coinex
otetmarket
propification.com

با سامانه یکپارچه خداحافظی کنید؛ بازگشت دوباره قرعه کشی خودرو

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با این هدف بنا نهاده شد که بتواند تعادل را در بازار خودرو از کارخانه به مصرف‌کننده ایجاد کند؛ ولی زورش به خودروسازان نرسید.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از سال 1401 برای ایجاد تعادل در بازار خودرو از کارخانه به مصرف‌کننده ایجاد و روند قرعه‌کشی خودرو را به طور کامل حذف کرد. این سامانه اگرچه توانست بساط قرعه‌کشی را برچیند، اما چند ایراد بزرگ داشت. اولین ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد این است که عرضه‌ خودروها به درازا کشیده می‌شود و افرادی که پیش ثبت‌نام کرده بودند، در اولویت قرار گرفته و دیگر کسی نمی‌توانست خودرو به نرخ کارخانه خریداری نماید.

دومین ایراد، حضور دلالان بیش از پیش در بازار خودرو است که با فروش حواله‌های خودرو، مسیری بهتر و پرسودتر برای معامله خودرو پیدا کردند.

یکی دیگر از ضعف های سامانه یکپارچه برمی‌گردد به عدم ثبات و قدرت؛ که به خودروسازان اجازه می‌داد از این سامانه جدا شده و امکان ثبت سفارش محصولات این خودروسازان نبود. به عنوان مثال، ایران خودرو در دومین و سومین دوره تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه غایب بود و کسی نمی‌توانست خودرو به نرخ کارخانه از این شرکت خریداری کند. مورد دیگر را می‌توان به تیراژ تولید ضعیف خودروسازان نسبت داد که منجره به طولانی شدن و حتی عدم تخصیص خودرو به متقاضیان شد. این مورد را می‌توان به وضوح در عدم تحویل پژو پارس به متقاضیان مشاهده کرد.


بیشتر بخوانید:


سامانه یکپارچه در آستانه شکست

ایران خودرو در نظر دارد که فروش محصولات خود را در خارج از سامانه یکپارچه آغاز کند. این تصمیم توسط سایپا نیز گرفته شده و بدین‌ترتیب دو خودروساز بزرگ کشور دیگر در این سامانه فعالیت نمی‌کنند. البته تعهدات سامانه فعلاً به قدرت خود باقی است و متقاضیانی که در اولویت تخصیص قرار دارند، به زودی می‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند.

از ماه‌های پیش نیز به وضوح شاهد عرضه محصولات خودروسازان در سایت فروش یا نمایندگی‌های مجاز فروش آنان هستیم. پس این مورد هم مهری بر پایان کار سامانه تخصیص خودرو خواهد بود.

با برگشت به دوران عرضه خودرو توسط خودروسازان، قرعه‌کشی خودرو نیز به کار گرفته خواهد شد و متقاضیان دوباره برای خرید خودرو به نرخ کارخانه باید پیش ثبت‌نام انجام دهند.

سامانه یکپارچه در آستانه شکست

بیشتر بخوانید:

نظر شما مخاطبین عزی تکراتو از پایان و شکست سامانه یکپارچه چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای کا کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر