;
coinex

جمعیت ایران 89 میلیونی شد؛ ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان

براساس گزارش جدید کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، جمعیت ایران به 89 میلیون نفر رسید. همچنین در این گزارش ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان شد.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) به تازگی گزارش جدید مبنی بر جمعیت کشورهای جهان را منتشر کرده است. براساس این گزارش جمعیت ایران حالا از 89 میلیون نفر عبور و به سمت 90 میلیون نفر در حال حرکت است. اما رشد جمعیت ایران حتی از متوسط جهانی هم در سال 2022 کمتر بوده و با جمعیت 89 میلیون نفر، هم‌اکنون در جایگاه 17 پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان ایستاده است.

بیشتر بخوانید: بیش از نیمی از جمعیت جهان گوشی هوشمند دارند!

جمعیت ایران به 89 میلیون نفر رسید

آنکتاد در گزارش جدید خود ضمن اشاره به عبور جمعیت جهان از 8 میلیارد نفر، از رشد 0.8 درصدی جمعیت جهان خبر داد.

رشد جمعیت جهان از اوایل دهه 1980 مدام کاهش یافته است. این کاهش به خصوص در زمان اوج ویروس کرونا بیشتر نمود پیدا کرد. در سال گذشته میلادی، جمعیت در 42 اقتصاد جهان کاهش یافته و کشورهای همچون چین، برمودا، جامائیکا و آلمان که در سال 2021 رشد جمعیت را تجربه کرده نیز در سال 2024 کاهش جمعیت داشته‌اند.

برخی از اقتصادی‌های اروپای شرقی سریع‌ترین رشد جمعیت را در سال 2022 داشته‌اند. دلیل این افزایش جمعیت نیز برمی‌گردد به جابجایی جمعیت اوکراین به کشورهای همسایه.

همچنین جمعیت شهرنشین جهان در سال 2022، به 57 درصد رسیده و 5 نفر از هر 6 نفر در کشورهای درحال توسعه ساکن بوده‌اند.

جمعیت ایران به 89 میلیون نفر رسید

جمعیت جهان در 25 سال گذشته 2.1 میلیارد نفر افزایش یافته است که تقریباً همه این رشد چمعیت مربوط به کشورهای درحال توسعه است. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت جهان در 25 سال بعدی نیز 1.6 میلیون نفر افزایش یابد.

ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان است

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل گزارشی از پرچمعیت‌ترین کشورهای جهان نیز ارائه کرد که براساس آن ایران هم‌اکنون در جایگاه هفدهمین کشور پرجمعیت دنیا قرار دارد. جمعیت کشورمان تنها 0.71 درصد رشد داشته که عددی بسیار ناچیز است. طی سالهای 2017 تا 2022 جمعیت ایران به طور متوسط 0.9 درصد رشد سالانه داشنه و پیش‌بینی می‌شود که طی سالهای 2022 تا 2050 این رشد به 0.4 درصد برسد.

ایران با وجود رشد کم جمعیت موفق شده است جایگاه 17 خود را ثابت نگه دارد. چین یا جمعیت 1 میلیارد و 426 میلیون نفر و هند با 1 میلیارد . 417 میلیون نفر رتبه اول و دوم پرجمعیت‌ترین کشورهای سال 2022 را کسب کرده‌اند. آمریکا نیز با 342 میلیون نفر در جایگاه سوم لیست قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص افزایش جمعیت ایران چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر