;
coinex

طرح بزرگ دولت سیزدهم: تبدیل سواحل مکران به دوبی و شانگهای

دبیر شورای توسعه سواحل مکران در اظهارنظری جالب از پاسخ به رئیس جمهور درباره هدف نهایی منطقه مکران به تبدیل سواحل مکران به دوبی و شانگهای اشاره کرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، چهارمین نشست نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در حوزه مکران، بعد از ظهر یکشنبه به ریاست «حسین دهقان» نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران برگزار شد. در همین جلسه دهقان با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی در این منطقه محصول توسعه‌ای بوده که در آن ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: «ظرفیت‌های این منطقه باید در راستای منافع ملی مورد استفاده قرار گیرد.»

بیشتر بخوانید: مرحله دوم طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان با دستور رئیس جمهور آغاز شد

ادعای تبدیل سواحل مکران به دوبی و شانگهای

طبق گزارش‌های ارائه شده در این جلسه، برنامه 5 ساله محدوده مکران در مرحله تدوین قرار دارد که مطابق این برنامه در پایان 5 سال، جمعیت منطقه 1.5 میلیون نفر رشد خواهد یافت و تولید فولاد، آلومینیوم و آلومینا نیز پیش‌بینی شده است. همچنین طی این برنامه 5 ساله طرح‌هایی جهت اجرا در حوزه حوزه بهداشت و درمان و حوزه شیلات، گردشگری، کشاورزی، میراث فرهنگی و … مدنظر قرار گرفته است.

همچنین بنابر اعلام معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورا، قسمت بسیاری از عملیات، همچون زیرساخت‌ها، از سوی دولت سرمایه‌گذاری خواهد شد. بااین‌حال این تمایل نیز وجود دارد که احداث راه‌آهن و هر نوع تولیدی از سوی بخش خصوصی صورت پذیرد. براساس این گزارش، جزییات اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران قرار است 25 مهرماه در هیأت دولت مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه نماینده رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران بیان داشت: «اساسنامه این سازمان مورد تصویب دولت قرار گرفته است و با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد که یک فوریت آن تصویب شد. مجلس کاملا عقلانی خواست که در فرصت مناسب موارد آن را مورد بررسی قرار دهد که ما هم مخالفتی نکردیم.»

تبدیل سواحل مکران به دوبی و شانگهای

وی درباره طرح ادعای تبدیل سواحل مکران به دوبی و شانگهای عنوان داشت: «رئیس جمهور از من پرسید قرار است این منطقه به چه چیز تبدیل شود؟ گفتم که مکران قرار است به دوبی و شانگهای تبدیل شود.»

نماینده ویژه رئیس جمهور همچنین افزود:

«در دنیا، تمام شهرهای پرجمعیت کنار دریا قرار دارند. اما جمعیت این منطقه تنها 700 هزار نفر است. اگر بخواهیم اداره این منطقه را در راستای اداره سایر مناطق کشور ببینیم، هیچ اتفاقی در مکران نخواهد افتاد.»

دهقان ضمن تاکید بر اهمیت محیط زیست منطقه، اشاره‌ای به لزوم تصویب و تفویض اختیار به سازمان توسعه مکران داشت و اضافه کرد: «هیچ مجوزی را ندیدم که زیر 8 ماه صادر شود. هر فردی بخواهد کار کند به سختی مجوز می‌گیرد. بنابراین لازم است تصویب نهایی این کار را تسریع و تسهیل کنیم.»

دبیر شورای توسعه سواحل مکران ضمن ارائه درخواست از دستگاه‌ها جهت عدم تعویق برنامه‌های اجرایی خود در این منطقه، خاطرنشان کرد: «اگر عزم خود را جمع کنیم و مشکلات ما را ناامید نکند، اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد و مردم محلی و ملت ایران نتیجه آن را خواهند دید.»

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص تبدیل سواحل مکران به دوبی و شانگهای چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر