coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

بررسی موتو G04 ؛ موشکافی سیستم، دوربین، باتری و عملکرد

در این مطلب با بررسی موتو G04 همراه شما هستیم؛ یک گوشی بسیار ارزان قیمت با قابلیت‌هایی مثل ماندگاری شارژ طولانی، عملکرد خوب و نرخ نوسازی 90 هرتز تصویر.

سال‌هاست که موتورولا جزء مهم‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های اقتصادی محسوب می‌شود اما امسال شاهد عرضه یک محصول کاملاً متفاوت از این شرکت هستیم که تردید زیادی نسبت به کیفیت آن وجود دارد؛ چون قیمت موتورولا موتو G04 تنها 89 پوند است.

بعید است که حتی شرکتی مثل موتورولا که در زمینه تولید گوشی‌های اقتصادی تجربه بیشتری دارد، با چنین قیمتی یک محصول فوق‌العاده و باکیفیت تولید کند. در ادامه مطلب با بررسی موتو G04 همراه شما هستیم تا ببینیم این گوشی جدید موتورولا در بازار گوشی‌های اقتصادی چه جایگاهی را برای خودش تصاحب می‌کند. اگر شما هم قصد خرید یک گوشی ارزان قیمت را دارید، با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بررسی موتو G04

موتو G04 در یک جعبه سبز رنگ حاوی یک شارژر 10 واتی، کابل USB Type-A به Type-C، ابزار خارج کردن سیم کارت و قاب محافظ شفاف در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته در جعبه این گوشی دفترچه راهنما و اطلاعات گارانتی هم وجود دارند.

بررسی موتو G04
بررسی موتو G04

از جمله مشخصات موتورولا موتو G04 می‌توان به تراشه 8 هسته‌ای Unisoc T606، نمایشگر 6.56 اینچی IPS LCD با نرخ نوسازی 90 هرتز، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و سلفی 5 مگاپیکسلی اشاره کرد. مشخصات فنی Moto G04 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

بررسی موتو G04 مشخصات فنی موتورولا موتو G04
طراحی و ساختار
  • 163.5 × 74.5 × 8 میلی‌متر
  • وزن 178.8 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای، پنل پشتی پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  • تک سیم کارت (نانو سیم) یا دو سیم کارت (نانو سیم، dual stand by)
  • طراحی آب گریز
  • رنگ بندی سبز، آبی، مشکی، نارنجی
نمایشگر
  • نمایشگر IPS LCD، نرخ نوسازی 90 هرتز
  • 6.56 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه حدود 84.9 درصد
  • رزولوشن 1612×720 پیکسل، تراکم پیکسل حدود 269 ppi
نرم‌افزار
  • اندروید 14
تراشه
  • Unisoc T606 (ساخته شده با فرایند 12 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای شامل 2 هسته 1.6 گیگاهرتزی کورتکس A75 و 6 هسته 1.6 گیگاهرتزی کورتکس A55
  • پردازنده گرافیکی Mali-G57 MP1
رم و حافظه داخلی
  • رم 4 گیگابایتی با حافظه داخلی 64 گیگابایتی
  • رم 4 گیگابایتی با حافظه داخلی 128 گیگابایتی
  • رم 8 گیگابایتی با حافظه داخلی 128 گیگابایتی
  • نوع حافظه UFS 2.2
  • درگاه حافظه microSDXC (اسلات اختصاصی)
دوربین اصلی
  • 16 مگاپیکسل، لنز واید، دیافراگم f/2.2، فوکوس خودکار با تشخیص فاز
  • فلش LED و HDR
  • قابلیت ضبط ویدیوی 1080 پیکسلی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی
  • 5 مگاپیکسل واید با دیافراگم f/2.2
  • HDR
  • قابلیت ضبط ویدیوی 1080 پیکسلی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
باتری
  • غیرقابل تعویض با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت
  • شارژ باسیم 15 وات
صدا
  • اسپیکر مونو
  • جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارد
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو باند
  • بلوتوث نسخه 5، A2DP ،LE
  • NFC دارد (بسته به بازار/منطقه)
  • رادیو ندارد
  • GPS, GALILEO, GLONASS
  • USB Type-C 2.0
  • اینترنت 4G
سنسورها
  • اثر انگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، مجاورت
قیمت موتورولا موتو G04 حدود 140 دلار – حدود 5 میلیون تومان (در زمان نگارش این مقاله)

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های میان رده 2024

بهترین گوشی های گیمینگ 2024

بررسی موتو G04 از نظر طراحی

نقد و بررسی موتو G04 را با نگاهی به طراحی این گوشی شروع می‌کنیم. این گوشی موتورولا طراحی ساده و هوشمندانه‌ای دارد و یک محصول محکم و خوش ساخت به نظر می‌رسد. طراحی ظاهری این گوشی ساده اما هوشمندانه است و نشانه واضحی از ارزان قیمت بودن آن در طراحی به چشم نمی‌خورد.

بررسی موتو G04

پنل پشت گوشی از پلاستیک نسبتاً ضعیف ساخته شده؛ اما رویه مات آن حالت و ظاهر خوبی ایجاد کرده است. بعلاوه، امروزه اکثر گوشی‌ها با قاب محافظ استفاده می‌شوند و به همین دلیل، نوع مواد به کار رفته در قسمت پشت گوشی چندان مهم نیست.

در قسمت پشت گوشی، یک ماژول برجسته برای دوربین وجود دارد که لنز دوربین اصلی به همراه یک فلاش بزرگ در آن نصب شده‌اند.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در کناره‌های گوشی نصب شده و همگی نرم و دقیق کار می‌کنند. دکمه پاور گوشی، نقش حسگر اثر انگشت را هم دارد و بررسی Moto G04 نشان داده که این حسگر هم کاملاً دقیق و سریع کار می‌کند. می‌توانید از فناوری تشخیص چهره هم برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید که این قابلیت با دوربین جلوی گوشی کار می‌کند.

حاشیه‌های باریک به کار رفته در اطراف نمایشگر گوشی، امکان دستیابی به نسبت تصویر به بدنه 89.5 درصدی را فراهم کرده و در عین حال، به کوچک نگه داشتن ابعاد گوشی هم کمک می‌کند.

در لبه بالایی گوشی، یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری وجود دارد و پورت شارژ USB-C، میکروفون و اسپیکر تک گوشی هم در قسمت پایین آن قرار گرفته‌اند. در مجموع، نگه داشتن این گوشی در دست با ابعاد 163.49 x 74.53 x 7.99 میلی‌متری و وزن 179 گرمی آن کاملاً راحت است.

قطعاً برای گوشی با این قیمت یکسری حذفیات وجود دارد؛ مثل ضد آب نبودن (به گفته موتورولا این گوشی برای تماس با آب در حد پاشیدن روی آن ضد آب است اما برای غوطه‌ور شدن در آب خیر) نداشتن تکنولوژی NFC (که باعث شده موتو G04 قابلیت پشتیبانی از گوگل پی را نداشته باشد) و عدم پشتیبانی از شبکه فایوجی (البته این گوشی دو اسلات برای نصب سیم کارت نانوی 4G دارد).

در مجموع، این حذفیات و طراحی موتو G04 با در نظر گرفتن قیمت آن و محتوای جعبه گوشی قابل قبول هستند. این گوشی موتورولا دارای رنگ‌های مشکی، سبز و آبی است.

بررسی موتو G04 از نظر نمایشگر

همانطور که در جدول مشخصات Moto G04 مشاهده می‌کنید، این گوشی مجهز به یک پنل 6.6 اینچی IPS LCD است که کیفیت تصویر خوبی دارد. رزولوشن این نمایشگر 1612×720 پیکسل است و با اینکه تجربه 1080 پیکسلی کامل گوشی‌های گران‌تر را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما باز هم کیفیت مطلوبی دارد.

بررسی موتو G04

در واقع برای پردازش تصویر با چنین رزولوشنی نیاز به پردازنده‌ای قوی‌تر وجود دارد و از این جهت، موتورولا برای این گوشی نمایشگر مناسبی را انتخاب کرده است. لازم به ذکر است که سالهاست برای آیفون SE از جمله مدل 2022 این گوشی از پنل 750 پیکسلی استفاده شده در حالی که این گوشی آیفون 5 برابر Moto G04 قیمت دارد.

بررسی موتورولا موتو G04 نشان داده که این گوشی دارای تصویری واضح و رنگ‌های زیبا است. رنگ قرمز در نمایشگر این گوشی کمی کمرنگ به نظر می‌رسد اما نه بیش از حد؛ به خصوص با در نظر گرفتن قیمت موتو G04. به گفته موتورولا حداکثر روشنایی تصویر این گوشی به 537 نیت می‌رسد و بررسی موتو G04 نشان داده که با این سطح روشنایی، مشاهده تصویر در محیط‌های روشن سخت است.

برای گوشی با این قیمت، پشتیبانی از نرخ نوسازی 90 هرتز یک قابلیت مهم محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که با این نرخ نوسازی، تصویر گوشی بسیار روان و بدون تأخیر پیمایش شود. احتمالاً پایین بودن رم گوشی باعث شده که پیمایش صفحات پر از تصویر مثل فید اخبار گوگل که در سمت چپ صفحه اصلی قرار گرفته، چندان روان نباشد.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های شیائومی 2024

بهترین گوشی های سامسونگ 2024

بررسی موتو G04 از نظر صدا و اسپیکرها

Moto G04 تنها یک اسپیکر دارد که در لبه پایینی گوشی نصب شده و صدای نسبتاً ضعیفی دارد. این اسپیکر برای تماشای ویدیوهای یوتیوب خوب است اما موزیک‌ها در آن صدای متعادلی ندارند. موتورولا اعلام کرده که اسپیکرهای این گوشی از تکنولوژی دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند؛ اما این ادعا برای گوشی که تنها یک اسپیکر دارد، کمی بلند پروازنه به نظر می‌رسد.

بررسی موتو G04

در صورتی که استفاده از اسپیکر یا هدفون را ترجیح می‌دهید، می‌توانید آنها را از طریق جک هدفون 3.5 میلی‌متری یا به روش بی‌سیم و با بلوتوث به این گوشی وصل کنید.

بررسی موتو G04 از نظر عملکرد

نقد و بررسی موتو G04 را با ارزیابی عملکرد این گوشی ادامه می‌دهیم. این گوشی موتورولا دارای یک چیپ‌ست هشت هسته‌ای UniSoc T606 است که جزئیات آن را در جدول مشخصات فنی موتو G04 مشاهده می‌کنید.

بررسی موتو G04

بررسی موتو G04 نشان می‌دهد که وقتی برای اولین بار این گوشی را روشن می‌کنید، ممکن است سرعت آن برای بارگذاری و جابجایی بین اپلیکیشن‌ها کمی پایین باشد. اما پس از بوت شدن و بارگذاری نرم‌افزارها، عملکرد گوشی بسیار روان‌تر می‌شود. قطعاً این گوشی موتورولا جزء سریع‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار نیست اما عملکرد آن نسبت به قیمت گوشی و اقتصادی بودن آن، قابل قبول است.

ممکن است پردازش عکس‌ها بعد از گرفتن عکس کمی زمان ببرد که احتمالاً این مشکل هم ناشی از کم بودن رم گوشی است. در واقع، امروزه رم 4 گیگابایتی کاملاً محدود به نظر می‌رسد اما موتورولا برای بعضی از مناطق یک نسخه 8 گیگابایتی هم از این گوشی عرضه کرده است.

بررسی موتو G04 نشان می‌دهد که گیمینگ هم در این گوشی ممکن است و بازی‌هایی مثل «آسفالت ۹: افسانه‌ها» بدون افت سرعت یا کرش کردن اجرا می‌شوند. در صورت اجرای بازی برای مدتی طولانی، دستگاه کمی داغ می‌شود؛ اما نه بیش از حد. اجرای بازی‌هایی مثل پابجی با موتو G04 توصیه نمی‌شود اما همانطور که اشاره شد، عملکرد این گوشی از سطح مورد انتظار بالاتر است.

می‌توانید حداکثر از 4 گیگابایت حافظه داخلی گوشی هم به عنوان رم مجازی استفاده کنید. البته برای انجام این کار اول باید ارزیابی کنید که چه مقدار از حافظه داخلی گوشی آزاد است چون مثلاً برای مدل 64 گیگابایتی، حدود 58 گیگابایت از فضای حافظه داخلی گوشی خالی است. می‌توانید ظرفیت حافظه داخلی گوشی را با استفاده از یک کارت microSD تا 1 ترابایت افزایش دهید اما نمی‌توان از هیچ یک از آنها برای قابلیت RAM Boost استفاده کرد.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های پوکو 2024

بهترین گوشی های هواوی 2024

بررسی موتو G04 از نظر سرعت شارژ و باتری

بررسی موتورولا موتو G04 را با ارزیابی ماندگاری شارژ این گوشی ادامه می‌دهیم که جزء نقاط قوت آن است. در صورت استفاده متوسط از گوشی در طی روز با وبگردی، اجرای بازی و گشتن در شبکه‌های اجتماعی، کمی از شارژ گوشی باقی می‌ماند. اگر به صورت سنگین از گوشی استفاده نکنید، ممکن است ماندگاری شارژ آن به 2 روز هم برسد.

بررسی موتو G04

در تست بنچمارک باتری PCMark، موتو جی 04 به رکورد 14 ساعت و 53 دقیقه رسیده که نشان می‌دهد باتری موتورولا موتو G04 از نظر ماندگاری شارژ جزء بهترین‌های امسال است.

در عین حال، سرعت شارژ این گوشی به اندازه ماندگاری آن خوب نیست؛ چون شارژر 10 واتی و کابل USB-C این گوشی، قابلیتی برای شارژ سریع ندارند. این گوشی موتورولا ظرف 15 دقیقه تا 7 درصد، ظرف 30 دقیقه تا 19 ساعت و ظرف حدود 2 ساعت و نیم کامل شارژ می‌شود.

این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی نمی‌کند که البته باز هم این موضوع برای محصولی با قیمت Moto G04 دور از انتظار نیست.

یک نکته قابل ذکر دیگر درباره این گوشی، وجود شارژر و کابل شارژ در جعبه آن است که با در نظر گرفتن قیمت این گوشی، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود؛ به خصوص با توجه به اینکه خیلی از گوشی‌های گران قیمت‌تر بدون شارژر به فروش می‌رسند. در عین حال، سرعت شارژ این شارژر نسبت به سرعت قابل پشتیبانی توسط این گوشی 5 وات کمتر است.

بررسی موتو G04 از نظر نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها

همانطور که در جدول مشخصات موتو G04 مشاهده می‌کنید، این گوشی با اندروید 14 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بررسی موتو G04 نشان می‌دهد که اندروید 14 در این سیستم‌عامل به شکل کاملاً روان اجرا می‌شود. مثل همه گوشی‌های چند سال اخیر موتورولا، سیستم‌عامل موتو G04 هم تقریباً همان نسخه اصلی اندروید است و تنها چند قابلیت و اپلیکیشن اختصاصی محدود در آن وجود دارد.

بررسی موتو G04

در مراحل تنظیم و راه‌اندازی گوشی، باید تعدادی اپلیکیشن شخص ثالث نصب شوند که می‌توانید بعداً آنها را به راحتی حذف کنید. همچنین، در انتهای این فرایند از شما خواسته می‌شود که اپلیکیشن‌های بیشتری را نصب کنید اما این بار گزینه انصراف از نصب را در اختیار دارید و پس از آن می‌توانید از گوشی استفاده کنید.

موتورولا تأیید نکرده که این گوشی آپدیت اندروید را دریافت می‌کند اما برای این گوشی 2 سال آپدیت امنیتی منتشر می‌شود.

قطعاً افزایش مدت زمان پشتیبانی از گوشی نیاز به صرف هزینه‌های بیشتری از جانب موتورولا دارد که برای محصولی با این قیمت مقرون به صرفه نیست.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های وان پلاس 2024

بهترین گوشی های ویوو 2024

بررسی موتو G04 از نظر دوربین

همانطور که در جدول مشخصات فنی موتورولا موتو G04 مشاهده می‌کنید، این گوشی یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی پشت و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی دارد. فلاش دوربین پشت گوشی طوری طراحی شده که شبیه به لنز دوم به نظر برسد که ایده جالبی است.

بررسی موتو G04

دوربین موتورولا موتو G04 کیفیت تصویر قابل قبول و گاهی اوقات خوبی دارد؛ به خصوص با در نظر گرفتن قیمت این گوشی.

در صورت عکاسی در محیط‌هایی با نور کافی، تصویر دوربین Moto G04 به قدری خوب هست که ارزش انتشار در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد. تصاویر این دوربین در نور کم کیفیت مطلوبی ندارند اما در صورت ثابت نگه داشتن گوشی، ممکن است بتوانید در فضاهای تاریک عکس‌های خوبی با دوربین موتو G04 بگیرید.

بررسی موتو G04

دوربین جلوی Moto G04 نسبت به دوربین پشت این گوشی کیفیت تصویر پایین‌تری دارد. برای عکاسی با این دوربین هم نیاز به نور زیادی وجود دارد. اما باز هم با در نظر گرفتن قیمت این گوشی، کیفیت تصویر دوربین آن معمولی و قابل قبول است.

بررسی موتو G04 از نظر قیمت و محصولات رقیب

Moto G04 در سایت این شرکت به قیمت 89 پوند/ 129 یورو به فروش می‌رسد و در سایت‌های آمازون و Currys هم موجود است. این گوشی در بازار ایران و در زمان نگارش این مقاله حدود 5 میلیون دلار است.

اولین گوشی قابل رقابت با موتو جی 04، نوکیا C32 با امکانات مشابه و دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی است.

گزینه بعدی، ریلمی C35 با قیمت حدود 150 پوند، نمایشگر فول اچ‌دی و دوربین اصلی قوی است. موتورولا هم محصولی دیگر به نام Moto G13 دارد که با قیمت حدود 129 پوند، دوربین‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما در مجموع G04 انتخاب بهتری است.

جمع‌بندی

در انتهای بررسی موتو G04 می‌توان گفت که این گوشی برای همه مناسب نیست و البته چنین ادعایی هم ندارد. دوربین‌های جی 04 و عملکرد این گوشی معمولی هستند اما نسبت به آنچه از محصولی با این قیمت انتظار می‌رود، در سطح بالاتری قرار دارند. این گوشی موتورولا کارهای روزانه را به خوبی انجام می‌دهد و ظاهر آن هم به هیچ وجه ارزان به نمی‌رسد.

سوالات پرتکرار

قیمت موتو G04 چقدر است؟

قیمت موتورولا موتو G04 حدود 140 دلار است. این گوشی در بازار ایران و در زمان نگارش این مقاله، حدود 5 میلیون تومان است.

دوربین موتورولا موتو G04 چند مگاپیکسلی است؟

این گوشی یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی دارد.

Moto G04 چه پردازنده‌ای دارد؟

این گوشی موتورولا دارای یک چیپ‌ست هشت هسته‌ای UniSoc T606 است.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های اوپو 2024

نظر شما درباره بررسی موتو G04 چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر