;
coinex

بررسی ریلمی GT5 Pro ؛ موشکافی سیستم، دوربین، باتری و عملکرد

بررسی ریلمی GT5 Pro نشان می‌دهد که این محصول ریلمی یکی از بهترین گوشی‌های سال جدید با امکاناتی مثل جدیدترین تراشه اسنپدراگون و دوربین قوی است.

ریلمی جی تی 5 پرو جدیدترین گوشی از سری ریلمی GT و یک گوشی پیشرفته با امکاناتی مثل جدیدترین تراشه اسنپدراگون، سیستم دوربین قوی و نمایشگر بسیار روشن است.

پردازنده این گوشی یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3، بهترین چیپ‌ست سال 2024 محسوب می‌شود که روزبروز دستگاه‌های بیشتری با آن ساخته خواهند شد. این پردازنده با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده اما کاربران می‌توانند این گوشی را با 16 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه داخلی هم بخرند.

دوربین اصلی ریلمی GT5 پرو تقریباً همان دوربین به کار رفته در Find N3 است اما ظاهراً دوریبن تله فوتوی این گوشی، دوربین Find X6 Pro است. اوج تصویر نمایشگر ریلمی GT5 Pro به 4500 نیت می‌رسد و از نرخ نوسازی 144 هرتز و تکنولوژی دالبی ویژن هم پشتیبانی می‌کند.

باتری 5400 میلی‌آمپرساعتی، سرعت شارژ 100 واتی، گواهینامه IP64، حسگر ضربان قلب و غیره جزء سایر امکانات این گوشی هستند. در ادامه مطلب، بررسی ریلمی GT5 Pro را از زوایای مختلف ادامه می‌دهیم. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بررسی ریلمی GT5 Pro

جعبه GT5 Pro نسبت به سایر گوشی‌های این شرکت کاملاً متفاوت است. در عین حال، این جعبه شباهت زیادی به جعبه مدل غیرپروی GT5 دارد که مدتی پیش روانه بازار شد. در جعبه GT5 Pro یک کیس محافظ خاکستری رنگ قرار گرفته که پشت آن بافتی چرم-مانند دارد و با وجود اینکه چندان شیک نیست، اما می‌تواند مفید و کاربردی باشد. علاوه بر این، یک شارژر 100 واتی هم با کابل USB-A-to-C داخل این جعبه قرار دارد.

بررسی ریلمی GT5 Pro
بررسی ریلمی GT5 Pro

مشخصات ریلمی جی تی 5 پرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

بررسی ریلمی GT5 Pro مشخصات ریلمی GT5 Pro
طراحی و ساختار
  • 161.7 × 75.1 × 9.2 میلی‌متر
  • وزن 218 گرم
  • دو سیم کارته (نانو سیم و dual stand-by)
  • گلس جلو، گلس پشت یا سیلیکون پلیمر (چرم اکو) و فریم آلومینیومی
  • گواهینامه IP64، ضد آب و گردوغبار
  • رنگ بندی مشکی، نقره‌ای، نارنجی
نمایشگر
  • LTPO AMOLED، قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 144 هرتز، +HDR10، دالبی ویژن، 4500 نیت (peak)
  •  6.78 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 92 درصد
  • رزولوشن 2780×1264 پیکسل، تراکم پیکسل 450 ppi
نرم‌افزار
  • اندروید 14 با رابط کاربری Realme UI 5.0
تراشه
  •  اسنپدراگون 8 نسل 3 (4 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای  (1 هسته 3.3 گیگاهرتزی کورتکس X4 و 3 هسته 3.2 گیگاهرتزی کورتکس A720 و 2 هسته 3 گیگاهرتزی کورتکس A720 و 2 هسته 2.3 گیگاهرتزی کورتکس A520)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 750
رم و حافظه داخلی
  • رم 12 گیگابایتی با حافظه 256 گیگابایتی
  • رم 16 گیگابایتی با حافظه 256 گیگابایتی
  • رم 16 گیگابایتی با حافظه 512 گیگابایتی
  • رم 16 گیگابایتی با حافظه 1 ترابایتی
  • درگاه حافظه ندارد
دوربین اصلی
  • 50 مگاپیکسل، لنز واید، دیافراگم f/1.7، فوکوس خودکار با تشخیص فاز دوال پیکسل و OIS
  • 50 مگاپیکسل، تله فوتوی پریسکوپ، PDAF چند جهته، OIS و زوم نوری 2.7x
  • 8 مگاپیکسل، اولتراواید با دیافراگم f/2.2
  • فلش LED، پانوراما و HDR
  • قابلیت ضبط ویدیوی 8k با نرخ 24 فریم بر ثانیه، 4k با نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه، 1080 پیکسل با نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه، دالبی ویژن و gyro-EIS
دوربین سلفی
  • 32 مگاپیکسلی واید، با دیافراگم f/2.5
  • HDR و پانوراما
  • ضبط ویدیوی 4k با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه و gyro-EIS
باتری
  • غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 5400 میلی‌آمپر ساعت
  • شارژ باسیم 100 وات، شارژ 50 درصد ظرف 12 دقیقه (طبق تبلیغات کمپانی)
صدا
  • اسپیکر استریو (گواهینامه دالبی اتموس)
  • جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارد
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6/7، سه باند و وای فای دایرکت
  • بلوتوث نسخه 5.2، A2DP ،LE ، aptX HD
  • NFC دارد، 360 درجه
  • رادیو ندارد
  • GPS (L1+L5), GLONASS, BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a), QZSS (L1+L5), NavIC
  • USB Type-C 3.2
  • اینترنت 5G
سنسورها
  • اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب‌سنج، قطب نما، حسگر مجاورت، ژیروسکوپ و طیف رنگ
قیمت GT5 Pro حدود 430 یورو

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر طراحی

نقد و بررسی ریلمی GT5 Pro را با نگاهی به طراحی این گوشی شروع می‌کنیم. ریلمی جی تی 5 پرو، اولین گوشی این برند است که با گواهینامه IP64 تولید می‌شود. این گوشی به سه رنگ تولید شده یعنی قرمز، نقره‌ای سفید (موسوم به Bright Moon یا ماه روشن) و مشکی.

بررسی ریلمی GT5 Pro

پنل پشت مدل سفید و نارنجی این گوشی، از چرم وگان ساخته شده که به پیشگیری از سرخوردن گوشی در دست و ماندن لک انگشت روی آن کمک می‌کند. در مدل مشکی رنگ این گوشی، برجستگی بزرگ دوربین کمتر به چشم می‌خورد اما شرایط در رابطه با مدل نارنجی و همچنین سفید گوشی فرق دارد. چهار دایره کوچکتر داخل این دایره بزرگ قرار گرفته که دایره کوچک سمت راست صرفاً حالت تزئینی دارد و مربوط به دوربین خاصی نیست.

در قسمت جلوی این گوشی یک نمایشگر 6.78 اینچی OLED با حاشیه‌های چپ و راست بسیار باریک 1.36 اینچی مشاهده می‌شود اما حاشیه 1.36 میلی‌متری پایین تصویر کمی پهن‌تر است.

نمایشگر GT5 Pro کمی به سمت داخل انحنا دارد که احساس باریک بودن حاشیه‌های تصویر را افزایش می‌دهد. تجربه کار با حسگر اثرانگشت گوشی نسبت به آنجه در گوشی‌های مشابه مشاهده می‌شود، کمی سخت‌تر است و گاهی  اوقات اثرانگشت کاربر به خوبی تشخیص داده نمی‌شود.

یکی از قابلیت‌های این گوشی که در محصولات مشابه کمتر دیده می‌شود، مانیتور ضربان قلب داخل این حسگر است. البته همانطور که خود ریلمی اعلام کرده، نمی‌توان برای مقاصد پزشکی و درمانی به این حسگر اعتماد کرد اما بررسی گوشی ریلمی GT5 Pro نشان داده که مقادیر و اعداد تولید شده توسط این حسگر نسبتاً دقیق هستند.

بررسی ریلمی GT5 Pro

قاب آلومینیومی گوشی باعث شده جی تی 5 پرو کمی باریک‌تر به نظر برسد و صاف بودن آن از سرخوردن گوشی در دست جلوگیری می‌کند.

در سمت راست گوشی دکمه پاور و تنظیم صدا را داریم و در قسمت بالا، سه حفره برای اسپیکر بالایی، میکروفون دوم و فرستنده مادو قرمز وجود دارد. در قسمت پایین گوشی، پورت USB-C، میکروفون اصلی، اسپیکر پایینی و سینی سیم کارت قرار دارند.

ابعاد و وزن جی تی 5 پرو با رویه چرم مشکی به ترتیب 161.7 × 75.1 × 9.2 میلی‌متر و 218 گرم است و وزن مدل مشکی این گوشی که برای پشت آن از گلس استفاده شده، کمی بیشتر است. در هر صورت، می‌توان گفت که ریلمی GT5 پرو یک گوشی با ابعاد کامل است و جمع و جور و فشرده به نظر نمی‌رسد. با این وجود، این محصول ریلمی به دلیل انحنای به کار رفته در طراحی آن و سر نبودن جنس چرم پشت گوشی، به خوبی در دست قرار گرفته و کار کردن با آن حس و حال خوبی دارد.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های گیمینگ 2024

بهترین گوشی های شیائومی 2024

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر نمایشگر

نقد و بررسی ریلمی GT5 Pro را با نگاهی به نمایشگر این گوشی ادامه می‌دهیم. همانطور که در جدول مشخصات ریلمی GT5 Pro مشاهده می‌کنید، این گوشی یک نمایشگر  LTPO OLED با رزولوشن 1264×2780 پیکسل دارد که از حداکثر نرخ نوسازی 144 هرتز، تکنولوژی دالبی ویژن و فضای رنگی 1 میلیارد رنگی پشتیبانی می‌کند.

بررسی ریلمی GT5 Pro

اوج روشنایی نمایشگر این گوشی به 4500 نیت می‌رسد که البته این سطح از روشنایی برای کل تصویر نیست و فقط بخش‌هایی از تصویر با این نرخ نمایش داده می‌شوند. در مواقعی که کل تصویر سفید رنگ باشد، نرخ نوسازی به 1600 نیت می‌رسد.

نمایشگر GT5 Pro به ترتیب از حداکثر و حداقل نرخ نوسازی 144 و 0.5 هرتز پشتیبانی می‌کند و دارای سه نوع نرخ نوسازی است یعنی حالت‌های خودکار، استاندارد و سطح بالا. برای هر سه حالت از سیستم جابجایی پیشرفته نرخ نوسازی پشتیبانی می‌شود اما حداکثر نرخ نوسازی برای حالت استاندارد 60 و برای دو حالت دیگر 144 هرتز است. در حالت High یک منوی دیگر هم برای هر اپلیکیشن وجود دارد و می‌توانید یکی از حالت‌های 60، 90، 120 و 144 هرتز را انتخاب کنید.

جی تی 5 پرو از قابلیت پخش ویدیوهای دالبی ویژن و اچ دی آر 10+ هم پشتیبانی می‌کند و مثلاً می‌توانید ویدیوهای یوتیوب را با وضوح HDR پخش کنید. گواهینامه این گوشی L3 Widevine است و این یعنی حداکثر وضوح پخش محتوای حفاظت شده با تکنولوژی DRM در حد 480 پیکسل خواهد بود. لازم به ذکر است که نت‌فلیکس در پلی استور سایدلود شده در GT5 Pro وجود ندارد؛ امکان سایدلود کردن خود این اپلیکیشن هم وجود دارد اما ویدیوها به وضوح استاندارد محدود شده و از تکنولوژی HDR برای آنها پشتیبانی نمی‌شود.

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر باتری و شارژ

همانطور که در جدول مشخصات فنی ریلمی GT5 Pro مشاهده می‌کنید، این گوشی با یک باتری 5400 میلی‌آمپر ساعتی ساخته شده که در تست‌ها، عملکرد خوبی از خود به ثبت رسانده است.

بررسی ریلمی GT5 Pro

این گوشی ریلمی با یک آداپتور 100 واتی از برند SuperVOOC در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و به گفته ریلمی، ظرف 12 دقیقه تا 50 درصد و ظرف 28 دقیقه کاملاً شارژ می‌شود.

سرعت شارژ این گوشی در حد جی تی 3 یا جی تی 5 قرار ندارد اما شارژ کامل ظرف 28 دقیقه به هیچ وجه رکورد بدی نیست.

این گوشی ریلمی از قابلیت شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند و در صفحه توضیحات این گوشی سرعت شارژ بی‌سیم آن 50 وات ثبت شده که احتمالاً این رقم مربوط به پدهای شارژ خود این برند است.

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر صدا و اسپیکرها

بررسی گوشی ریلمی GT5 Pro را با نگاهی به سیستم صوتی این گوشی ادامه می‌دهیم. این محصول ریلمی، مجهز به دو درایور است که هر کدام در یک سمت از گوشی قرار گرفته و بالایی برای پخش صدای مخاطب هنگام تماس تلفنی هم کاربرد دارد. در حالت عمودی، کانال چپ به اسپیکر بالایی اختصاص پیدا می‌کند و در حالت افقی هم کانال‌ها بر اساس جهت گوشی به اسپیکرها تخصیص داده می‌شوند.

بررسی ریلمی GT5 Pro

در تست‌های انجام شده، جی تی 5 پرو امتیاز بسیار خوب را کسب کرده که در سطح بسیاری از محصولات رقیب است. کیفیت خروجی هم وضعیت مشابهی دارد. در واقع این گوشی ریلمی صدایی مطلوب با وکال‌های باکیفیت دارد و صداهایی با فرکانس پایین و بالا هم حضور خوبی دارند.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های سامسونگ 2024

بهترین گوشی های پوکو 2024

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر نرم‌افزار

همانطور که در جدول مشخصات ریلمی جی تی 5 پرو مشاهده می‌کنید، این گوشی با اندروید 14 و رابط کاربری Realme UI 5.0 در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. Realme UI نام دیگر ColorOS اوپو است و در منوی About می‌توانید مشاهده کنید که نسخه ColorOS موجود در این گوشی 14 است. می‌توان گفت که ریلمی جی تی 5 پرو اولین گوشی اوپو/ریلمی است که با ترکیب اندروید 14 و ColorOS 14 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بررسی ریلمی GT5 Pro

برای این گوشی از یک نسخه چینی از سیستم‌عامل ColorOS استفاده شده؛ در نتیجه یکسری اپلیکیشن و امکانات خاص در آن وجود دارد. کاربران این گوشی به سرویس‌های گوگل پلی هم دسترسی دارند و این گوشی پس از سایدلود کردن یکسری اپلیکیشن، از نظر وبمستری کاملاً قابل استفاده است.

در این سیستم‌عامل هم قابلیت‌های تنظیم و شخصی سازی کاملی وجود دارد و در بخش تنظیمات یک قسمت اختصاصی برای تنظیم سبک و والپیپرها دارید که با استفاده از آن می‌توانید جزئیات ظاهری را کاملاً تنظیم کنید.

در این نسخه یک صفحه home کاملاً ساده، پنل اعلان مرتب و ساده و قابلیت جابجایی آسان بین کارها وجود دارد. امکان فعال سازی کشوی اپلیکیشن‌ها هم در این نسخه وجود دارد و حالا به جای گوگل دیسکاور، گزینه Quick Glance در منتهی الیه سمت چپ پنل ویجت قرار گرفته است. نمایش پوشه‌ها به صورت بزرگنمایی شده هم جزء سایر امکانات این نسخه است.

علاوه بر ابزارهای کنترلی، یکسری اپلیکیشن اختصاصی هم در این نسخه وجود دارد. اپلیکیشن Photos، یک فایل منیجر اصلاح شده، مرورگر اختصاصی و اپلیکیشن مخصوص ریموت IR از جمله سایر اپلیکیشن‌های این گوشی هستند.

یکی دیگر از قابلیت‌های متفاوت پیاده‌سازی شده در این نسخه، امکان باز کردن قفل گوشی با حرکت دادن کف دست و پشتیبانی از حرکات کاملاً جدید است. قبلاً گوگل و سامسونگ هم چنین قابلیت‌هایی را پیاده‌سازی کرده بودند اما چندان مفید و کاربردی به نظر نمی‌رسند.

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر عملکرد

در این بخش از بررسی جی تی 5 پرو نگاهی به عملکرد این گوشی داریم. ریلمی GT5 Pro مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3، یعنی پیشرفته‌ترین چیپ‌ست کوالکام است که در سال 2024 برای بیشتر گوشی‌های پرچمدار از آن استفاده می‌شود. قبلاً عملکرد این تراشه را در iQOO 12 مشاهده کرده بودیم و قطعاً در هفته‌های پیش رو هم گوشی‌های بیشتری با این چیپ‌ست ارایه می‌شوند.

بررسی ریلمی GT5 Pro

این گوشی ریلمی چند پیکربندی دارد که با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی شروع شده و تا 16 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه داخلی ادامه دارد.

یک حالت GT مخصوص هم در تنظیمات این گوشی وجود دارد که به گفته ریلمی عملکرد آن را ارتقاء می‌دهد اما بررسی ریلمی GT5 Pro نشان داده که این گزینه تأثیر چندانی در امتیازات بنچمارک و عملکرد گوشی ندارد.

در تست‌های سی‌پی‌یو و بنچمارک‌های ترکیبی، iQOO 12 امتیازات بهتری نسبت به جی تی 5 پرو کسب کرده است. معمولاً محصولات ریلمی از نظر عملکرد خام در تست‌های بنچمارک امتیازات بهتری کسب می‌کنند اما محدودیت نرخ نوسازی باعث شده که این گوشی در تست‌های on-screen از نظر امتیاز fps رتبه بالایی کسب نکند.

ریلمی برای جی تی 5 پرو از یک سیستم خنک کننده پیشرفته بر اساس یک محفظه بخار بزرگ استفاده کرده که متشکل از سه لایه و در مجموع 12000 میلی‌متر مربع است. این لایه‌ها با هم یک سطح تخلیه گرمای 36132 میلی‌متر مربعی را تشکیل می‌دهند که رقم قابل توجهی است.

در مجموع بررسی GT5 Pro نشان داده که این ترکیب تأثیر فوق‌العاده چشمگیری نداشته و جی تی 5 پرو تحت فشار و بار طولانی، تقریباً در سطح پرچمدارهای کلاسیک عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های هواوی 2024

بهترین گوشی های ایرانی 1402

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر دوربین

همانطور که در جدول مشخصات ریلمی GT5 Pro مشاهده می‌کنید این گوشی یک سیستم دوربین سه تایی دارد. حسگر دوربین اصلی یعنی LYT-808 با استفاده از جدیدترین معماری سونی ساخته شده که جذب نور را ارتقاء می‌دهد. دوربین تله فوتو و اولتراواید هم به ترتیب با حسگرهای 50 مگاپیکسلی IMX 890 و IMX 355 ساخته شده‌اند.

بررسی ریلمی GT5 Pro

دوربین جلوی GT5 Pro هم یک دوربین 32 مگاپیکسلی است که با حسگر IMX 615 ساخته شده است.

اپلیکیشن دوربین هم همان اپلیکیشن آشنای ریلمی است که تغییرات محدودی در بعضی قسمت‌های آن مشاهده می‌شود از جمله مختصرتر شدن منوها.

یک حالت Pro برای هر سه دوربین وجود دارد که بعضی از تنظیمات از جمله نورپردازی، سفیدی تصویر و فوکوس و هیستوگرام زنده هم در آن قرار دارند.

یک حالت Street هم وجود دارد که در آن می‌توانید از قابلیت زوم خودکار استفاده کنید – کافیست روی یک سوژه ضربه بزنید تا خود گوشی با برش زدن فریم، آن را در مرکز تصویر نگه دارد و هنگام تنظیم فریم، نیازی به جابجایی پی در پی گوشی نداشته باشید.

کیفیت تصاویر در روز

کیفیت تصاویر دوربین اصلی GT5 Pro بسیار خوب است. این تصاویر محدوده پویای وسیع، تعادل سفیدی دقیق و رنگ‌هایی شاداب دارند بدون اینکه حالت اغراق آمیزی داشته باشند. جزئیات تصویر هم در سطح سایر گوشی‌های مشابه قرار دارد.

بررسی ریلمی GT5 Pro

تصاویر زوم 2 برابری از نظر جزئیات با حالت 50 مگاپیکسلی در یک سطح قرار دارند اما کاهش نویز و کنتراست در این تصاویر بهتر است. هنگام زوم 3 برابری، اشیاء بهتر مشاهده شده، جزئیات عالی هستند، محدوده پویا وسیع و رنگ‌ها شاداب و چشم نواز هستند.

یکی از مزایای اصلی دوربین این گوشی، قابلیت فوکوس نسبتاً نزدیک دوربین تله فوتو است که باعث ثبت تصاویری زیبا و تفکیک بسیار خوب سوژه از پس زمینه یا پیش زمینه می‌شود.

حالت رزولوشن کامل دوربین تله فوتو و همچنین دوربین اصلی گوشی، چندان مفید نیست اما زاویه دید عکس‌های 50 مگاپیکسلی گوشی نسبت به عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی، کمی بیشتر است.

تنها دوربین نسبتاً ضعیف جی تی 5 پرو، دوربین اولتراواید گوشی است که رزولوشن 8 مگاپیکسلی دارد و از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند. همچنین، تصویر این گوشی چندان عریض نیست. با وجود این سخت‌افزار ضعیف، کیفیت تصاویر این دوربین بد نیست. جزئیات در مرکز تصویر مناسب هستند اما در لبه‌ها، کاهش پیدا می‌کنند. محدوده پویا و رنگ‌ها هم کاملاً خوب هستند.

کیفیت تصاویر در نور کم

بررسی جی تی 5 پرو را با نگاهی به کیفیت تصاویر این گوشی در نور کم ادامه می‌دهیم. نورپردازی تصاویر دوربین اصلی بسیار خوب است، هایلایت‌ها به خوبی حفظ شده و تشکیل سایه‌ها هم به خوبی انجام می‌شود. قابلیت تنظیم خودکار سفیدی رنگ‌ها به خوبی کار کرده و رنگ‌ها از نظر اشباع، در سطح خوبی قرار دارند. جزئیات بسیار خوب است و نویز خاصی در تصویر مشاهده نمی‌شود.

در حالت زوم 2 برابری، جزئیات پیکسلی چندان زیاد نیست و شارپ شدگی بیشتر است. اما در مجموع این تصاویر برای شرایطی با نور کم، خوب هستند.

در تصاویر دوربین تله فوتوی گوشی در هنگام شب،‌هایلایت‌ها به خوبی حفظ شده و کمی تأکید روی تقویت سایه‌ها مشاهده می‌شود. از نظر تنظیم سفیدی رنگ و پردازش رنگ‌ها هم مشکل چشمگیری مشاهده نمی‌شود و جزئیات بسیار خوب هستند.

بررسی GT5 Pro نشان داده که دوربین اولتراواید این گوشی از نظر فعال کردن حالت Night عملکرد منسجم‌تری دارد اما باز هم بین این حالت و حالت معمولی تفاوت چشمگیری مشاهده نمی‌شود.

این دوربین از نظر مدیریت نورپردازی، محدوده پویا و بازتولید رنگ‌ها، عملکرد بسیار خوبی دارد اما میزان جزئیات و شارپ شدن تصویر کمتر است.

جی تی 5 پرو از نظر مدیریت عکاسی کلوزاپ عملکرد متفاوتی دارد و پیاده‌سازی حالت ماکرو در این گوشی، مثل بسیاری از گوشی‌ها بر اساس سوئیچ بین دوربین اصلی به اولتراواید انجام نشده که این موضوع چندان تعجب آور نیست چون دوربین اولتراواید این گوشی دارای فوکوس ثابت است و نمی‌تواند روی سوژه‌های نزدیک فوکوس کند.

بنابراین، وقتی در حالت زوم 1x باشید و به یک سوژه نزدیک شوید تا دوربین اصلی روی آن فوکوس کند، اتفاق خاصی به جز تار شدن تصویر در نمایاب رخ نخواهد داد. در مقابل، در حالت زوم 3x اگر از حداقل فاصله فوکوس تله فوتو فراتر بروید، گوشی به دوربین اصلی سوئیچ می‌کند اما با زاویه دیدی منطبق با تله فوتو؛ در نتیجه زوم 3x به صورت دیجیتال انجام می‌شود.

این تنظیمات باعث افزایش قابلیت‌های دوربین شده و در مجموع می‌توان گفت که کلوزاپ معمولی این گوشی در حالت 3x بسیار خوب است و حالت زوم 6x هم در حداقل فاصله فوکوس، قابلیت زوم بیشتر را با جزئیات مناسب فراهم می‌کند.

عکاسی پرتره در حالت پیش فرض با زوم 3 برابری و دوربین تله فوتو انجام می‌شود. این فاصله هم برای عکاس و هم سوژه مناسب است و کیفیت بسیار خوبی هم دارد اما تشخیص سوژه کاملاً بی‌نقص نیست. عکس‌های پرتره دوربین اصلی در حالت 2x کاملاً صاف شده و در حالت 1x بهتر هستند اما اگر در حالت 1x عکاسی را از فاصله بسیار نزدیک انجام دهید، احتمال ایجاد اعوجاج در ویژگی‌های چهره وجود دارد.

سلفی‌های ریلمی جی تی 5 پرو با رزولوشن 32 مگاپیکسل ثبت می‌شوند. سطح جزئیات و محدوده پویای این تصاویر خوب است اما رنگ‌ها و به خصوص رنگ پوست، کمی بی‌روح به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های ویوو 2024

بهترین گوشی های اوپو 2024

ضبط ویدیو

همانطور که در جدول مشخصات فنی ریلمی GT5 Pro مشاهده می‌کنید، دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدیوهای 8K را دارد که بسیار باکیفیت و جذاب هستند. این دوربین ویدیوهای 4k خوبی هم ثبت می‌کند. کلیپ‌های 30 فریم بر ثانیه‌ای این دوربین محدوده پویای خوب و رنگ‌های دقیقی دارند اما از نظر شارپ شدن چندان چشمگیر نیستند. فیلم‌های 60 فریمی این دوربین شارپ‌تر هستند اما در مقابل، محدوده پویا کمتر و نورپردازی ضعیف‌تر است.

فیلم‌های 3x این گوشی هم کنتراست، محدوده پویا و رنگ‌های خوبی دارند اما شارپ شدن آنها چندان خوب نیست.

همانطور که انتظار می‌رود، دوربین اولتراواید این گوشی هم عملکرد نسبتاً ضعیفی دارد.

در شرایطی با نور کم هم صاف شدن تصویر ادامه دارد؛ اما تصاویر دوربین اصلی از نظر جزئیات چندان بد نیستند.

بررسی ریلمی GT5 Pro از نظر قیمت

قیمت GT5 Pro از حدود 450 یورو شروع می‌شود و برای مدل 16 گیگابایتی این گوشی با 1 ترابایت حافظه داخلی به حدود 650 یورو می‌رسد.

بررسی ریلمی GT5 Pro

به عنوان یک رقیب برای این گوشی می‌توان شیائومی 13T Pro را با 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی نام برد که 600 یورو قیمت دارد. این گوشی نسبت به ریلمی GT5 پرو ماندگاری شارژ کمتری دارد و قابلیت شارژ بی‌سیم را ندارد. در مقابل، کیفیت تصویر این گوشی هم بسیار خوب و پردازنده مدیاتک آن قدرتمند است. در عین حال گوشی ریلمی برای عکاسی مناسب‌تر است.

گزینه بعدی وان پلاس 11 با قیمت 650 یورو است که دوربین اولتراواید بهتر و کیفیت ضبط ویدیوی بالاتری دارد اما گوشی ریلمی از نظر ماندگاری شارژ بهتر است و چیپ‌ست جدیدتری دارد.

از جمله سایر رقبا با قیمتی شبیه به قیمت GT5 Pro می‌توان به گلکسی S23 FE و iQOO 12 اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب با بررسی ریلمی GT5 Pro همراه شما بودیم که توانمندی‌های برند ریلمی را به خوبی به تصویر کشیده است. این گوشی دارای یک نمایشگر باکیفیت، ماندگاری شارژ طولانی، سرعت شارژ بالا و امکاناتی مثل تشخیص حرکات کف دست و گواهینامه IP64 است.

تنها ایرادهایی که می‌توان به این محصول ریلمی وارد کرد، عملکرد نه چندان خوب دوربین اولتراواید آن است و اینکه کیفیت ضبط ویدیوی این گوشی فوق‌العاده نیست اما دوربین‌های تله فوتو و اصلی این گوشی عملکرد خوبی دارند و قابلیت فوکوس دوربین زوم از نزدیک هم قابلیت مفید و مهمی است.

سوالات پرتکرار

قیمت جی تی 5 پرو چند است؟

قیمت GT5 Pro از حدود 450 یورو شروع می‌شود و برای مدل 16 گیگابایتی با 1 ترابایت حافظه داخلی به حدود 650 یورو می‌رسد.

GT5 Pro چه پردازنده‌ای دارد؟

ریلمی GT5 Pro مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3، یعنی پیشرفته‌ترین چیپ‌ست کوالکام است که در سال 2024 برای بیشتر گوشی‌های پرچمدار از آن استفاده می‌شود.

اندروید جی تی 5 پرو چند است؟

این گوشی با اندروید 14 و رابط کاربری Realme UI 5.0 در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره بررسی ریلمی GT5 Pro چیست؟ به نظر شما این گوشی ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر