;
coinex

اپل مجبور است به دلیل قوانین جدید DMA، برنامه‌های وب صفحه اصلی را از iOS در اتحادیه اروپا حذف کند

بر خلاف تصور عموم این یک باگ نیست. اپل مجبور است به دلیل قوانین جدید DMA، برنامه‌های وب صفحه اصلی را از iOS اتحادیه اروپا حذف کند.

چیزی که بسیاری فکر می‌کردند یک باگ است، حرکتی عمدی از سوی اپل بود. اپل در صفحه پشتیبانی توسعه‌دهنده خود از طریق 9 to5Mac اعلام کرد که قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا DMA برای اولین بار به کاربران اجازه داده مرورگری را انتخاب کنند که از موتور مرورگر WebKit اپل استفاده نمی‌کند. به همین دلیل، اپل اعلام کرد که باید برنامه‌های وب صفحه اصلی را حذف کند. این شرکت توضیحاتی در این باره ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: Google Messages قابلیت جدید Screen Effects در اختیار کاربران نسخه بتا قرار داد

اپل می‌گوید: «برنامه‌های وب صفحه اصلی در iOS بر روی WebKit ساخته شده‌اند و  با مدل حریم خصوصی و امنیت برای برنامه‌های بومی در iOS هماهنگ هستند. این ادغام به این معنی است که برنامه‌های وب صفحه اصلی به گونه‌ای مدیریت می‌شوند که با مدل امنیت و حریم خصوصی برنامه‌های بومی در iOS، از جمله اینکه بر اساس هر سایت جداسازی فضای ذخیره‌سازی و اجرای اعلان‌های سیستم برای دسترسی به قابلیت‌های تأثیرگذار بر حریم خصوصی در یک سیستم، هماهنگ شوند.»

با این حال برنامه‌های وب مخرب می‌توانند داده‌های سایر برنامه‌های وب را بخوانند و حتی از مجوزهای آن‌ها برای دسترسی به دوربین و میکروفون کاربر بدون رضایت او استفاده کنند. مرورگرها همچنین می‌توانند برنامه‌های وب را بدون رضایت یا آگاهی کاربر نصب کنند.

اپل افزود: «برداشتن نگرانی‌های پیچیده امنیتی و حریم خصوصی مرتبط با برنامه‌های وب با استفاده از موتورهای مرورگر جایگزین، مستلزم ساخت یک معماری کاملاً جدید است که در حال حاضر در iOS وجود ندارد و با توجه به سایر خواسته‌های DMA و موارد دیگر اصلا عملی نیست. بنابراین، برای مطابقت با الزامات DMA، مجبور شدیم ویژگی برنامه‌های وب صفحه اصلی را در اتحادیه اروپا حذف کنیم. کاربران اتحادیه اروپا می‌توانند به طور مستقیم از صفحه اصلی خود از طریق یک نشانک با کمترین تأثیر بر عملکرد آنها به وب سایت‌ها دسترسی داشته باشند.»

این غول فناوری همچنین مجبور شد پشتیبانی از برنامه‌های وب صفحه اصلی را در سافاری اتحادیه اروپا حذف کند زیرا DMA به یکپارچگی  همه مرورگرها نیاز دارد. از آنجایی که مرورگرهای شخص ثالث نمی‌توانند برنامه‌های وب صفحه اصلی داشته باشند پس سافاری هم نباید داشته باشد.

قانون عدم وجود برنامه‌های وب صفحه اصلی در اتحادیه اروپا برای اولین بار پس از انتشار iOS 17.4 بتا 2 مورد توجه قرار گرفت. این تغییرات پس از انتشار iOS 17.4 در هفته اول مارس برای همه کاربران iOS در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی برنامه‌های وب صفحه اصلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر