coinex
otetmarket
propification.com

اینترنت E چیست و چرا سرعت کمی دارد؟ [+ روش‌های حل مشکل شبکه E]

در این مطلب توضیح می‌دهیم که اینترنت E چیست ، چرا هنگام جابجا شدن گوشی به این شبکه، سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند و چطور می‌توان این مشکل را حل کرد.

به عنوان کاربر گوشی اندروید یا آیفون احتمالاً متوجه شده‌اید که هر از گاهی، به جای حروف LTE یا 5G یک حرف یا آیکن شبیه به حرف انگلیسی E در گوشه سمت راست بالای گوشی نمایش داده می‌شود. معمولاً وقتی این نماد را مشاهده می‌کنید، سرعت اینترنت شما به شدت کند می‌شود. البته این کند شدن سرعت هنگام نمایش حرف E اتفاقی نیست بلکه دلایل خاص خود را دارد.

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که اینترنت E چیست ، چرا هنگام نمایش این آیکن در گوشه سمت راست بالای گوشی، سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند و چطور می‌توان آن را به حالت عادی برگرداند. برای پیدا کردن پاسخ این سوالات، با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


اینترنت E چیست؟

وقتی حرف E در گوشه سمت راست بالای گوشی نمایش داده می‌شود، این یعنی گوشی شما به جای اینترنت فورجی یا فایوجی به شبکه قدیمی 2G EDGE (مخفف Enhanced Data Rates for GSM Evolution) متصل شده است. سرعت این اینترنت نسبت به شبکه 3G کمتر اما از 2G معمولی بیشتر است و اغلب به آن 2.75G گفته می‌شود. این شبکه از تکنیک مدولاسیون 8PSK استفاده می‌کند که سرعت آن برای انتقال دیتا از تکنولوژی GSM بیشتر است.

اینترنت E چیست
اینترنت E چیست

اینترنت EDGE در سال 2003 راه‌اندازی شده یعنی زمانی که شرکت سینگولر که حالا با نام AT&T شناخته می‌شود، شبکه GSM (سیستم جهانی برای موبایل) را به منظور انتقال دیتا در شبکه‌های GSM راه‌اندازی کرد که محدودیت‌های خاصی داشت. سرعت این شبکه 172 کیلوبیت بر ثانیه بود و برای رفع نیازها و انتظارات روزافزون کاربران در زمینه سرعت اینترنت کافی نبود.

چرا اینترنت E کند است؟

پس از توضیح اینکه اینترنت E چیست، در این قسمت به یکی از مهم‌ترین سوالات شما درباره این اینترنت پاسخ می‌دهیم یعنی اینکه چرا اینترنت E کند است؟ معنی E در اینترنت موبایل یعنی گوشی شما به تکنولوژی EDGE وصل است و وقتی گوشی وارد این حالت می‌شود، همچنان امکان ارسال پیامک و برقراری تماس را دارید اما سرعت اینترنت شما کمتر خواهد بود – بسیار کمتر از میانگین سرعت اینترنت امروزی.

لازم به ذکر است که حداکثر سرعت اینترنت EDGE در آزمایشگاه و شرایط آزمایشگاهی ثبت شده و قطعاً سرعت اینترنت دیتای E در دنیای واقعی کمتر است. در جدول زیر، توضیحات و سرعت انواع فناوری‌های اینترنت را مشاهده می‌کنید.

فناوری توضیحات سرعت مورد انتظار
2G نسل دوم حداکثر 56 کیلوبیت بر ثانیه
EDGE دیتای ارتقاء یافته GSM حداکثر 384 کیلوبیت بر ثانیه
3G نسل سوم 384 کیلوبیت بر ثانیه تا 2 مگابیت بر ثانیه
4G نسل چهارم 5 تا 100 مگابیت بر ثانیه (LTE می‌تواند از 150 مگابیت بر ثانیه هم فراتر برود)
5G نسل پنجم 5 مگابیت بر ثانیه تا 1 گیگابیت بر ثانیه

در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان حداقل از اینترنت نسل چهارم استفاده می‌کنند و خیلی از آنها در حال راه‌اندازی اینترنت فایوجی هستند. در عین حال، ممکن است همچنان شبکه‌های EDGE و اینترنت دیتای E به عنوان پشتیبان وجود داشته باشند؛ اما شرایط در هر کشوری متفاوت است. مثلاً در آمریکا، بعضی از شرکت‌های مخابرات این شبکه‌ها را تعطیل کرده و بعضی دیگر به زودی این کار را خواهند کرد.

بعضی از کشورها، اینترنت 3G را هم به تدریج از رده خارج می‌کنند و همین موضوع باعث بروز مشکل در دستگاه‌هایی می‌شود که توانایی استفاده از شبکه‌های مدرن را ندارند.

بیشتر بخوانید

رفع مشکل کپی رایت موسیقی در اینستاگرام

فعال سازی هات اسپات آیفون

دلیل نمایش اینترنت E به جای 4G/5G در گوشی

پس از آشنایی با معنی E در اینترنت موبایل شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چرا گوشی شبکه E را نشان می‌دهد که این موضوع چند دلیل دارد:

  • ضعیف بودن سیگنال: وقتی پوشش شبکه ضعیف باشد، گوشی برای حفظ اتصال پایدار با چالش روبرو خواهد شد. در چنین شرایطی، دستگاه شما موقتاً به اینترنت EDGE جابجا می‌شود که معمولاً پوشش وسیع‌تری دارد.
  • تراکم شبکه: در محیط‌های پررفت و آمد شلوغ مثل رویدادهای ورزشی یا سالن‌های کنسرت، امکان بروز تراکم در شبکه وجود دارد. این یعنی ممکن است گوشی به اینترنت EDGE برگردد تا همچنان امکان ارسال پیام و برقراری تماس را داشته باشید.

تا اینجا توضیح دادیم اینترنت E چیست و چرا گوشی وارد این حالت می‌شود. در ادامه مطلب، با روش حل مشکل اینترنت E آشنا می‌شوید.

حل مشکل اینترنت E

در ادامه مطلب، روش های افزایش سرعت اینترنت و خروج گوشی از حالت اینترنت E را بررسی می‌کنیم.

1. فعال و غیرفعال کردن حالت پرواز

حالت پرواز را برای چند ثانیه فعال و سپس غیرفعال کنید. این راهکار می‌تواند یکی از ساده‌ترین روش های افزایش سرعت اینترنت باشد چون گوشی را ملزم به اتصال به شبکه‌ای با سیگنالی قوی‌تر می‌کند.

2. انتخاب شبکه به صورت دستی

اگر در محیط اطراف شما شبکه قوی‌تری وجود دارد، می‌توانید این شبکه را از تنظیمات گوشی انتخاب کنید. این شبکه جایگزین شبکه انتخاب شده به صورت خودکار می‌شود و سرعت اتصال شما را افزایش می‌دهد.

اندروید

اینترنت E چیست

  1. در منوی تنظیمات، وارد نشانی Connections > Mobile networks > Network operators شوید.
  2. Select automatically را غیرفعال کرده و یک شبکه را از فهرست انتخاب کنید.
iOS

اینترنت E چیست

  1. به مسیر Settings > Mobile Service > Network Selection بروید.
  2. گزینه Automatic را غیرفعال کرده و شبکه دلخواه را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید

ریست فکتوری در گوشی های شیائومی

افزایش سرعت گوشی شیائومی

3. ریست کردن تنظیمات شبکه

اگر اخیراً تنظیمات شبکه را تغییر دادید، ممکن است مشکلی در این زمینه ایجاد شده باشد. در این صورت، تنظیمات شبکه را به حالت پیش فرض برگردانید. این کار باعث پاک شدن شبکه‌های وای فای ذخیره شده، دستگاه‌های بلوتوث و سایر تنظیمات خواهد شد.

اینترنت E چیست

برای انجام این کار در دستگاه‌های اندروید، وارد مسیر Settings > General Management > Reset > Reset network settings شوید.

اینترنت E چیست

برای ریست کردن تنظیمات شبکه در iOS از مسیر Settings > General > Transfer or Reset iPhone > Reset > Reset Network Settings استفاده کنید.

4. استفاده از وای فای به جای اینترنت همراه

قبلاً توضیح دادیم که دلیل کندی شبکه اینترنت E چیست و چرا گوشی وارد این حالت می‌شود. همانطور که اشاره شد، وقتی پوشش سیگنال اینترنت ضعیف باشد، گوشی به اینترنت E متصل می‌شود. پس می‌توانید به جای این شبکه، از وای فای پرسرعت استفاده کنید. این راهکار را به عنوان یک راه حل موقت برای حل مشکل اینترنت E در نظر داشته باشید تا وقتی که علت اصلی مشکل مشخص شود.

در صورتی که هیچ کدام از راه حل‌های بررسی شده به نتیجه نرسیدند، با اپراتور شبکه تماس گرفته و از آنها راهنمایی بگیرید.

جمع‌بندی

نماد E در گوشی یعنی دستگاه شما به شبکه‌ای کندتر از اینترنت فورجی یا فایوجی وصل شده که معمولاً علت آن، ضعیف بودن سیگنال یا مشکلات دیگر بررسی شده در این مطلب است. امیدواریم که این مطلب به همه سوالات شما درباره اینکه اینترنت E چیست ، دلیل کندی شبکه اینترنت E چیست و چطور می‌توان گوشی را از این حالت خارج کرده و به شبکه‌ای پرسرعت‌تر وصل شد، پاسخ داده باشد.

سوالات پرتکرار

اینترنت E چیست؟

حرف E در گوشه سمت راست بالای گوشی یعنی دستگاه به جای اینترنت فورجی یا فایوجی به شبکه قدیمی 2G EDGE متصل شده است. سرعت این اینترنت نسبت به شبکه 3G کمتر اما از 2G معمولی بیشتر است و اغلب به آن 2.75G گفته می‌شود.

چرا اینترنت E کند است؟

اینترنت EDGE در سال 2003 راه‌اندازی شده و سرعت این شبکه 172 کیلوبیت بر ثانیه بود که برای رفع نیازها و انتظارات روزافزون کاربران در زمینه سرعت اینترنت کافی نبود و نسبت به اینترنت امروزی بسیار کندتر است.

چطور گوشی را از حالت اینترنت E خارج کنیم؟

با فعال و غیرفعال کردن حالت پرواز، ریست کردن تنظیمات شبکه، انتخاب شبکه به صورت دستی و رفتن به محلی با پوشش اینترنت بیشتر، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره اینترنت E چیست ؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر