coinex
راهنمای خرید تکراتو

فرو رفتن در یک سیاه‌ چاله چگونه است؟ ناسا پاسخ می‌دهد

تا بحال به این فکر کرده‌اید که فرو رفتن در یک سیاه‌ چاله فضایی چگونه است؟ این سوال را ناسا با تصویرسازی‌های دقیقی که توسط یک رایانه‌ی فوق‌العاده ایجاد شده، پاسخ داده و با دو ویدئو نشان داده بودن در این شرایط چگونه خواهد بود.تصویری که اغلب ما در فرو رفتن در یک سیاه‌ چاله داریم، بیشتر برگرفته از فیلم‌هایی‌ست که در این زمینه تولید شده و غالبا هم تجربه‌ی دردناکی را به نمایش گذاشته‌اند. زمانی که به سمت یک سیاه‌چاله در حرکت هستید،، تأثیر گرانش قدرتمند شروع به انعطاف و انحراف نور از دیدگاه شما از جهان خارجی کرده و نور را کشیده و خم می‌کند. هر چه به سیاه‌چاله نزدیک‌تر می‌شود، این گرانس فوی‌تر عمل می‌کند؛ بنابراین در فاصله‌ی کمی تغییراتی در سر و پاهای شما ایجاد می‌شود. نتیجه نهایی شبیه به افتادن یک شخصیت کارتونی از یک صخره است. فرآیندی که در علم به نام “اسپاگتیفیکیشن” شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید:


فرو رفتن در یک سیاه‌ چاله

زمانی که شما وارد چاه سیاه می‌شوید، نور دیگر نمی‌تواند از آن خارج شود. بنابراین، اگر کسی از دور این حادثه را تماشا کند، شما را به صورت یک شکل طولانی و تاریک برای همیشه مشاهده می‌کند. اما از دیدگاه شما که وارد چاه سیاه می‌شوید، بدن شما به وزن معادل میلیون‌ها خورشید به یک نقطه بسیار فشرده و بی‌نهایت تبدیل می‌شود، همراه با همه‌ی نور و ماده‌های اطراف، حتی بافت خود فضا و زمان. به عبارت دیگر، شما به شکلی عجیب و خارق‌العاده در این فضای فشرده و غیرقابل تصور گم می‌شوید.

در آخرین لحظات حیات شما در داخل سیاه‌چاله، احتمالاً یک نمایش نوری بسیار جذاب و شگفت‌انگیز خواهید داشت. دانشمندان در مرکز پرواز فضایی گادارد، با استفاده از رایانه فوق‌العاده Discover ناسا، ویژوالیزاسیون‌های جدیدی از این فرآیند غم‌انگیز اما جالب را ارائه کرده‌اند. آن‌ها طی پنج روز 10 ترابایت داده تولید کرده‌اند که این تجربه را به بهترین شکل به نمایش بگذارند

سیاه‌چاله‌هایی که در این شبیه‌سازی استفاده شده بسیار شبیه به سیاه‌چاله‌ی مرکزی است که در کهکشان ما وجود دارد. این سیاه‌چاله 4.3 میلیون بار از خورشید بزرگتر است و به طور تقریبی 16 میلیون مایل یا 25 میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد.

تیم تولیدکننده ویدیو اعلام کرده که ویدیو از فاصله 400 میلیون مایل (640 میلیون کیلومتر) از چاه سیاه شروع می‌شود و مسیری را طی می‌کند که در زمان واقعی حدود سه ساعت طول می‌کشد. به طور خلاصه، این اطلاعات نشان می‌دهد که شبیه‌سازی از یک سیاه‌چاله با مشخصات واقعی و مشابه با آنچه در کهکشان ما وجود دارد، ارائه شده است.

ویدئوی دوم به ما نشان می‌دهد که فرو رفتن در یک سیاه‌ چاله از یک فاصله ایمن و بدون ورود به حد وقوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. به دلیل اثرات عجیبی که به نام انقباض زمانی شناخته می‌شود، اگر شما به مدت شش ساعت به این سفر بروید، در واقع 36 دقیقه جوان‌تر از زمانی خواهید بود که این سفر را آغاز کرده‌اید. به این پدیده در علم نجوم انقباض زمانی می‌گویند که بسیار هیجان‌انگیز است. این ویدئو در یک نمای 360 درجه‌ای تهیه شده که شما می‌تواند آن را به سمتی که دوست دارید بچرخانید و از هر جهتی که دلتان می‌خواهد آن را بررسی کنید.

ویدیوهای شبیه‌سازی، اگرچه ممکن است برای برخی کاربران پیچیده به نظر بیایند، اما هدف آن این است که به مردم عادی کمک کند تا با مفاهیم پیچیده‌تر اخترفیزیک آشنا شوند و بتوانند مفاهیم را به زبانی ساده و قابل‌فهم‌تر درک کنند.

بسیاری از ما تصوری که از فرو رفتن در سیاه‌چاله و خود آن داریم برگرفته از فیلم Interstellar کریستوفر نولان است که در سال 2014 ساخته شد. به عبارت دیگر، این فیلم و تصویرسازی‌های آن تأثیر بسیاری در شناخت ما از چاه‌های سیاه داشته‌اند و این تصویرسازی‌های جدید نیز به ما کمک می‌کنند تا عمق این مفاهیم را درک کنیم و بهتر با آنها ارتباط برقرار کنیم.

در واقع، جرمی شنیتمن، یک آسروفیزیکدان در مرکز پرواز فضایی گادارد، با ایجاد ویدیوهای شبیه‌سازی فرو رفتن در یک سیاه‌ چاله ، سعی دارد مفاهیم پیچیده‌تر ریاضیات نسبیت را به شکلی قابل فهم و قابل ارتباط با واقعیت‌های جهان واقعی برای مردم عادی توضیح دهد. به عبارت دیگر، این ویدیوها کمک می‌کنند تا افراد بهترین مفهوم از علمی که در زمینه‌ی سیاه‌چاله‌ها و فیزیک نسبیت ارائه شده است را درک کنند و با عواقب و پیامدهای واقعی این مفاهیم آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر