coinex
otetmarket
propification.com

تثبیت قیمت اجاره مسکن با سامانه خودنویس ؛ کارآمدتر از قانون ساماندهی اجاره مسکن

به تازگی خبر رسیده که سامانه خودنویس توانسته تأثیری مثبت بر قیمت اجاره مسکن بگذارد و این بازار را به تثبیت برساند. اما قانون ساماندهی اجاره مسکن چه؟ در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

21 بهمن 1402 بود که سامانه ایران املاک برای همیشه رفت و سامانه خودنویس به جای آن نشست. از همان ابتدای کار مشخص بود که این سامانه آمده است که بساط قراردادهای نجومی اجاره مسکن توسط مشاورین املاک را برچیند. کاری نداریم که در این کار موفق بوده یا خیر؛ اما مطلبی که یک کارشناس سیاست‌گذاری مسکن نقل کرده این است که سامانه جدید نوشتن قرارداد اجاره ، موفق شده فیمت اجاره بها مسکن را تثبیت کند. لازم به ذکر است که برای استفاده از این سامانه دیگر نیازی نیست مالک و مستأجر به بنگاه‌های املاک مراجعه کرده و بابت نوشتن قرارداد وجهی پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: کدام افراد از طرح ملی مسکن حذف می‌شوند؟ [+ جزئیات]

سامانه خودنویس باعث تثبیت بهای اجاره مسکن شده است

براساس قانون جهش مسکن، سامانه خودنویس با هدف تنظیم قراردادهای مسکن (چه اجاره و چه خرید و فروش) و جلوگیری از زیاده‌خواهی مشاورین املاک در خرداد 1402 راه‌اندازی و از 21 بهمن سال گذشته رسماً به کار خود را آغاز کرد. از جمله ویژگی های سامانه خودنویس می‌توان به امکان نوشتن قرارداد توسط موجر و مستأجر، عدم پرداخت هزینه اجاره مسکن، دریافت کد رهگیری اجاره مسکن و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است که این سامانه از خرداد سال جاری نیز میزبان قراردادهای خرید و فروش مسکن هم شده است.

براساس آخرین آمارهای وزارت راه وشهرسازی، سامانه خودنویس از زمان راه‌اندازی تاکنون توانسته تا 50 درصد دریافت کد رهگیری را افزایش دهد. همچنین روزانه 3 تا 4 هزار قرارداد اجاره مسکن در این سامانه ثبت می‌شود که نشان از تمایل مردم به نوشتن قرارداد در این سامانه است.

سامانه خودنویس باعث تثبیت بهای اجاره مسکن شده است

اطاعتی، کارشناس سیاست‌گذاری مسکن ضمن اشاره به ایجاد و افزایش شفافیت در در بازار مسکن توسط سامانه املاک و مستغلات، گفت: «از سوی دیگر مشکلات مربوط به ثبت نشدن رسمی قراردادها و طرح شکایت با اجرای سامانه خودنویس رو به کاهش است.»

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه با ثبت قراردادها در سامانه خودنویس، آمار دقیق‌تری از تعداد مستأجران، هزینه‌های مربوط به اجاره، افزایش سقف اجاره‌ها و… برای برنامه‌ریزی و ساماندهی بازار مسکن و اجاره به دست می‌آید بیان کرد:

«در واقع سامانه خودنویس در راستای شفافیت، تسهیل امور، دستیابی به آمار، حذف هزینه حق‌الزحمه مشاوران املاک و کنترل نرخ‌ها در بازار اجاره راه‌اندازی شده است.»

وی اظهار کرد: «در فاز دوم، امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش ملک نیز به سامانه خودنویس اضافه شد همچنین اتصال سکوها و سایت‌های فروش ملک به این سامانه نیز در دستورکار است.»

اطاعتی توضیح داد:

«طبق آمار های دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط هزینه کمیسیون بنگاه‌های املاک برای ثبت قرارداد اجاره و صدور کد رهگیری ۳ تا ۳۰ میلیون تومان است. بنابراین اگر متوسط قیمت ۵ میلیون تومان برای حق کمیسیون املاک در قراردادهای اجاره فرض شود بیش از ۲هزار میلیارد تومان مستأجران برای قرارداد اجاره کم شده است؛ بنابراین، این سامانه بخشی از ابزار قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره به منظور کنترل بازار است.»

این کارشناس در پایان گفت: «تداوم اجرای سامانه املاک و اسکان از سوی دولت می تواند زمینه را برای آرامش بیشتر مستاجران فراهم کند و این در آینده در بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن اثر گذار خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد سامانه املاک و مستغلات (خودنویس) چیست؟ آیا شما تاکنون در این سامانه قرارداد مسکن ثبت کرده‌اید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر