coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

مجلس طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروها را بررسی کرد!

با وجود اینکه جلساتی در مورد کاهش تعرفه خودروها با حضور مسئولین برگزار شده است، اما این جلسات نتایجی در پی نداشته و واردات خودرو فعلا با همان تعرفه قبلی انجام خواهد شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، بین معاونین وزیر صنایع و نمایندگان مجلس در مورد کاهش تعرفه‌ خودرو جلساتی برگزار شده است. اما این جلسات برگزار شده هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته‌اند و بنابراین واردات خودرو از این پس نیز با همان با تعرفه‌های جدید انجام خواهد شد.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارشی، به بررسی عملکرد صنعت خودرو در دو حوزه وضعیت واردات و تعرفه و همچنین نحوه حمایت از خودروسازی داخلی از سوی وزارت صنعت پرداخت. پارسایی در مورد این گزارش اعلام نمود که مرکز پژوهش‌های مجلس که به‌عنوان بازوی پژوهشی خانه ملت در نظر گرفته شده است، این گزارش را تهیه کرده و در ادامه آن را در صحن علنی مجلس قرائت نموده است تا هم نمایندگان و هم مردم از این گزارش مطلع شوند.

بررسی طرح دوفوریتی کاهش تعرفه خودروها در مجلس

پارسایی در ادامه صحبت‌های خود در مورد طرح دوفوریتی کاهش تعرفه خودروها اعلام نمود که این گزارش در صحن علنی بهارستان نیز مطرح خواهد شد. پارسایی در مورد جزئیات این طرح اضافه کرد که این طرح دو فوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵ درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ است.

به گفته این نماینده مجلس در سال جاری تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱ درصد نسبت‌ به سال گذشته افزایش یافته است و تغییر نرخ تعرفه‌ها و عدم ثبات در این بخش، باعث شد تا کمیسیون اصل ۹۰ طرح دو فوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کند. این طرح  با استقبال بسیار زیاد نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

وی در ادامه در مورد جزئیات این طرح بیشتر سخن گفت و اعلام نمود که اجرای این طرح دوفوریتی باعث افزایش کیفیت خودروهای داخلی، افزایش خدمات پس ‌از فروش و کاهش قیمت خودروها خواهد شد و کلیه منافعی که خواهد داشت به نفع عموم مردم خواهد بود.

سخنگوی اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین در مورد استقبال نمایندگان مجلس از طرح دوفوریتی کاهش تعرفه خودروها و زمان بررسی آن سخن گفت و ادامه داد که این طرح بلافاصله بعد‌ از اتمام بررسی نهایی لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و بررسی می‌شود. وی همچنین اعلام نمود که در دو جلسه، موضوع کاهش تعرفه خودروها با حضور نمایندگان دولت، گمرک، وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو و رصد کمیسیون اصل ۹۰، دولت، بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید : آیا حکم دیوان عدالت تاثیری بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی خواهد داشت؟


پارسایی در ادامه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودروها اشاره کرد و اعلام نمود که حکم این دیوان نیز باید اجرا شود. وی تاکید نمود که رای دیوان عدالت لازم‌الاجراست و طبق قانون، تخلف از اجرای این قانون جرم محسوب می‌شود.

بررسی موضوع تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

پارسایی علاوه بر پرداختن به موضوع کاهش تعرفه خودروها به کشور، موضوع افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را نیز مورد توجه قرار داد و اعلام نمود که ظاهرا تعرفه خودروهای هیبریدی با ۲۰ درصد کاهش رو به‌ رو شده است. وی در ادامه تاکید نمود که کلیه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و دیگر کمیسیون‌ها پیگیری‌های لازم جهت کاهش تعرفه خودروها را انجام خواهند داد.


بیشتر بخوانید : آیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور کاهش خواهد یافت؟


به گفته پارسایی افزایش تعرفه خودروهای هیبرید، عملی غیرکارشناسی است. وی همچنین ادامه داد که افرادی سعی کرده‌اند تا با ارائه اطلاعات نادرست به ریاست جمهوری و دیگر مسئولین، از ورود خودروهای هیبرید به کشور جلوگیری کنند و نتیجه آن وضعیت فعلی کشور است.

جمع آوری 217 امضا جهت کاهش تعرفه خودروها

میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو نیز به موضوع جمع‌آوری امضای ۲۱۷ نماینده مجلس جهت اعمال تعرفه‌های قبلی واردات خودرو اشاره کرد و اعلام نمود که این درخواست به هیات‌ رئیسه مجلس ارائه شده است. به گفته وی در اولین فرصت بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه، موضوع کاهش تعرفه خودروها در هیات‌رئیسه مجلس پیگیری خواهد شد.


بیشتر بخوانید : طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو ؛ امضای ۲۱۷ نماینده


رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد که در درخواست نمایندگان، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه واردات خودرو پیش‌بینی شده است که این مساله می‌تواند افزایش کیفیت تولیدات داخلی را به همراه داشته باشد. وی در ادامه بر رای دیوان عدالت اداری به عنوان رای اولیه تاکید کرد و بیان نمود که قرار است تا زمان مشخص شدن رای قطعی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، واردات خودرو با همان تعرفه‌های قبلی انجام شود.

به گفته رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، شکایت چند نفر باعث شده است تا رای دیوان عدالت اداری در مورد کاهش تعرفه خودروها صادر و به دولت ابلاغ شود. وی همچنین در مورد رای نهایی دیوان عدالت اداری سخن گفت و ادامه داد که رای نهایی دیوان احتمالا ۳ تا ۶ ماه دیگر صادر شود.

وی در پایان تاکید نمود که دولت موظف است براساس حکم دیوان عدالت اداری، خودروهای وارداتی را با همان تعرفه‌های قبلی ترخیص نماید و ادامه داد که پس از اینکه  مصوبه جدید دولت در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو منتشر شد، هیچ خودرویی با تعرفه‌های جدید از گمرک ترخیص نشده‌اند.

.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    خدا نعمت زاده را ببخشد این وزیر جدید لجام گسیخته است از این مجلس بخاری بلند نمیشه این تعرفه ثابت میماند راوفور ۴ که ۳۰هزار دلار قیمت داره در کشور ما ۴۰۰میلیون یعنی چی؟!

    پاسخ

    مجلس محترم هم کاری از دستش برنمیاد بجای کاهش تعرفه کلا واردات خودرو را ممنوع کنید و کم از جیب مردم سرقت کنید

    پاسخ

    خداخیرتون بده
    چه دلیلی داره وزارت صنعت در مقابل رای دیوان بایسته! شاید منافع اقایون در خطره که تعداد زیادی ماشین با انواع حقه بازی وارد کشور کردن!

    پاسخ

    فرهاد جان ممنونم از نظری که دادی، البته ما به عنوان یک رسانه نمی‌تونیم جهت دهی خاصی داشته باشیم و یا مطلبی رو که منبع موثقی براش نداریم و منتشر کنیم ولی در این هیچ شکی نیست که افراد خاصی در واردات خودرو سودهای کلانی می‌برن. مسلما باید قوانین درست و البته محکمی وضع بشه که در شرایط خاص هی تغییر نکنه

    پاسخ

    خلاصه ما متوجه نشدیم این تعرفه ها کاهش پیدا میکنه یا نه. یه جا نوشته چون مجلس به نتیجه نرسیده فعلا با همون تعرفه های جدید وارد میشه، جای دیگه نوشته قراره تا زمان مشخص شدن رای قطعی هیات عمومی دیوان عدالت اداری واردات خودرو با همون تعرفه‌های قبلی انجام بشه. یه ماهه منتظرم ببینم چه تصمیمی میگیرن برم ماشین بخرم

    پاسخ