;
coinex

تولید تجهیزات ایمنی حفاظتی هسته‌ای توسط دانشمندان ایرانی

متخصصان فعال در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، موفق به تولید تجهیزات ایمنی حفاظتی هسته‌ای شدند که می‌تواند خطر پرتوگیری را به حداقل برساند.

متخصصان فعال در شرکت دانش‌بنیان «پرتونگار ایکاد» به تازگی موفق به تولید تجهیزات ایمنی حفاظتی هسته‌ای شدند که توانایی به حداقل رساندن خطر پرتوگیری افراد در بسیاری از صنایع کشور را دارد. این شرکت تاکنون 3 محصول اختراع کرده است که برای اولین بار در ایران ساخته شده است. درخصوص تولید این تجهیزات نیز باید بدانید که خطر پرتوگیری در بسیاری از صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی، کشاورزی، نظامی و غیره وجود دارد و ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد بزند. از این رو مسئولین باید نسبت به تولید انبوه این تجهیزات حفاظتی کوشا باشند.

بیشتر بخوانید: سازمان انرژی اتمی: ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را دارد

تولید تجهیزات ایمنی حفاظتی هسته‌ای در ایران

میثم رمضانی انارستانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پرتونگار ایکاد با اشاره به تاریخچه این شرکت، گفت: «این شرکت از سال ۱۳۹۶ در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانش‌آموختگان مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف و تهران، با هدف طراحی و ساخت تجهیزات ایمنی حفاظت هسته‌‎ای، فعالیت خود را آغاز کرد و در اردیبهشت ۱۳۹۹ این شرکت با ارائه ۴ محصول توانست تاییدیه دانش‌بنیان به شرح ۳ محصول نوپا نوع ۱ و یک محصول نوپا نوع ۲ را اخذ کند.»

وی افزود:

در این مدت، دستگاه‌های متنوعی در شرکت ساخته شد که دارای نوآوری و ثبت اختراع بودند که از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دزیمترهای فردی و محیطی، ماژول‌ها و شمارنده‌های هسته‌ای اشاره کرد. همچنین یکی از این دستگاه‌ها با عنوان دزیمتر پایش تیروئید، به عنوان ۲۰ طرح برتر کشور در اتاق ایران ایتالیا معرفی شد.

رمضانی انارستانی ادامه داد: «شرکت پرتونگار ایکاد ۳ محصول ثبت اختراع‌ شده دارد که برای اولین بار در کشور طراحی شده‌اند و یکی از این دستگاه‌ها سطح‌سنجی علمی شده‌اند و دارای ثبت اختراع سطح ۳ هستند که پس از حمایت مادی و معنوی توسط مراجع بالادستی، این دستگاه‌ها می‌توانند کمک بزرگی به مراکز و اشخاص کار با پرتوها کنند.»

تولید تجهیزات ایمنی حفاظتی هسته‌ای در ایران

مدیرعامل شرکت پرتونگار ایکاد اظهار داشت:

این شرکت متشکل از متخصصانی در زمینه‌های فیزیک، فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، مهندسی پزشکی و پزشکی هسته‌ای است که در راستای رسالت خود با تولید تجهیزات ایمنی حفاظتی هسته‌ای که موجب کاهش خطر پرتوگیری افراد جامعه در صنایع مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی، نظامی و … می‌شود، فعالیت دارد و در جهت تولید داخلی قدم برمی‌دارد.

رمضانی انارستانی یادآور شد: «این شرکت با افزایش حوزه کاری و تیم تحقیق و توسعه خود، از سال ۱۴۰۰ در زمینه پایش و تخمین عمر سازه‌های ثابت و دوار ورود کرده و هم‌اکنون عضو وندور لیست شرکت گاز با عنوان «قابلیت سرویس‌دهی تجهیزات (Fitness for service – FFS)» نیز قرار گرفته است.»

وی تصریح کرد:

به دلیل قدیمی شدن تجهیزات مورد استفاده در نفت، گاز، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و همچنین هزینه بسیار بالای تعویض این تجهیزات، خدمت FFS می‌تواند از خرابی بیش از حد تجهیزات، تعمیر تجهیزات در زمان نامناسب و یا خوابیدن خط تولید، جلوگیری کند و راهکاری مناسب برای بهره‌برداری از تجهیزات را با استفاده از روش‌های تحلیلی و ریاضی و همچنین استانداردها با راندمانی بالا، ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت پرتونگار ایکاد با اشاره به نقش مهم تخصص در توسعه کیفی محصولات، خاطرنشان کرد: «از نفرات این تیم می‌توان به استادان مورد تایید وزارت نفت اشاره کرد که تنظیم‌کننده استاندارد بین‌المللی هستند. علاوه بر آن، این شرکت به واسطه نوع فعالیت و حضور متخصصان، عضو کمیته ارزیابی FFS شرکت گاز نیز شده است.»

وی تصریح کرد:

در حال حاضر، تعداد ۹ نفر نیرو به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم با شرکت همکاری دارند و در حال ساخت چند طرح به صورت همزمان هستند که البته بعضی از این طرح‌ها از طریق سفارش مشتری و بعضی‌ هم به صورت ایده‌محوری پیش می‌روند. همچنین پروژه‌های در حوزه پالایشگاهی و پتروشیمی در راستای خدمات FFS در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص فعالیت‌های اخیر شرکت‌های دانی‌بنیان چیست؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر