;
coinex

وزارت صمت: به‌زودی شاهد تردد تاکسی های برقی در تهران خواهیم بود

طبق اعلام رسمی وزارت صمت، در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور تاکسی های برقی در تهران خواهیم بود. ظاهراً این وزارتخانه کمر به توسعه خودروهای الکتریکی بسته است.

برنامه‌های وزارت صمت برای توسعه خودروهای الکتریکی تا حدی پیش رفته که به زودی می‌توانیم شاهد تردد تاکسی های برقی در تهران خواهیم بود. پیش‌تر خودروسازان ایرانی با امضای تعهدنامه‌ای، متعهد شدند که در سال جاری اقداماتی مثبت در راستای برقی‌سازی محصولات تولیدی خود انجام دهند.

به روایتی حال وزارت صمت، به این خودروسازن اولتیماتوم داده تا حداقل به 60 درصد از تعهدات امضای شده خود در راستای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل در سال 1402 جامه عمل بپوشانند. پس به زودی می‌توان شاهد حضور خودروهای برقی در خیابان‌های تهران باشیم.

بیشتر بخوانید: قیمت محصولات ایران خودرو آذر 1402 ؛ لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو

به زودی شاهد جولان تاکسی های برقی در تهران خواهیم بود

سال 1402 از همان اوایل سال در صنعت خودرو تغییراتی عجیب و بعضاً مثبتی به خود دید. وزارت صمت که در رأس این تغییرات قرار می‌گرفت، برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد و از واردات خودروهای خارجی و فروش آنها در سامانه یکپارچه گرفته تا برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل همه جزء برنامه‌هایی است که باید همین سال 1402 انجام شوند. حال به تازگی خبرگزاری‌های دولتی نشر داده‌اند که این وزارتخانه درنظر دارد به زودی ناوگان تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران را بکار گیرد.

در این خصوص حسن کریمی سنجری، مدری پروژه خودروهای الکتریکی وزارت صمت گفته است:

خودروسازان بایستی بخش بزرگی از تعهدات خود در زمینه خودروهای برقی را طی سال 1402 اجرایی کنند. به عبارت دیگر، خودروسازان باید تا پایان امسال ۶۰ درصد از تعهدی را که در رابطه با خودروهای برقی امضا کردند، وارد ناوگان حمل‌ونقل کنند. این میزان تعهد برای خودروسازان خصوصی متفاوت است. به خودروسازان خصوصی پنج سال فرصت داده شده تا طی این مدت 30 درصد از سبد محصولات خود را به خودروهای الکتریکی تبدیل کنند.

به زودی شاهد جولان تاکسی های برقی در تهران خواهیم بود

اما بزرگترین دغدغه خودروسازان و واردکنندگان خودروهای برقی، مسئله تأمین ارز است. ظاهراً با توافقی که بین رؤسای بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گرفته، این مشکل حل شده و قرار است درخصوص بکارگیری خودروهای برقی در ایران، تأمین ارز صورت بگیرد. لازم به ذکر است که ارز مورد نیاز شهرداری پایتخت نیز برای واردات تاکسی های برقی فراهم شده است.

شهرداری تهران نیز بسته 1 میلیارد و 40 میلیون یورویی برای تأمین انواع خودروهای برقی شامل اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت به بانک مرکزی ارائه کرده است که ظاهراً توسط بانک مرکزی تأیید و روند واردات تاکسی‌های برقی به تهران به زودی انجام خواهد گرفت. اما وزارت صمت نیز از تأمین ارز بی‌نصیب نمانده و بانک مرکزی 1 میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات خودروهای برقی را به این وزارتخانه تأمین کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص واردات تاکسی های برقی به تهران چیست؟ آیا بکارگیری خودروهای با سوخت پاک می‌تواند کمکی به رفع آلودگی هوا بکند؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر