;
coinex

رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی [+عکس]

یک جوان 21 ساله موفق به رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی شده و بابت کشف اولین کلمه از این طومار سوخته جایزه 40,000 دلاری را کسب کرده است.

عمده شهرت کوه وِزوویوس، آتشفشان فعال در نزدیکی ناپل ایتالیا، به جهت فوران تاریخی‌اش در سال 79 میلادی که باعث نابودی شهرهای پمپئی و هرکولانیوم شد، بوده است. در پی این رخداد طبیعی هزاران نفر جان خود را از دست داده و صدها طومار و دست‌نوشته باستانی هرکولانیوم سوخته و دفن شدند.

البته هم‌اکنون «لوک فریتور» (Luke Farritor)، دانشجوی 21 ساله و کارآموز سابق اسپیس‌ایکس، موفق به رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی شده است. وی یک کلمه را از داخل یک طومار بازنشده رمزگشایی کرده و با همین دستاورد، جایزه 40,000 دلاری نخستین حروف را کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: ساخت تصویر با هوش مصنوعی گوگل بالاخره ممکن شد!

رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی

طی ماه مارس سال جاری، «نت فریدمن» (Nat Friedman) و «دنیل گروس» (Daniel Gross)، دو کارآفرین تکنولوژی، یک مسابقه 700,000 دلاری و جوایزی کوچک‌تر را جهت استفاده از تکنولوژی به‌منظور خواندن مجموعه طومار هرکولانیوم را در نظر گرفتند. گفتنی است که مجموعه طومار سوخته هرکولانیوم در قرن 18 در خرابه‌های یک ویلای لوکس کشف شد. به‌نظر این ویلا به خانواده پدرزن ژولیوس سزار تعلق داشته است. نخستین مرتبه «برنت سیلز» (Brent Seales)، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کنتاکی، سی‌تی اسکن‌های طومارها را که داده‌های بنیادی دانشمندان هستند، تهیه کرد.

تمام این طومارها برای دو هزاره پیش از آن که در اوایل قرن 18 کشف شوند، زیر 20 متر خاکستر آتشفشانی مدفون بودند. بااین‌حال این طومارها آنچنان ظریف بودند که با کوچک‌ترین اشتباهی به خاکستر بدل می‌شدند. بنابراین امکان خواندن آن‌ها وجود نداشت. دانشمندان پیش‌تر تنها موفق شده بودند تا تعدادی حرف یونانی و نماد را بر روی این طومارها تشخیص دهند و حتی الگوریتم‌های یادگیری ماشینی جهت خواندن جوهر هرکولانیوم توسعه یافته بودند.

هم‌اکنون همزمان با رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی توسط فریتور، «یوسف نادر» (Youssef Nader) نیز موفق به کشف همین حروف شده و جایزه دوم را به‌ارزش 10,000 دلار برده است. فریتور و نادر جهت کشف خود از دستاوردهای «کیسی هندمر» (Casey Handmer) الهام گرفتند که پیش‌تر موفق شده بود یک «الگوی شکستگی» مشابه جوهر کشف کند. هندمر با سی‌تی اسکن طومارهای سوخته یک حرف پیدا کرده بود.

رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی

از طرفی فریتور به این منظور یک مدل یادگیری ماشینی طبق الگوی شکستگی کیسی هندمر تمرین داد. وی چند جای جوهر دیگر و حروف بیشتری یافته و از آن‌ها برای داده‌های تمرین بهره‌برداری کرده است. مدل وی حروف و چیزهایی شبیه به کلمه کشف کرد که برای خودش نامرئی بودند. پس از این که وی یافته‌های خود را به مسئولان جایزه ارائه داد، گروهی از پاپیروس‌شناسان 13 حرف را تشخیص دادند که حاکی از کلمه Porphyras به‌معنی بنفش بودند.

این کلمه که در متون باستانی تا میزانی نادر است، می‌تواند یک اسم باشد که به رنگ بنفش یا پارچه‌های بنفش اشاره می‌کند، یا یک صفت باشد. به دلیل ناشناخته بودن باقی متن، امکان تشخیص این موضوع وجود ندارد. کشف نخستین حروف بیانگر این است که بردن جایزه اصلی کاملاً امکان‌پذیر است. جایزه 700,000 دلاری به کسی اختصاص خواهد یافت که بتواند چهار عبارت را از این طومارها بخواند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ارائه قابلیت رمزگشایی از یک طومار باستانی با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    در حال حاضر برای این هوش مصنوعی در کشور سریعا باید یگ ستاد ویژه با اختیارات تام و بودجه ی نامحدود تشکیل بشه بچه های ایرانی هوش این کار و دارن اونچه مشخصه چند نسل بعد ما بخاطر کوتاهی در این کار و وارد نشدن به اموری که در خارج بهش پرداخته میشه مشکلات جغرافیا و سیاسی عدیده ای دچار میشن که در صحنه سیاسی جهان کاملا به ضرر نژاد و سرزمین ایران تموم میشه ذر حال حاضر صهیونیسم جهانی از این تکنولوژی به ساخت فرمول‌ها و الگوهای احمقانه ایست که مورد قبول همه باشه و با مطرح کردن چند چهره و جایزه و این حرفا از یه مشت کتیبه و نوشته های بی سر و ته یه مشت انسان با دانش پیش پا افتاده شون سند هایی درست میکنه و ادعای مالکیت سرزمین‌های مورد نظرشو به سازمان ملل ساخته خودشون ارائه میده اگه در دوران باستان نوشته ای ارزش نگهداشتن داشتن داشت بی شک امروز وجود داشت تصور کنید بعنوان مثال یکی از آثار تولستوی هوگو بالزاک کامو و از این دست در اون دوران بود آیا اجداد بشر در اون زمان اجازه نابود شدن اون و میدادن؟ همانطور که یونانیان بارها با انواع بلایای طبیعی و انسانی دچار شدن و آثار علمی و فلسفی و تاریخی و ادبی شون از هر گزندی مصون داشتن یادمون نره صهیونیسم از هر کشف و ابتکاری ابتدا در راه اهداف ملی و مذهبی خودش استفاده میکنه.

    پاسخ