;
coinex

جنگنده بدون سرنشین بایراکتار کیزیلما ؛ خاص‌ترین پهپاد ارتش ترکیه!

شرکت بایکار، جنگنده بدون سرنشین بایراکتار کیزیلما را به‌طور ویژه‌ای با قابلیت‌ مانور پیشرفته و توانایی پنهانکاری در برابر ردیابی راداری طراحی کرده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از روزیاتو، این هواپیمای بدون سرنشین که از سوی یک موتور توربوفن Al-25T اوکراینی ساخت کمپانی Motor Sich قدرت می‌گیرد، توانایی دستیابی به سرعت کروز 0.6 ماخ تا حداکثر 0.9 ماخ را دارد. این هواپیما امکان پرواز تا ارتفاع عملیاتی 30 هزار پایی با شعاع عملیاتی 500 مایل دریایی را داشته و می‌تواند 5 ساعت در هوا بماند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مشخصات جنگنده بدون سرنشین بایراکتار کیزیلما

وزن جنگنده بدون سرنشین بایراکتار کیزیلما در زمان تیک آف حداکثر معادل 8.5 تن بوده که شامل 1.5 تن مهمات است و طراحی مشابه یک جت جنگنده کوچک و سرنشین دار اما بدون کابین خلبان دارد. این پهپاد ترکیه‌ای از سطح مقطع راداری پایین (RCS)، آگاهی موقعیتی بالا با رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال (AESA) برخوردار بوده و فراز و فرود آن هم کاملاً خودکار است. کیزیلما توانایی انجام ماموریت‌های هوا به زمین و هوا به هوا را هم ارائه می‌کند. بایکار مشغول برنامه‌ریزی جهت توسعه دو مدل مافوق صوت با بهره‌گیری از موتورهای پس سوز اوکراینی Ivchenko-Progress AI-322 است.

جنگنده بدون سرنشین بایراکتار کیزیلما

این هواپیمای بدون سرنشین نخستین پرواز خود را در دسامبر 2022 با موفقیت انجام داده و قابلیت فراز و فرود در باند کوتاه را صورت داد که آن را جهت استقرار روی یک ناو هواپیمابر ایده‌آل خواهد ساخت. کیزیلما به‌نظر روی کشتی تهاجمی آبی خاکی TCG Anadolu قرار خواهد گرفت که در ابتدا انتظار می‌رفت حامل جنگنده‌های F-35B باشد که زیرنظر برنامه جنگنده تهاجمی مشترک ایالات متحده به ترکیه عرضه می‌شدند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا، ترکیه را به علت خرید سامانه‌های موشکی S-400 از روسیه، از این برنامه حذف کرده است.

هم‌اکنون دو هواپیمای بدون سرنشین Kratos XQ-58 Valkyrie ساخت آمریکا و Sukhoi S-70 Okhotnik ساخت روسیه در حال توسعه بوده که ویژگی‌هایی شبیه به کیزیلما دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جنگنده بدون سرنشین بایراکتار کیزیلما چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر