;
coinex

مصرف برق هوش مصنوعی تا 2027 بیشتر از کل کشور آرژانتین می‌شود!

براساس نتیجه یک مقاله که به تازگی منتشر شده است، مصرف برق هوش مصنوعی تا سال 2027 بیشتر از مصرف برق جمعیت کل کشور آرژانتین خواهد شد.

طبق نتیجه یک مقاله جدید و تحلیل آن توسط یک دانشمند، این استدلال به‌وجود آمده است که مصرف برق هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2027 آنقدر افزایش پیدا کند که از میزان مصرف برق کل جمعیت کشور آرژانتین هم عبور کند. پیش‌تر نیز آمارهایی از مصرف برق بالای چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT اعلام شده بود که شرکت OpenAI به عنوان مالک آن ماهیانه مبلغ هنگفتی را بابت نگهداری از آن پرداخت می‌کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مصرف برق هوش مصنوعی روازنه در حال افزایش است

به‌نظر می‌رسد که توسعه سریع صنعت هوش مصنوعی (AI) باعث افزایش روزافزون نیاز به انرژی در این صنعت شده، تا جایی که متخصصان تخمین می‌زنند مجموع مصرف برق صنعت هوش مصنوعی در سال 2027 به چیزی حدود 134 تراوات ساعت یعنی بیشتر از کشور آرژانتین افزایش می‌یابد.

افزایش گستردگی و قدرت عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی علاوه بر قدرت محاسباتی موردنیاز جهت آموزش این سیستم‌های بسیار پیشرفته، نیازمند انرژی بسیار زیادی است.

مصرف برق هوش مصنوعی تا 2027 بیشتر از کل کشور آرژانتین می‌شود!

این درحالیست که جهان در حال مسابقه برای اتخاذ شیوه‌های نوین جهت تولید انرژی پایدار بوده و روند ادغام AI در زندگی روزمره شهروندان و پیشرفت غیر قابل انکار این فناوری باعث شده همه‌چیز پیچیده‌تر از قبل شود.

تازه‌ترین بررسی تیم‌های متخصص در این زمینه اکنون آمار و ارقام نگران‌کننده‌ای از افزایش مصرف سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد تا چه حد AI می‌تواند به انرژی تشنه باشد.

هوش مصنوعی به اندازه یک کشور برق مصرف می‌کند!

بر اساس مقاله‌ای که در تاریخ 10 اکتبر (۱۸ مهر ۱۴۰۲) در مجله Joule منتشر شده است، الکس دی وریس (Alex de Vries)، کاندیدای دکترای تجارت و اقتصاد از دانشگاه Vrije Universiteit Amsterdam استدلال می‌کند که مصرف برق جهانی مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2027 به‌چیزی حدود 134 تراوات ساعت در سال برسد. به عبارت ساده‌تر، کم‌تر از پنج سال دیگر مصرف انرژی هوش مصنوعی به اندازه کشورهای بزرگی همچون آرژانتین، هلند یا سوئد افزایش می‌یابد.

گرچه میزان انرژی مورد نیاز برای مراکز داده بین سال‌های 2010 تا 2018 (صرف نظر از پلتفرم‌های استخراج رمزارز) تنها چیزی حدود 6 درصد افزایش یافته است، اما این نگرانی وجود دارد که منابع محاسباتی لازم برای توسعه و حفظ مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و سیستم‌های هوش مصنوعی مرتبط با آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش سهم مراکز داده در مصرف جهانی برق شود.

مصرف برق هوش مصنوعی تا 2027 بیشتر از کل کشور آرژانتین می‌شود!
مصرف برق هوش مصنوعی

به گزارش POPULA SCIENCE، با توجه به استقبال گسترده کسب و کارها و صنایع مختلف از AI، تصور اینکه چنین موج بزرگی به واقعیت تبدیل شوند چندان دشوار نیست. به عنوان مثال، اگر شرکت گوگل (که در حال حاضر یکی از فعالان صنعت هوش مصنوعی به شمار می‌آید)، یک فناوری جدید مشابه چت‌بات ChatGPT را در موتور جستجوی 9 میلیارد دلاری خود ادغام کند، مصرف انرژی این غول فناوری به‌چیزی حدود 29.2 تراوات ساعت برق در سال می‌رسد که معادل برق مصرفی کشور ایرلند است.

الکس دی وریس که به‌عنوان هم‌بنیانگذار شرکت تحقیقاتی Digiconomist نیز شناخته می‌شود، بر این باور است که با توجه به هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری یک سرویس هوش مصنوعی در کنار مشکلات مربوط به زنجیره تامین باعث شده تا چنین سناریویی بعید به‌نظر می‌رسد.

مصرف برق هوش مصنوعی تا 2027 بیشتر از کل کشور آرژانتین می‌شود!

با این وجود، همزمان با پیشرفت هوش مصنوعی و رواج استفاده از این فناوری در بخش‌های مختلف شاهد ادامه روند رشد این صنعت و نیاز روزافزون آن به انرژی هستیم.

با عنوان مثال، انویدیا در نظر دارد تا 100 هزار محصول مرتبط با سرور هوش مصنوعی را به مشتریان خود تحویل دهد. در صورتی که این سرورها با ظرفیت کامل کار کنند، میزان برق مورد نیاز پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا به تنهایی چیزی حدود 650 تا 1020 تراوات ساعت تخمین زده می‌شود که سالانه معادل 5.7 تا 809 تراوات ساعت مصرف برق را به همراه دارد. این رقم در مقایسه با میزان مصرف انرژی سالانه مراکز داده تقریباً ناچیز است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مصرف برق هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت افزار

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر