;
coinex

زلزله اخیر ژاپن 4 متر زمین را جابه‌جا کرد

کارشناسان پس از بررسی‌های انجام شده اعلام کردند زلزله اخیر ژاپن که روز اول سال نو میلادی اتفاق افتاد باعث شده زمین 4 متر جابه‌جا شود.

آغاز سال نو میلادی در ژاپن با وقوع زلزله همراه بود؛ گرچه با توجه به قوانین سختی که این کشور در ساخت وسازها اعمال کرده، زلزله اخیر ژاپن خسارت چندانی به بار نیاورد؛ اما کارشناسان پس از بررسی‌های مجدد منوجه موضوع مهمی شدند؛ آنها اعلام کردند زلزله اخیر در مرکز ژاپن، زمین را 4 متر جابه‌جا کرده است.

بیشتر بخوانید: هارپ چیست و چه ارتباطی با زلزله یا تغییرات آب و هوایی دارد؟

زلزله اخیر ژاپن چه تاثیری در لایه‌های زمین ایجاد کرده است؟

محققین پس از این زمین لرزه اطراف بندر «کایسو» در شهر «واجیما» که در بخش شمالی شبه‌جزیره «نوتو» واقع شده را بررسی کردند و متوجه شدند که این واقعه تغییراتی را در سطح زمین ایجاد کرده است. آنها با بررسی سطح آب متوجه این تغییرات شدند سطح آب قبل از زلزله با استفاده از موقعیت صدف‌ها و کرم‌های ساحلی روی یک موج‌شکن مشخص شده بود و میزان سطح آب پس از واقعه حاکی از آن بود که زمین چهار متر جا‌به‌جا شده است.

علاوه بر این در سواحل شمالی واجیما و شهر «سوزو» سطوح پلکانی سه‌گانه‌ای به وجود دارد که اکثریت عقیده دارند این پدیده نیز که حدود 6000 سال پیش به وجود آمده هم حاصل زمین لرزه‌های عظیم است. با این حال با توجه به اعلام  ان اچ کی، «شیشیکورا ماسانوبو»، سرپرست این گروه تحقیقاتی از «موسسه ملی علوم و فناوری‌های پیشرفته» می‌گوید بالا آمدن چهار متری زمین پدیده‌ای بسیار نادر است. او می‌گوید: شبه‌جزیره نوتو بر اثر همین پدیده ایجاد شده است اما این امر در این ابعاد تنها هر چند هزار سال یکبار رخ می‌دهد.

بهرحال به دلیل قوانین موجود در ژاپن این زلزله خسارت زیادی به همراه نداشت در واقع می‌توان گفت آخرین باری که زمین لرزه تاثیری در این کشور داشته سال 2011 بود که به همراه یک زمین لرزه ۹ ریشتری که باعث سونامی شد و حدود 18 هزار و 500 نفر کشته و مفقود برجای گذاشت. زلزله‌هایی بزرگ محسوب می‌شوند که یا بیش از 7.5 ریشتر باشند، یا خسارتی بیش از 1 میلیون دلار به بار بیاورد و یا بیش از 10 کشته داشته باشند.

جالب است بدانید یک موسسه آمریکایی یک پژوهشی انجام داده که نتایج این پژوهش مشخص کرده که از سال‌ 1990 تا 2022 ایران با ثبت 109 مورد زلزله بزرگ، سومین کشور زلزله‌خیز جهان معرفی شده است. در صدر این لیست کشور چین قرار دارد و پس از آن اندونزی با 166 مورد زمین لرزه رتبه دوم قرار دارد. اما کشور ژاپن که در وقوع زمین لرزه مشهور است با 86 مورد در رتبه چهارم جای گرفته است. پس از آن نیز به ترتیب ایالات متحده با 78 زلزله، ترکیه 62، هند 58 و فیلپین با وقوع 55 زلزله رتبه‌های بعدی این لیست را تشکیل داده‌اند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی زلزله‌ی اخیر ژاپن چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر