;
coinex

رقیب اصلی گوگل ، سامسونگ است؛ نه اپل!

رقیب اصلی گوگل ، شرکتی نیست که گوشی‌های آیفون را تولید و به بازار عرضه می‌کند؛ بلکه بزرگترین شریک تجاری این شرکت یعنی سامسونگ قلمداد می‌شود.

از انتشار نخستین نسخه سیستم‌عامل اندروید، سالهاست که می‌گذرد و گوگل در این سال‌ها همواره تلاش داشته تا هر زمان، کاربری عنوان گوشی پیش‌فرض اندرویدی را دید، گوشی‌های پیکسل به ذهنش بیاید. اما در این سال‌ها، وفادارترین شرکت تولید کننده موبایل به سیستم‌عامل اختصاصی گوگل، شرکت سامسونگ بوده که طی این سال‌ها توانسته این عنوان را از گوگل بگیرد و به یکه‌تازی خود در دنیای گوشی‌های اندرویدی ادامه دهد. گوگل نیز همواره در تلاش بوده تا به عنوان شرکتی که به توسعه این سیستم‌عامل پرداخته، حق خود را در بازار و در جامعه کاربران اندرویدی ادا کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


رقیب اصلی گوگل کیست؟

پس از بررسی گوشی‌های Pixel 8 Pro و Galaxy S23 Ultra (و همچنین iPhone 15 Pro Max) می‌توان با کمترین تردید این موارد را ذکر کرد:

گوشی Pixel 8 Pro بسیار خوب به نظر می‌رسد؛ تجربه نرم‌افزاری روان‌تری ارائه می دهد و ارزانتر از پرچمدار برجسته سامسونگ است. حتی در حال حاضر شما می توانید یک گوشی Pixel 8 Pro را با وجود اینکه کمتر از دو ماه از زمان عرضه آن می گذرد ، با قیمت 800 دلار بگیرید.

اما وقتی می‌گوییم استفاده از Pixel 8 Pro به جای Galaxy S23 Ultra می‌تواند جذاب‌تر باشد ، آن‌گاه چگونه می‌توان گفت گوگل نتوانسته است نام سری پیکسل خود را به یک پرچمدار اندروید “عمومی” در بازار تبدیل کند؟

پس از سالها فعالیت در زمینه تولید گوشی و با توجه به حقیقتی که گوگل اندروید را توسعه داده است، چه مدت زمانی برای گوگل لازم است تا مردم را متقاعد کند که Pixel بهترین عملکرد در دنیای اندروید را دارد؟

My reliable Pixel 8 Pro next to my buggy (but beautiful) Pixel 6 Pro - my favorite Pixel design ever. - Google’s true “enemy” is Samsung, not Apple: Can Pixel turn into the default Android phone?

غول موتور جستجوی جهان مسیر طولانی را پیموده تا به تولید سری پیکسل 8 برسد. اولین گوشی‌هایی که گوگل به بازار عرضه کرد با همکاری شرکت htc و گوشی‌ای به نام Nexus بود.

حالا، هنگام پاسخ دادن به سوال “گوگل کجای کار، اشتباه کرده است؟”، دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه گوگل و دیدگاه کاربران:

بدون ورود به مسائل فلسفی ، می توان گفت که بزرگترین اشتباه گوگل این بود که از ابتدا به همان اندازه که اکنون برای تولید سری جدید گوشی‌هایش تلاش می‌کند، در زمان تولید سری nexus و اولین سری از گوشی‌های پیکسل تلاش نکرد.

احتمالاً به جای وابسته شدن به تولید کنندگان مختلفی مانند سامسونگ ، HTC ، موتورولا ، LG و هواوی برای تولید “گوشی گوگل”، گوگل باید دقیقاً همان کاری که اپل انجام داد انجام می داد؛ یعنی 100 درصد خودکفا بودن و کنترل هر دو بخش تولید نرم‌افزار و سخت افزار.

حالا، از دیدگاه کاربران، وضعیت فعلی Pixel است که واقعاً اهمیت دارد و با وجود ترجیح برخی از کاربران به Pixel 8 Pro نسبت به Galaxy S23 Ultra ، حقیقت این است که چندین جنبه حیاتی از تجربه Pixel با قیمت شروع 1000 دلاری Pixel 8 Pro همخوانی ندارند:

حتی در نسل سوم از تراشه Tensor گوگل که با همکاری سامسونگ توسعه و تولید شده، هنوز ضعف‌هایی در بخش عملکرد به چشم می‌خورد. Pixel برای انجام بعضی از وظایف ساده مانند ویرایش و ذخیره یک عکس با ویدئو نسبت به Galaxy S23 و به ویژه iPhone 15 Pro ، مدت زمان بیشتری را از کاربران می‌گیرد.

اما بزرگترین نقطه ضعف تراشه Tensor این نیست که تنها به اندازه یک تراشه میان‌رده، قدرت دارد، بلکه کارایی تراشه Tensor مسئله مورد بحث است؛ اگرچه باتری Pixel 8 Pro برای بیشتر مردم یک روز دوام می‌آورد، اما مشخص است که قابلیت اطمینان آن به اندازه Galaxy S23 Ultra که رقیب اصلی گوگل به شمار می‌رود و iPhone 15 Pro Max نیست که می تواند دوام آن حتی به دو روز طول بکشد؛ همچنین قابل توجه است که Pixel 8 Pro نسبت به iPhone در حالت استندبای با مصرف انرژی قابل توجهی روبه رو است (زمانی که از تلفن استفاده نمی کنید).

Samsung Galaxy S23 Ultra vs. Google Pixel 7 Pro: Which Android phone wins? | Tom's Guide

باور کنید یا نه، دوربین گوشی پیکسل پرو 8 چیزی نبود که انتظارش را داشتیم و این، تنها تقصیر گوگل نبود؛ دوربین Pixel عکس هایی با حس و حال غیر طبیعی می‌گیرد و ویدئوهایی پر از نویز در شب دارد ، اما همچنین، رقابت در زمان بزرگی گوگل را فرا گرفته است. اگر پیکسل 2 و پیکسل 3 به راحتی می توانستند به عنوان “بهترین تلفن‌های دوربین دار” زمان خود شناخته شوند، این مورد در مورد پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو صدق نمی کند، که حتی ممکن است در بین پنج گوشی برتر (شامل پرچمداران چینی) قرار نگیرند.

و نکته دیگر اینکه تاریخچه باگ‌های پیکسل به کاربران اطمینان کمتری نسبت به گوشی‌های گلکسی یا آیفون می‌دهد. مطمئناً، البته در سری پیکسل 8 با هیچ باگ بزرگی مواجه نشدیم (مخصوصاً در مقایسه با پیکسل 6 پرو) اما شهرت در دنیای تلفن مهم است و اعتبار گوشی‌های گوگل پس از باگ‌های سری پیکسل 6 کمی خدشه دار شد.

گوگل در حال حاضر در «لیگ حرفه‌ای» تلفن‌های پرچمدار بازی می‌کند، اما پیکسل 8 پرو با قیمت 1000 دلار هنوز با پردازنده میان‌رده کار می کند که عمر باتری قابل قبولی دارد. آیا وقت آن رسیده است که به کوالکام برگردد؟ پاسخ به این سوال کمی چالش‌برانگیز است.

گوگل به دلیل نداشتن ویژگی‌های دوربین هوش مصنوعی پیکسل، آیفون را مسخره می‌کند، اما حقیقت ماجرا این است که آیفون در بیشتر موارد عکس‌ها و فیلم‌های بهتری می‌گیرد. با این حال، علت دیگری که پیکسل در جهان اندروید دارای مشکل است و که در واقع کنترلی روی آن ندارد، استحکام سامسونگ در بازار اندروید است.

البته، می‌توانیم آمار و ارقام را به شما بدهیم و در مورد سهم بازار 25 درصدی سامسونگ در ایالات متحده در مقابل سهم 3 درصدی گوگل به شما بگوییم و اینکه رقیب اصلی گوگل در سطح جهانی رتبه اول را دارد، در حالی که گوگل حتی در نمودارها هم نشان داده نمی‌شود.

Samsung Galaxy S23 series is under 14 million VND - Vietnam.vn

چیزی که جالب است این است که وقتی کاربران از همدیگر درباره برند گوشی‌های خود می پرسند، بسیاری از مردم به جای “آیفون یا اندروید؟” می‌گویند “آیفون یا سامسونگ؟”. به عبارت دیگر، برای بسیاری از مردم، سامسونگ برابر با اندروید است و برعکس، و این مسئله مدتهاست واقعیت بوده است و این یک مزیت واقعی در دنیای واقعی است که گوگل باید تلاش بسیاری برای غلبه بر آن بکند.

طبیعتاً، صحبت کردن از صنعت اندروید نسبتاً همگون در ایالات متحده و اروپا فایده‌ای ندارد، چرا که تعداد کمتری از گوشی های میان‌رده و پرچمدار عالی چینی نسبت به سابق در آن به فروش می‌رود (بخشی ناشی از تحریم هواوی است).

بنابراین، بله، سری گلکسی اس 23 برای بسیاری از افراد (به ویژه در ایالات متحده) گوشی‌های پرچمدار پیش فرض اندروید هستند، که به این معنی است که گوگل شاید بهتر است که تمرکز خود را بر رقابت با سامسونگ متمرکز کند تا با آیفون. با این حال، اگر به ویدئوهای تبلیغاتی پیکسل گوگل نگاه کنید، ویدیوهایی را مشاهده خواهید کرد که به «مسخره کردن» آیفون می پردازد. اما در حال حاضر در واقع سوژه اصلی، خود Pixel گوگل است.

آیا پیکسل یا هر پرچمدار 2024 دیگری می تواند جایگاه سامسونگ را به عنوان “گوشی پیشفرض اندروید” به چالش بکشد؟

در این مورد، می‌توان گفت که گوگل در مسیر بلندمدت می تواند سامسونگ را چالش بکشد، اما همانطور که ممکن است تکراری بنظر برسد، گوگل برای ثابت کردن خود بسیار کار دارد. ساختن یک رقیب موفق برای Galaxy سامسونگ، نیازمند یک دستور العمل پیچیده است که به اقدامات و مواد درست نیاز دارد.

گوگل ممکن است نیاز داشته باشد قیمت های خود را در حد مقرون به صرفه نگه دارد (در واقع، پیکسل در حال حاضر یکم گران است)؛ تولید Tensor خود را از سامسونگ به کوالکام منتقل کند؛ و تمرکز خود را بر تبدیل پیکسل به پایدارترین تلفن اندرویدی دنیا بگذارد.

Can the newly-announced OnePlus 12 turn into the default Galaxy challenger in 2024 instead of the Pixel 8 Pro? - Google’s true “enemy” is Samsung, not Apple: Can Pixel turn into the default Android phone?
رقیب اصلی گوگل

اگر پیکسل نتواند برای اکثر مردم به یک پرچمدار کاملاً بهتر از گلکسی اس 24 اولترا تبدیل شود، آیا اصلاً تلفنی وجود دارد که بتواند این کار را انجام دهد؟ خب، حقیقت این است که در خارج از چین، جایی که رقیب اصلی گوگل، یعنی سامسونگ، از گوشی‌های هوآوی، آنر و شیائومی عقب‌تر است، تنها رقیب واقعی گلکسی S24 که به بازار جهانی می‌آید (غیر از پیکسل) ممکن است OnePlus 12 باشد.

البته، اشاره کردن به گوشی OnePlus 12 به دلیل این است که این گوشی در حال تبدیل شدن به یک گوشی خوب است، اما نه هنوز در بخش فروش. با این حال، اگر در حال جستجوی بهترین گوشی اندرویدی در بازار برای خرید در حال حاضر یا چند ماه دیگر هستید، بهتر است نگاه خود را به گلکسی S24 و OnePlus 12 تازه معرفی شده داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد رقیب اصلی گوگل چیست؟ آیا سامسونگ را می‌توان رقیب اصلی گوگل دانست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: PhoneArena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر