;
coinex

چه تعدادی از ایرانیان جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می دهند، مرگ و میری به اندازه کل اروپا

شاید تصورش را هم نمی‌کردید که میزان مرگ و میر ایرانیان در تصادفات رانندگی با کل اتحادیه اروپا برابر است. این یعنی آمار فوت هموطنان ما به اندازه 27 کشور است.

بارها و باهار به این موضوع اشاره کرده‌ایم که تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور، نقشی اساسی در بروز تصادفات رانندگی و سوانح جبران‌ناپذیر دارد. اگرچه مسئولین همیشه سعی داشته آمار تصادفات جاده‌ای و شهری را به مواردی همچون خستگی و خواب‌آلودگی، رانندگی در حالت مستی و غیره ربط دهند، اما می‌دانیم اصلی‌ترین عامل مرگ و میر بر اثر تصادف در ایران، خودروهای بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم است.

در آمارهای جدید آمده است که میزان فوتی در سوانح رانندگی در ایران برابر است با کل کشورهای اتحادیه اروپا. البته عوامل دیگری به افزایش این آمار منجر شده است؛ مثلاً افزایش تعداد خودروها که به طبع آن، خطای انسانی هم افزایش می‌یابد. اما اینکه مرگ و میر ما در تصادفات به اندازه 27 کشور اروپایی باشد، اصلاً قابل قبول نیست و یک فاجعه بزرگ به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: کروکی تصادفات هم آنلاین شد؛ ترسیم کروکی با تبلت مخصوص!

آمار مرگ و میر ایرانیان در تصادفات رانندگی از کل اروپا بیشتر است

سه کشور ایران، آلمان و ترکیه در برخی نقاط با یکدیگر اشتراکاتی دارند؛ از جمله جمعیت نزدیک به هم (نزدیک بر 85 میلیون) اما با این حال آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، دو کشور دیگر در کاهش تلفات براساس تصادفات موفق‌تر عمل کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد ایران و آلمان با جمعیت مشابه و با وجود اینکه آلمان از سردمداران حوزه خودرو در جهان به حساب می‌آید و همچنین دارا بودن بیش از 50 میلیون وسیله نقلیه ثبت‌شده، نسبت به کشورمان با تصادفات جاده‌ای و به‌تبع تلفات کمتری روبه‌رو است.

آمار مرگ و میر ایرانیان در تصادفات رانندگی از کل اروپا بیشتر است

براساس این آمارها در سال 2022 تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی ثبت‌شده توسط پزشکی قانونی کشورمان رقم 19.5 هزار مورد را رد می‌کند اما با تمام این شرایط آلمان تنها 2562 نفر تلفات ثبت کرده است.

ترکیه نیز با جمعیت مشابه و شرایط فرهنگی نزدیک به ایران و دارا بودن 28 میلیون وسلیه نقلیه ثبتی نسبت به ایران با تلفات حاصل از تصادف کمتری روبه‌روست. مرگ‌ومیر حاصل از تصادفات در ترکیه در سال 2022 نیز نزدیک به 5362 می‌رسد که در مقایسه با سال 2021 کاهش تقریباً 100 نفری داشته است. با اینکه ترکیه نسبت به آلمان تقریباً افزایش دو برابری کشته‌شدگان حاصل از تصادفات را دارد؛ اما هردو کشور نسبت به ایران میزان بسیار کمتری از تلفات را دارند.

گفته شد که طبق آمارها، اگر رشد 5 درصدی مرگ‌ومیر 10 ماهه امسال در بهمن و اسفند هم تداوم داشته باشد، شوربختانه تعداد مرگ‌ومیر تصادفات در کشورمان به عدد بی‌سابقه 20.6 هزار نفر خواهد رسید، عددی که برابر کل مرگ‌ومیر 27 عضو اتحادیه اروپا در سال 2022 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص رتبه ایران در میزان میرگ و میر تصادفات رانندگی چیست؟ لطفاً نظرات خود را بیان کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر