;
coinex

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران

به منظور ارتقاء فناوری و به صرفه‌ کردن عملیات ساخت مسکن، دولت در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران است.

رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن اعلام کرده به هدف ارتقاء فناوری و به صرفه‌ کردن عملیات ساخت طرح نهضت ملی مسکن با بیش از ۱۰ شرکت بین‌المللی در حال مذاکره بوده که در بین آنها هم شرکت‌های آسیایی وجود دارد و هم اروپایی.

بیشتر بخوانید: افزایش 10 برابری قیمت مسکن در 5 سال اخیر

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، محمدرضا اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران به سرانجام رسیده است یا خیر؟ اظهار کرد:

«بله با شرکت‌های متعددی در حال مذاکره هستیم که به محض به سرانجام رسیدن اطلاع‌رسانی می‌شود. وزارت راه و شهرسازی در حال رایزنی با بیش از ۱۰ کشور است که این شرکت‌ها هم آسیایی هستند و اروپایی.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در بحث تهاتر نفت برای ساخت مسکن صرفا با شرکت‌های داخلی قرارداد امضاء می‌شود یا شرکت‌های خارجی نیز در این فرآیند حضور دارند؟ تصریح کرد: «در تعامل بین‌المللی حوزه ساخت و تعاملات بانکی دو حوزه تامین مالی هستند که از وظایف صندوق ملی مسکن محسوب می‌شوند. در این راستا با بانک توسعه اسلامی و دیگر بانک‌های بین‌المللی تعامل داریم.»

رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: «اخذ تسهیلات یا ایجاد فرآیندهایی که طی آن تامین ضمانت‌نامه به منظور انجام خریدهای بین‌المللی یا انعقاد پروژه‌های بین‌المللی داشته باشیم جزو وظایف ماست که در حال دنبال کردن آن هستیم.»

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد:

«شرکت‌هایی امروزه با وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌های عمرانی در حال مذاکره هستند. اولویت وزارتخانه و صندوق ملی مسکن به عنوان دستگاه تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن استفاده از تولید کنندگان و پیمانکاران داخلی است.»

وی بیان کرد: «در عین حال هر جا احساس کنیم نیاز به فناوری خارجی داریم که عملیات ساخت را به صرفه‌تر کند و انرژی و انگیزه پیمانکاران را افزایش دهد از ظرفیت‌های بین‌المللی به نفع اقتصاد کشور استفاده می‌کنیم.»

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن درباره عمل نکردن بانک‌ها به تعهدات خود در قبال طرح نهضت ملی مسکن گفت: «این مساله به حوزه صندوق ملی مسکن مربوط نیست اما بر اساس قانون، منابعی که برای صندوق در نظر گرفته شده به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص یافته تلقی می‌شود. در واقع هم از حیث منابع بودجه‌ای و هم به لحاظ منابعی که قانون در نظر گرفته انتظار داریم تمام مبالغ اختصاص یابد تا عملیات ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن محقق شود.»

تکمیل 150 هزار واحد نیمه تمام در 11 ماه اخیر

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران
مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران

وی ضمن اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران خاطرنشان کرد:

از ابتدای شکل‌گیری صندوق ملی مسکن تا امروز وزارت راه و شهرسازی موفق شده بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیمه‌ساز و در شرف اتمام را افتتاح کند که نقش صندوق ملی مسکن در این زمینه حائز اهمیت بوده است. سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن افزایش  یافته؛ به طوری که ماه گذشته در یک فقره افتتاح ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را شاهد بودیم.

اسماعیلی با  اشاره به شکل‌گیری صندوق ملی مسکن در ۱۱ ماه اخیر گفت: «طبق قانون، منابع حوزه مسکن، به‌خصوص بخش‌های حمایتی که ماموریت وزارت راه و شهرسازی است صرفا باید از طریق صندوق ملی مسکن گردش کند. در ماه‌های گذشته با وجود آن‌که منابع صندوق به شکل حداکثری خود تامین نشده آثار بزرگی را در بخش مسکن شاهد بودیم.»

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن درباره پرداخت ۲ میلیارد دلار به طرح نهضت ملی مسکن از طریق صندوق توسعه ملی بیان کرد:

«کل رقم ۲ میلیارد دلار به صندوق ملی مسکن خواهد آمد و از این طریق در نهضت ملی مسکن صرف خواهد شد. با توجه به ساز و کار گردش این منابع در سیستم بانکی و شرایط کشور حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از این طریق تامین می‌شود.»

وی ضمن تشکر از صندوق توسعه ملی جهت تخصیص منابع ارزی به بخش مسکن گفت: «در عین حال از صندوق توسعه ملی می‌خواهیم این عملیات را بهانه‌ای برای حل مسائل دیگر خودش قرار ندهد. ما امروز با یک مصوبه هیات امنا مواجهیم که در راس آن ریاست جمهوری قرار دارد و عملیات ساخت مسکن از این طریق قابل شکل‌گیری است. اما گفته می‌شود صندوق توسعه ملی به دنبال اصلاح اساسنامه برای این عملیات است تا بتواند علاوه بر پرداخت پول به بخش مسکن، موضوعات دیگر را هم به سرانجام برساند. خواهش ما از صندوق توسعه ملی این است که اولویت حل مسائل کشور را ملاک اول تصمیمات قرار دهند و به موازات آن مسائل خود صندوق را دنبال کند.»

اسماعیلی درخصوص منابع صندوق ملی مسکن از طریق تهاتر نفت گفت: «سال ۱۴۰۱ در بحث تهاتر نفت ۲۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شد. با توجه به مصوبات اخیر این موضوع به سال جاری انتقال یافت و ترتیبات اولیه انجام شده تا صندوق بتواند از منابع مذکور در سال ۱۴۰۲ بهره‌مند شوند.»

وی توضیح داد: «وزارت نفت بعد از مصوباتی که در سال‌های گذشته داشت برای تسهیل در فروش نفت و تسهیلات عملیات عمرانی کشور این امکان را فراهم کرده تا دستگاه‌ها بتوانند با گرفتن حواله نفتی، بخشی از مشکلات مالی خود را مرتفع کنند. این موضوع قدمت زیادی ندارد و حواله صندوق ملی مسکن هم در راستای این بخش است. به موازات منابع بودجه‌ای ما در قانون  بودجه که از طریق منابع نفتی، مالیات و اوراق مالی تامین می‌شود بخشی به صورت تهاتر نفت است که وزارت نفت در اختیار ما می‌گذارد.»

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن تاکید کرد: «ساز و کاری در نظر گرفته شده تا عملیات وزارت نفت در این راستا مختل نشود و مصلحت ملی را در جامعه بین‌المللی تحت تاثیر قرار ندهد. نفت ما صادر و منابع آن در کشور استفاده می‌شود. علت این‌که نام تهاتر بر آن گذاشته می‌شود این است که در بعضی موارد از شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم. لذا این امکان را داشته باشیم تا منابع نفتی را به ازای مخارجی که باید به آن شرکت‌ها بدهیم پرداخت کنیم.»

اسماعیلی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در طرح نهضت ملی مسکن گفت: در شرف مذاکرات موفقیت‌آمیز با صندوق نوآوری و شکوفایی هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان را در یک نقطه اتصال به عملیات ساخت مسکن متصل کنیم. امروز در کشور ده‌ها شرکت در حوزه فناوری‌های مسکن داریم که می‌توانند فرآیند ساخت مسکن را تسهیل، تسریع و ارزان کنند. از پرینترهای سه‌بعدی که سرعت ساخت را بالا می‌برند گرفته تا مصالح پیش‌ساخته و انواع و اقسام دیگر فناوری‌ها می‌تواند در طرح‌های مسکونی استفاده شود. صندوق ملی مسکن وظیفه دارد از این عملیات حمایت و تشویق کند. در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه مسکن را شناسایی و مکاتباتی صورت دادیم.

تامین فولاد و سیمان با قیمت پایه بورس در طرح نهضت ملی مسکن

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران
مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران

رییس صندوق ملی مسکن درباره آخرین وضعیت صندوق زمین و ساختمان و هم‌چنین طرح صندوق چندکارآیی بیان کرد: «آخرین جلسه شورای عالی مسکن به این موضوع پرداخته شد که ترتیبات لازم برای ایجاد امکان در صندوق ملی مسکن به منظور خرید فولاد و سیمان طرح نهضت ملی مسکن اتخاذ شود. این طرح مزیت‌های بزرگی دارد از جمله این‌که افزایش هزینه ساخت در طول مدت پروژه را از بین می‌برد و نگرانی پیمانکاران و سازندگان بابت مخارج پروژه را برطرف می‌کند.»

وی ادامه داد:

«به زودی آیین‌نامه‌ای نوشته می‌شود و به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد که طی یک تعامل سه‌جانبه بین صندوق ملی مسکن، وزارت صمت و وزارت اقتصاد منابعی از حوزه‌های مرتبط با وزرات صمت وارد بورس کالا شود و با قیمت پایه یا فرآیند مشابه که قیمت منصفانه و منطقی داشته باشد به پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.»

اسماعیلی با اشاره به پیشنهاد ایجاد اتاق در بورس برای خرید مصالح ساختمانی  طرح نهضت ملی مسکن گفت: «ما از شفافیت استقبال می‌کنیم. حتی اگر قانون به ما اختیار دهد این آمادگی را داریم تا عملیات خرید سیمان و فولاد طرح نهضت ملی مسکن برای کل کشور قابل مشاهده باشد. فرایند خرید کالا از محل بورس کالا فرآیند جذاب و قابل انجامی است. ولی باید توجه داشته باشیم نحوه قیمت‌گذاری به گونه‌ای نباشد که نقض غرض کند. ما تمام عملیات را شکل می‌دهیم تا بتوانیم فولاد و سیمان را به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم. اگر فرآیند بورس کالا در نحوه تعیین قیمت و قیمت پایه دچار اشکالاتی است باید برطرف شود تا بتوانیم با نرخ منطقی، مصالح مورد نیاز را خریداری کنیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: ایسنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر