coinex
otetmarket
propification.com

بیوگرافی پاول دوروف ؛ آقای تلگرام کیست؟

پاول دوروف ، کارآفرین فناوری متولد روسیه و بنیان‌گذار پیام‌رسان محبوب تلگرام، به تازگی در فرودگاه پاریس بازداشت شد. او که به عنوان “زاکربرگ روسی” شناخته می‌شود، به دلیل اتهامات مربوط به فعالیت‌های مشکوک در اپلیکیشن تلگرام، از جمله کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، آزار سایبری و ارتباط با جرائم سازمان‌یافته از جمله تروریسم !!! تحت تعقیب قرار گرفته است.

دوروف که اکنون 39 ساله است و ثروتی چند میلیارد دلاری دارد، پس از جدایی از شبکه اجتماعی محبوب روسی “وی‌کی” (VKontakte) که خودش آن را در دهه 20 زندگی‌اش تأسیس کرده بود، تلگرام را راه‌اندازی کرد. وی‌کی که با موفقیت زیادی در میان کاربران روس‌زبان به دست آورده بود، تا سال‌ها رقیب اصلی فیس‌بوک در منطقه اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.


بیشتر بخوانید:


نگاهی به زندگینامه پاول دوروف ؛ کارآفرین موفق روسی

پاول دوروف در یک خانواده تحصیل‌کرده به دنیا آمد. پدرش، والری دوروف، استاد ادبیات در دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ بود. این محیط علمی به شکل‌گیری شخصیت فکری پاول بسیار کمک کرد. دوروف از دوران جوانی به فلسفه و تاریخ علاقه‌مند بود. او در دانشگاه سن‌پترزبورگ در رشته‌ی فیلولوژی (مطالعه‌ی زبان و ادبیات) تحصیل کرد.

پیش از تأسیس تلگرام، دوروف همواره به اهمیت و ارزش حریم خصوصی توجه داشت. او در دوران نوجوانی به کدنویسی علاقه‌مند شد و بعدها همین علاقه منجر به ایجادی محصولاتی شد که امنیت و حریم خصوصی کاربران را تضمین کند.

دوروف به خاطر سبک زندگی مینیمال و عدم وابستگی به مادیات شناخته شده است. گفته می‌شود او بخش زیادی از درآمد خود را به اهداف خیریه اختصاص می‌دهد و به ندرت کالاهای لوکس خریداری می‌کند.

نگاهی به زندگینامه پاول دوروف ؛ کارآفرین موفق روسی

پاول دوروف ؛ آقای تلگرام یک آزادی‌خواه خود‌خوانده

تلگرام به سرعت رشد کرد و به یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های جهان تبدیل شد. با این حال، این پلتفرم به دلیل عدم کنترل محتوای افراطی، همواره مورد انتقاد بوده است. دوروف که یک لیبرتارین خودخوانده است، همواره از حریم خصوصی و رمزنگاری در اینترنت حمایت کرده و از محدود کردن پیام‌ها در تلگرام خودداری کرده است.

بازداشت دوروف در فرانسه باعث واکنش‌های تند در روسیه شده است. مقامات روسیه از این اقدام خشمگین شده‌اند و برخی از آنها این بازداشت را به عنوان نمونه‌ای از دوگانگی غرب در موضوع آزادی بیان مورد انتقاد قرار داده‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به یادآوری اعتراضات سازمان‌های حقوق بشری در سال 2018 به مسدود کردن تلگرام در روسیه پرداخت و این سؤال را مطرح کرد که آیا این بار نیز این سازمان‌ها از فرانسه خواهند خواست تا دوروف را آزاد کند؟

پاول دوروف
پاول دوروف ؛ زاکربرگ روسی

پاول دوروف ناجی حریم خصوصی

دوروف که در سال 2014 به دلیل مخالفت با تحویل اطلاعات کاربران وی‌کی به سرویس امنیتی روسیه (FSB) از این کشور خارج شد، به چندین کشور سفر کرد و در نهایت در دبی مستقر شد. او همچنین تابعیت جزایر سنت کیتس و نویس را به دست آورد و در سال 2021، شهروندی فرانسه را نیز به صورت محرمانه دریافت کرد.

تلگرام که هم‌اکنون هم توسط دولت روسیه و هم مخالفان آن استفاده می‌شود، نقش مهمی در جنگ روسیه علیه اوکراین ایفا کرده است. برخی از کانال‌های طرفدار مسکو که به “زد-بلاگرها” معروف هستند، تأثیر زیادی در جریان این جنگ داشته‌اند.

دوروف که معمولاً از مصاحبه‌های رسانه‌ای پرهیز می‌کند، اخیراً در گفتگویی با تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار آمریکایی، به دلایل محبوبیت تلگرام اشاره کرد و گفت: “مردم عاشق استقلال، حریم خصوصی و آزادی در تلگرام هستند.”

همچنین، دوروف که به زندگی انفرادی، پرهیز از گوشت، الکل و قهوه معروف است، ادعا کرده که پدر بیش از 100 کودک از طریق اهدای اسپرم در چندین کشور است و این اقدام را یک “وظیفه مدنی” می‌داند.

پاول دوروف ؛ ناجی حریم خصوصی، زاکربرگ روسی کیست؟ آزادی بیان به سبک قرون وسطایی با اون چه کرد؟

با وجود تمام این حواشی، تلگرام همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به درخواست‌های حذف محتوای خشونت‌آمیز یا تهدیدآمیز پاسخ می‌دهد. با این حال، بازداشت دوروف تأثیر منفی بر ارز دیجیتالی او، “تون‌کوین”، داشته و ارزش آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. هرچند که بلاک‌چین طی اطلاعیه‌ای عنوان کرد که دستگیری پاول دوروف در عملکرد TON خللی وارد نخواهد کرد

تلگرام در بیانیه‌ای اعلام کرده که این شرکت که در دبی مستقر است، به قوانین اروپایی از جمله قانون خدمات دیجیتال پایبند است و دوروف چیزی برای پنهان کردن ندارد. تلگرام همچنین امیدوار است که این وضعیت به زودی حل و فصل شود.

جمع‌آوری مطلب: تکراتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر