;
coinex

تماشا کنید: تصویر جذاب خورشیدگرفتگی حلقوی که یاسمین مقبلی از ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت کرد!

یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی ناسا به تازگی تصویر جذاب خورشیدگرفتگی حلقوی را از ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت و منتشر کرده است.

اخیراً شبکه اجتماعی ایکس میزبان تصویر جذاب خورشیدگرفتگی حلقوی شده است که به‌دستان یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار سازمان فضایی ناسا گرفته شده است. این خورشیدگرفتگی شنبه، 14 اکتبر در سواحل اورگن ایالات متحده به سمت جنوب شرقی این کشور اتفاق افتاد و این فضانورد ایرانی نیز توانست تصویری زیبا از آن را ثبت کند. در ادامه می‌توانید تصویر خارق‌العاده کسوف حلقوی را مشاهده کنید.


ادامه مطلب در ادامه

حتما بخوانید:


تصویر جذاب خورشیدگرفتگی حلقوی

تمام علاقه‌مندان به نجوم که از خورشیدگرفتگی هفته‌ گذشته لذت بردند، از روی زمین نظاره‌گر آسمان نبودند. شنبه ۱۴ اکتبر، مردم ساکن در امتداد باریکه‌ای از سواحل اورگن ایالات متحده به سمت جنوب شرقی این کشور تا آمریکای مرکزی و جنوبی، شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی بودند؛ رویدادی که در جریان آن، ماه به‌جز نواری نازک و درخشان که «حلقه آتش» نامیده می‌شود، کل قرص خورشید را مسدود کرد.

بااین‌حال، بسیاری از ساکنان نواحی دیگر با خورشیدگرفتگی جزئی روبه‌رو شدند؛ به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌آید ماه بخشی از خورشید را گاز گرفته است. ازجمله‌ی این ناظران آسمان، سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند که دست‌کم یکی از آن‌ها، از جایگاه منحصربه‌فرد خود تصویر خورشیدگرفتگی اخیر را ثبت کرد.

تصویر جذاب خورشیدگرفتگی حلقوی را ببینید

آن عکاس خوش‌شانس، یاسمین مقبلی، فضانورد ناسا بود که اوایل شهریور به‌عنوان فرمانده‌ مأموریت کرو ۷ سوار بر فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما، سه‌شنبه‌ گذشته عکس گرفته‌شده به دست مقبلی را در شبکه‌ اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد.

مرکز پرواز فضایی مارشال در صفحه‌ توییتر خود نوشت:

«خدمه‌ی ایستگاه فضایی، خورشیدگرفتگی حلقوی ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) را از بهترین صندلی خانه (ارتفاع تقریباً ۴۲۰ کیلومتری فراز سیاره زمین) تماشا کردند. وقتی ماه از مقابل خورشید می‌گذشت، یاسمین مقبلی، مهندس پرواز [مأموریت] اکسپدیشن ۷۰ این عکس را گرفت. شما [خورشیدگرفتگی را] از کجا تماشا کردید؟»

خورشیدگرفتگی حلقوی حاصل مدار اندکی بیضوی‌شکل ماه است و زمانی اتفاق می‌افتد که ماه، خورشید و زمین برای تشکیل کسوف کامل در یک راستا قرار می‌گیرند؛ اما ماه در دورترین نقطه از سیاره‌ ما قرار دارد و درنتیجه نمی‌تواند کل قرص خورشید را از نگاه ناظران زمینی بپوشاند.

تماشاگران آسمان در ایران برای تماشای خورشیدگرفتگی بعدی باید تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۶ (دوم اوت ۲۰۲۷) صبر کنند. هرچند تا آن زمان خورشیدگرفتگی‌های بیشتری رخ خواهد داد، اما متأسفانه هیچ‌کدامشان از ایران و اطراف آن رؤیت‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ثبت تصویر جذاب خورشیدگرفتگی حلقوی به دست یاسمین مقبلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر