coinex
راهنمای خرید تکراتو

ساعت کار متروی تهران 1403 [+ جزئیات قیمت بلیت متروی تهران]

متروی تهران شامل 7 خط اصلی و 3 خط انشعابی می‌شود. مسافران می‌توانند با اطلاع از ساعت کار متروی تهران 1403 به‌راحتی غرب به شرق و شمال به جنوب تهران را با صرف کمترین هزینه و زمان سفر کنند.

مترو تهران تقریبا در همه‌ مناطق ایستگاه دارد و افراد برای استفاده روزمره، خرید و یا رسیدن به محل کار می‌توانند از آن استفاده کنند. شهرداری سعی کرده پراکندگی ایستگاه‌ها را با توجه به نیاز مردم ایجاد کند و معمولا در قسمت مرکزی شهر تراکم آن بیشتر است.

برای آگاهی از ساعت کاری مترو تهران 1403 علاوه بر مراجعه به سایت مرجع می‌توانید با مطالعه مطلب زیر، اطلاعات مدنظرتان را به دست بیاورید.


بیشتر بخوانید:


ساعت کار متروی تهران 1403

برای شروع بهتر است با خطوط و ساعت کار متروی تهران 1403 آشنا شویم. همانطور که قبلا گفتیم مترو تهران 7 خط اصلی و 3 خط انشعابی دارد که عبارتند از:

  1. خط 1 (قرمز): از ایستگاه تجریش تا کهریزک.
  2. خط 2 (آبی پررنگ): از ایستگاه فرهنگسرا تا صادقیه.
  3. خط 3 (آبی کمرنگ): از ایستگاه قائم تا آزادگان.
  4. خط 4 (زرد): از ایستگاه کلاهدوز تا علامه جعفری.
  5. خط 5 (سبز پررنگ): از ایستگاه گلشهر تا صادقیه.
  6. خط 6 (صورتی): از ایستگاه دولت آباد تا کوهسار یا شهید آرمان علی‌وردی
  7. خط 7 (بنفش): از ایستگاه میدان کتاب تا میدان بسیج.
  8. خط فرودگاه امام خمینی (قرمز): از ایستگاه شاهد با باقرشهر تا پرند
  9. خط فرودگاه مهرآباد (زرد): از ایستگاه بیمه تا پایانه 4 و 6 فرودگاه مهرآباد.
  10. خط انشعابی هشتگرد (سبز کمرنگ): از ایستگاه گلشهر به ایستگاه شهید قاسم سلیمانی
ساعت کاری مترو تهران 1403
ساعت کار متروی تهران 1403

برنامه حرکت قطارها در خط 1 (خط تجریش-کهریزک):

خط تجریش به کهریزک قدیمی‌ترین خط مترو تهران با 29 ایستگاه است که طولانی‌ترین مسیر را در میان تمام مسیرهای ایجاد شده دارد. ساعت کاری خط اول از 5:30 صبح آغاز و تا ساعت 22 شب ادامه دارد. در نقشه مترو تهران 1403 می‌توانید اسامی تمامی ایستگاه‌های این خط را که 36 کیلومتر است مشاهده کنید. شاید جالب باشد بدانید که برای سفر از ابتدا تا انتهای این مسیر به حدود 71 دقیقه زمان نیاز دارید.

اگر قصد سفر از طریق هواپیما دارید و نمی‌خواهید از وسیله‌ی شخصی برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنید، می‌توانید این مسیر را انتخاب کنید. همانطور که در نقشه مترو تهران 1403 قابل مشاهده است، در ایستگاه باقرشهر می‌توانید مسیرتان را به سمت ایستگاه پرند تغییر داده و به فرودگاه امام خمینی برسید. به همین سادگی!

برنامه حرکت قطارها خط 1 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 1 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 2 (خط صادقیه- فرهنگسرا):

این ایستگاه 26 کیلومتر و 22 ایستگاه دارد و تقریبا شرق به غرب را متصل می‌کند. برای پیمودن این مسیر در بهترین حالت باید 45 دقیقه وقت صرف کنید. زمان شروع فعالیت این خط نیز مانند ساعت کار مترو تهران 1403 در خط اول است و از 5:30 بامداد تا 22 شب ادامه دارد.

نکته: برای رسیده به استان کرج می‌توانید از این خط استفاده کنید. همانطور که در نقشه مترو تهران مشاهده می‌کنید، برای رسیدن به استان البرز باید خود را به ایستگاه صادقیه برسانید و آنجا تغییر مسیر دهید.

برنامه حرکت قطارها خط 2 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 2 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 3 (خط  قائم- آزادگان):

خط 3 مترو تهران شامل 25 ایستگاه می‌شود و 35 کیلومتر طول مسیر آن است. ابتدا تا انتهای این مسیر را می‌توانید ظرف 1 ساعت طی کنید. ساعت شروع فعالیت این ایستگاه نیز به مانند ساعت کاری مترو تهران 1403 بوده و از 5:30 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت 10 شب ادامه دارد.

نکته: برای رسیدن به بازار پرده و بازار لوازم ورزشی می‌توانید از این ایستگاه استفاده کنید و در ایستگاه عبدل‌آباد و منیریه پیاده شوید. البته این مسیر یکی از شاهراه‌های اصلی مترو تهران محسوب می‌شود و به مناطق مرکزی شهر مانند تئاتر شهر، میدان ولیعصر و منیریه و مهدیه‌ تهران دسترسی دارد.

برنامه حرکت قطارها خط 3 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 3 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 4 (خط شهید کلاهدوز- علامه جعفری)

طول مسیر 4 مترو تهران 1403 برابر با 23/50 کیلومتر است که می‌توانید در 46 دقیقه آن را طی کنید. این خط یکی از مهم‌ترین خطوط مترو است که شامل 20 ایستگاه می‌شود و نقاط کلیدی شهر را مانند میدان آزادی، میدان انقلاب، تئاتر شهر را به هم متصل می‌کند. ساعت کاری مترو تهران در این ایستگاه هم فرقی با دیگر ایستگاه‌ها نداشته و راس ساعت 5:30 صبح تا 22 شب آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

نکته: همانطور که در نقشه مترو تهران 1403 قابل مشاهده است، یکی از انشعاباتی که از این مسیر عبور می‌کند به فرودگاه مهرآباد می‌رسد که با توجه به ترافیک منطقه‌ای که آن نقطه دارد، برای رسیدن به فرودگاه بهترین گزینه است.

برنامه حرکت قطارها خط 4 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 4 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 5 ( خط گلشهر- صادقیه)

خط 5 کوتاه‌ترین مسیر مترو تهران در سال 1403 است. این خط شامل 42 کیلومتر می‌شود و استان البرز را به تهران وصل می‌کند. طول مسیر هر کدام از ایستگاه‌ها تقریبا نسبت به ایستگاه‌های داخل شهر تهران طولانی‌تر است و در طول مسیر می‌توانید فضای بیرون و اتوبان را تماشا کنید. در این ایستگاه قطارها معمولا دو طبقه و سریع‌السیر هستند. این خط یکی از شلوغ‌ترین خطوط اتصالی مترو تهران محسوب می‌شود و روزانه افراد زیادی را بین دو استان جابجا می‌کند. همانطور که در نقشه مترو می‌بینید، این خط 11 ایستگاه دارد و برای طی مسیر به 50 دقیقه وقت نیاز است.

نکته: برای رسیدن به ورزشگاه آزادی بهتر است از این مسیر استفاده کنید، چراکه در زمان بازی‌های مهم ترافیک آن منطقه کلافه کننده است.

برنامه حرکت قطارها خط 5 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 5 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 6 (خط شهدای دولت آباد- شهید آرمان علی‌وردی یا کوهسار)

خط 6 بیشتر به نام کوهسار شناخته می‌شود و 32 کیلومتر دارد. از ابتدا تا انتهای این مسیر را می‌توان در عرض 58 دقیقه طی کرد. این خط یکی از پر ایستگاه‌ترین خطوط مترو تهران محسوب می‌شود که 23 ایستگاه دارد. ایستگاه‌های این خط از مترو تهران 1403 تقریبا شمال‌غرب را به شرق متصل می‌کند. این خط بدمسیرترین و تاکسی‌نخورترین مسیرها مانند شهر‌زیبا، شهران و شهرک آزمایش را بهم متصل می‌کند.

برنامه حرکت قطارها خط 6 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 6 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 7 (میدان کتاب- بسیج)

این خط از مترو تهران در طول 24.50 کیلومتر در 21 ایستگاه ساخته شده است. تقریبا قسمت‌های کلیدی و اصلی شهر و مراکز خرید از طریق این مسیر قابل دسترسی هستند. برای طی کردن این مسیر در بهترین حالت به 51 دقیقه وقت نیاز دارید. این مسیر جنوب‌شرقی‌ترین قسمت تهران را به منطقه شمال‌شرقی تهران متصل می‌کند.

نکته: اگر قصد خرید لوازم خانگی، پرده و ظروف دارید یا می‌خواهید به برج میلاد بروید، بهترین مسیر همین خط  7 است.

برنامه حرکت قطارها خط 7 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 7 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 8 ؛ خط انشعابی (باقر شهر- شهر پرند)

این ایستگاه به طول 49 کیلومتر و در 4 ایستگاه ساخته شده است. این 4 ایستگاه را می‌توانید در عرض 50 دقیقه طی کنید.

نکته: برای رسیدن به فرودگاه امام‌خمینی باید این در ایستگاه باقرشهر که محل تقاطع در خط 1 است تغییر مسیر داده و به سمت فرودگاه بروید.

برنامه حرکت قطارها خط 8 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 8 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط 9؛ خط انشعابی فرودگاه مهرآباد

این خط شامل 3 ایستگاه می‌شود و 2 کیلومتر است. این خط از ایستگاه بیمه شروع شده و به دو ایستگاه مهم متصل می‌شود. ایستگاه اول بعد از ایستگاه بیمه، پایانه 1 و 2 فرودگاه مهرآباد است. ایستگاه بعدی به پایانه 4 و 6 متصل می‌شود. ساعت کاری متروی تهران 1403 در خط هم شبیه به باقی ایستگاه‌ها از 5:30 صبح آغاز می‌شود و تا پایان ساعت 22 ادامه دارد.

برنامه حرکت قطارها خط 9 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 9 مترو تهران

برنامه حرکت قطارها در خط  10 (گلشهر- شهید قاسم سلیمانی)

این مسیر به طول 26 کیلومتر بوده و شامل سه ایستگاه می‌شود. طول این خط را می‌توان در 40 دقیقه طی کرد. همانطور که در نقشه مترو تهران 1403 می‌بینید، این خط با سبز کمرنگ قابل تشخیص است که از خط 5 منشعب می‌شود.

برنامه حرکت قطارها خط 10 مترو تهران
برنامه حرکت قطارها خط 10 مترو تهران

توجه داشته باشید که برای استفاده از هر کدام از ایستگاه‌ها باید ساعت کار متروی تهران 1403 را بدانید، پس بهتر است قبل از سفر کردن در مسیرهای مختلف با اطلاع از زمان حرکت قطارها در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

قیمت بلیت مترو تهران 1403

احتمالا می‌دانید که بلیت‌‌های مترو حالت‌های مختلفی دارد که شامل: کارت بلیت مبلغ‌دار_داخل شهری، کارت بلیت اقشار مختلف و بلیت‌های تک سفره می‌شود. قیمت بلیت مترو تهران با توجه به موارد زیر تعیین شده و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

تخفیف جذاب برای کاربران حساب‌های هوشمند شخصی‌سازی شده

برای افزایش جذابیت سفر و تشویق شهروندان به استفاده از حساب‌های هوشمند شخصی‌سازی شده در خرید، شارژ، یا استفاده، مصوبه‌ای جدید در اجرای ماده دوم مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران اعمال شده است. طبق این مصوبه، یک ضریب کاهشی ده درصد (10%) به موارد قبلی اضافه شده است. همچنین هزینه چاپ، صدور و پشتیبانی کارت بلیت الکترونیک با نام یا بی‌نام، مبلغ 150،000 ریال (صد و پنجاه هزار ریال) تعیین شده است.

مسافران بدون خروج

در هنگام ورود مسافران دارای کارت بلیت با موجودی، کمترین مبلغ کارت بلیت آن‌ها از اعتبار کارت کسر می‌شود. همچنین در هنگام خروج و با توجه به مسافت طی شده، مبلغ سفر از اعتبار کارت کسر خواهد شد. اگر مسافران کارت بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند یا بیش از دو ساعت از زمان ورود گذشته باشد، ما به التفاوت بالاترین مبلغ کارت بلیت از اعتبار کارت آن‌ها کسر خواهد شد.

قیمت بلیت مترو تهران 1403
کارت بلیت مبلغ‌دار_داخل شهری، قیمت بلیت مترو تهران 1403

قیمت بلیت تک سفره مترو در سال 1403

بلیت تک‌سفره حومه با کد QR، برای استفاده در ایستگاه‌های خط 5 مترو مناسب است (به‌جز ایستگاه‌های صادقیه و ارم سبز)، این بلیت به مسافران اجازه می‌دهد که بدون هیچگونه محدودیتی، از مبدأ به مقصد یا بالعکس، در ایستگاه‌های مختلف خطوط مترو سفر کنند.

بلیت تک‌سفره ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی با کد QR، برای استفاده مسافران در ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) است. این بلیت به مسافران اجازه می‌دهد که بدون هیچگونه محدودیتی، از مبدأ به مقصد یا بالعکس، در ایستگاه هشتگرد و ایستگاه‌های مختلف خطوط مترو سفر کنند. این بلیت تنها برای استفاده در شبکه مترو مناسب است.

قیمت بلیت تک سفره مترو در سال 1403
قیمت بلیت تک سفره مترو در سال 1403

بلیت تک‌سفره ایستگاه شهر پرند با کد QR، برای مسافرانی که قصد سفر از یا به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) یا شهر پرند را دارند، مناسب است. این بلیت به آن‌ها امکان می‌دهد که بدون هیچگونه محدودیتی، در شبکه مترو تهران از مبدأ به مقصد یا بالعکس، سفر کنند.

قیمت بلیت‌ها در طول سال با تغییراتی مواجه می‌شوند؛ با اینحال پیش از تغییر قیمت بلیت مترو اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین در برخی از روزها مانند 22 بهمن شاهد رایگان شدن بلیت مترو تهران هستیم که در این صورت می‌توانید بدون صرف هزینه از سفرهای درون شهری لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره برنامه زمانی حرکت قطارهای متروی تهران چیست؟‌ آیا ساعت کاری متروی تهران 1403 با برنامه‌ریزی‌های شما مطابقت دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر