی این ذرات باردارشده ناشی از تشکیل سونامی کردند.

تشخیص سونامی با هوش مصنوعی

سپس محققان داده‌های به‌دست ‌آمده از آن روش را به تصاویر دوبُعدی تبدیل ساخته که امکان تجزیه و تحلیل از سوی مدل‌های هوش مصنوعی معمولی را دارند. آن‌ها سپس در مسیر تشخیص سونامی با هوش مصنوعی خواستار شناسایی ویژگی‌های مرتبط با سونامی در تصاویر شدند.

تشخیص سونامی با هوش مصنوعی

در این راستا، پژوهشگران هوش مصنوعی را با داده‌های سه سونامی مشهور که بر اثر زمین‌لرزه رقم خورده بودند، آموزش داده و مورد آزمایش قرار دادند. از این موارد یکی در سال 2010 در شیلی، دیگری در 2011 در ژاپن و دیگری در سال 2012 در ساحل غربی کانادا اتفاق افتاد.

سپس محققان عملکرد هوش مصنوعی را از طریق داده‌های یک سونامی چهارم، ناشی از زلزله ایلاپیل در سواحل شیلی در سال 2015، مورد قیاس و بررسی قرار دادند و دریافتند که هوش مصنوعی توانایی تشخیص اختلالات مربوط به سونامی را تا میزان فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص امکان تشخیص سونامی با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: سیتنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر