coinex
otetmarket
propification.com

معرفی آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس؛ نمایشگرهای بزرگتر و ارتقا چشمگیر دوربین‌

در این مقاله با معرفی آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس همراه شما هستیم که شب گذشته در رویداد It’s Glowtime معرفی شدند. این گوشی‌ها با نمایشگرهای بزرگتر و دوربین‌های پیشرفته‌تر نسبت به آیفون‌های قبلی به میدان آمده‌اند. همچنین، اپل از فناوری Apple Intelligence در آن‌ها استفاده کرده است.

iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max به نمایشگرهای بزرگ 6.3 اینچی و 6.9 اینچی مجهز شده‌اند. نمایشگر 6.9 اینچی آیفون 16 پرو مکس، بزرگ‌ترین نمایشگری است که تاکنون روی یک آیفون نصب شده است. اما بزرگ شدن اندازه نمایشگر، تنها پیشرفت این گوشی‌ها نیست و چند ارتقاء مهم دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

راهنمای خرید تکراتو

اپل در رویداد معرفی آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس اشاره کرد که هر دو گوشی به تراشه جدید A18 Pro مجهز شده‌اند که اساسا برای پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence طراحی شده است. همچنین یک دکمه اختصاصی برای کنترل دوربین تعبیه شده که قابلیت‌هایی مثل زوم کردن و تغییر عمق فوکوس را ساده‌تر می‌کند. در تنظیمات دوربین آیفون 16 پرو و پرو مکس یک ارتقاء مهم نیز به چشم می‌خورد و آن‌هم یک لنز اولترا واید 48 مگاپیکسلی جدید است که عکس‌های ماکرو بی‌نظیری ثبت می‌کند. دوربین این گوشی‌ها همچنین امکان ضبط ویدیوهای سینمایی اسلوموشن در وضوح 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه را دارد.

غول تکنولوژی آمریکایی اعلام کرده که پروهای امسال با شارژدهی طولانی‌تر، عملکرد خوب در دراز مدت و ساختار مقاوم‌تر به میدان آمده‌اند. به گزارش خبرنگار tomsguide، هر دو مدل iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max طراحی و ویژگی‌های جدید و تحسین‌برانگیزی دارند و بدون شک از بهترین گوشی های 2024 هستند. البته، دکمه کنترل دوربین کمی حساس به نظر می‌رسد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

جدول مشخصات آیفون 16 پرو و پرو مکس

مشخصات آیفون 16 پرو مشخصات آیفون 16 پرو مکس
نمایشگر 6.3 اینچ (1206×2622 پیکسل) 6.9 اینچ (1320×2868 پیکسل)
تراشه A18 Pro A18 Pro
دوربین پشت
  • 48 مگاپیکسل اصلی با دیافراگم f/1.78
  • 48 مگاپیکسل اولترا واید با دیافراگم f/2.2
  • 12 مگاپیکسل تله فوتو با دیافراگم f/2.8 و زوم 5x
  • 48 مگاپیکسل اصلی با دیافراگم f/1.78
  • 48 مگاپیکسل اولترا واید با دیافراگم f/2.2
  • 12 مگاپیکسل تله فوتو با دیافراگم f/2.8 و زوم 5x
دوربین سلفی 12 مگاپیکس با دیافراگم f/1.9 12 مگاپیکس با دیافراگم f/1.9
قابلیت‌های ضبط ویدیو 4K دالبی ویژن با نرخ 120 فریم‌درثانیه 4K دالبی ویژن با نرخ 120 فریم‌درثانیه
ماندگاری شارژ تا 22 ساعت در زمان پخش ویدیو تا 29 ساعت در زمان پخش ویدیو
رنگ بندی مشکی، سفید، تیتانیوم، شنی صحرایی مشکی، سفید، تیتانیوم، شنی صحرایی
ابعاد 8.3×71.5×149.6 میلی‌متر 8.3×77.6×163 میلی‌متر
وزن 199 گرم 227 گرم

قیمت و تاریخ عرضه آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

قیمت آیفون 16 پرو از 999 دلار و قیمت آیفون 16 پرو مکس از 1199 دلار شروع می‌شود. تاریخ عرضه آیفون 16 پرو و پرو مکس نیز از 20  سپتامبر (30 شهریور) خواهد بود. اما روند پیش‌فروش این گوشی‌ها از جمعه، 13 سپتامبر (23 شهریور) آغاز می‌شود.

معرفی آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس
معرفی آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس

آیفون 16 پرو در مدل پایه با حافظه 128 گیگابایت و نسخه پرو مکس با حافظه 256 گیگابایت عرضه می‌شود. قیمت iPhone 16 Pro با حافظه 256 گیگابایت، 100 دلار گرانتر و 1099 دلار است. نسخه 512 گیگابایت و 1 ترابایت نیز به‌ترتیب با قیمت 1299 و 1499 دلار به فروش می‌رسند.

قیمت iPhone 16 Pro Max در نسخه‌های 512 گیگابایت و 1 ترابایت هم 1399 و 1599 دلار است.

طراحی، ساختار و نمایشگر آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس

آیفون 16 پرو و پرو مکس بزرگ‌تر از مدل‌های قبلی آیفون هستند، اما نه آنقدر بزرگ که غیر طبیعی به نظر برسند؛ به این دلیل که اپل توانسته حاشیه‌های نمایشگر را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع، این گوشی‌ها باریک‌ترین حاشیه‌ها را در مقایسه با سایر آیفون‌ها دارند.

طراحی، ساختار و نمایشگر آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس

اگر iPhone 16 Pro Max با نمایشگر 6.9 اینچی را در کنار iPhone 15 Pro Max با نمایشگر 6.7 اینچی قرار دهید، متوجه می‌شوید که اندازه جدید فقط کمی بزرگ‌تر است. با این حال، برخی افراد ممکن است iPhone 16 Pro با نمایشگر 6.3 اینچی را ترجیح دهند، چون ترکیبی از اندازه مناسب و نمایشگر بزرگ را ارائه می‌دهد و وزن آن چندان زیاد نیست. وزن آیفون 16 پرو مکس به 227 گرم می‌رسد، در حالی که آیفون 15 پرو مکس 221 گرم وزن داشت. آیفون 16 پرو با وزن 199 گرم هم فقط 12 گرم بیشتر از آیفون 15 پرو است.

اپل مدعی شده که این گوشی‌ها از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. آیفون 16 پرو و پرو مکس از نمایشگر Ceramic Shield جدید برخوردار شدند که به‌گفته‌ی اول، 2 برابر مقاوم‌تر از گلس سایر گوشی‌هاست. همچنین معماری داخلی جدیدی طراحی شده که پخش حرارت را بهبود می‌بخشد و عملکرد مداوم گوشی را 20% بهتر می‌کند. این ویژگی در آیفو‌ن‌های جدید اهمیت زیادی دارد؛ چون بسیاری کاربران از داغ شدن مدل‌های آیفون 5 پرو و پرو مکس شکایت داشتند.

در ساخت فریم آیفون 16 پرو از تیتانیوم استفاده شده است. همچنین، رنگبندی آیفون 16 پرو و پرو مکس شامل یک رنگ جدید هم می‌شود، رنگ Desert که بیشتر به هلویی شبیه است تا شن‌های طلایی. سایر گزینه‌های رنگی در رنگ بندی آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس را رنگ‌های سفید، مشکی و تیتانیوم تشکیل می‌دهند.

نمایشگر آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس

آیفون پروهای جدید به پنل نمایشگر OLED با روشنایی 2000 نیت مجهز هستند؛ اما این مقدار در مقایسه با Pixel 9 Pro و Pixel 9 Pro XL (3000 نیت) کمتر است. نرخ تازه‌سازی 120 هرتز نیز مثل مدل‌های پروی سال گذشته، در 16 پرو و پرو مکس هم وجود دارد.

نکته‌ای که در این بخش از معرفی آیفون 16 پرو و پرو مکس باید به آن اشاره کنیم، این است که این اسمارت‌فون‌ها از نظر ظاهری تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی ندارند؛ اما حاشیه‌های باریک‌تر و مقاومت بالاتر بدنه‌ی آنها قابل تحسین است.

دکمه‌ی جدید Camera Control

ویژگی جدید و منحصربه‌فردی که به آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس اضافه شده، دکمه کنترل دوربین (Camera Control) است که در سمت راست گوشی قرار دارد. دکمه اکشن نیز هنوز وجود دارد و در سمت چپ گوشی قرار گرفته تا بتوانید میانبرها را به‌صورت دلخواه شخصی‌سازی کنید.

دکمه‌ی جدید Camera Control

دکمه لمسی که برای کنترل دوربین در نظر گرفته شده، با یک فشار محکم، دوربین را فعال می‌کند. برای عکس گرفتن باید یک‌بار دیگر دکمه را فشار دهید و برای آغاز فیلمبرداری و ضبط ویدیو، باید کمی انگشت را روی دکمه نگه‌ دارید.

اما جالب‌ترین ویژگی، زمانی است که انگشت خود را روی لبه دکمه بکشید. با کشیدن انگشت به چپ و راست می‌توانید روی عکس‌ها زوم کنید و با دو بار فشار ملایم می‌توانید بین تنظیمات مختلف مانند عمق، نوردهی و استایل‌ها جابه‌جا شوید. بررسی هندزآن آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس نشان می‌دهد که کارایی این دکمه خوب، اما کمی حساس است. مثلا باید انگشت را کمی بیشتر روی دکمه‌ها بکشید تا بتوانید بین گزینه‌ها جابه‌جا شوید. با این حال، بودن این دکمه بهتر از نبودن آن است و در مواقع ضروری می‌تواند کاربردی باشد.

دوربین آیفون 16 پرو و پرو مکس

اپل در بخش دوربین، بهبودهای زیادی را برای iPhone 16 pro و برادر بزرگترش در نظر گرفته؛ از جمله دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی Fusion که برای کاهش تاخیر شاتر طراحی شده است. این دوربین می‌تواند از سوژه‌های در حالت حرکت، عکس‌هایی با وضوح و شارپنس بالا بگیرد؛ البته این مورد در بررسی‌های دقیق‌تر در آینده مشخص می‌شود.

دوربین آیفون 16 پرو و پرو مکس

مهم‌ترین ارتقاء دوربین آیفون 16 پرو و پرو مکس، لنز اولترا واید 48 مگاپیکسل است که نه تنها عکس‌های عریض بهتری ثبت می‌کند، بلکه برای ثبت عکس‌های ماکرو فوق‌العاده‌ نیز به کار شما می‌‌آید. جزئیات در عکس‌های ماکروی این گوشی‌ها بسیار بالا و تحسین‌برانگیز است.

نکته‌ای دیگری که در این بخش از معرفی آیفون 16 پرو و پرو مکس باید به آن اشاره کنیم، قابلیت ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه در حالت اسلوموشن است. در رویداد دیشب، ویدیویی به دست خبرنگاران رسید که یک موتورسوار را در حال حرکت نشان می‌داد و وقتی تصویر آهسته شد، موج‌زدن لباسش در باد به‌وضوح قابل مشاهده بود.

دوربین آیفون 16 پرو و پرو مکس

اپل در این گوشی‌ها از میکروفون‌های استودیویی بهینه‌تر استفاده کرده که به‌لطف آنها، ضبط صدا هم هنگام فیلم‌برداری ارتقاء یافته است. با آیفون 16 پرو و پرو مکس می‌توان صداهایی شبیه به صداهای ضبط شده در استودیوها ضبط کرد. همچنین می‌توانید صداهای محیط را در پس‌زمینه بگذارید و به این ترتیب، صدای اصلی را واضح‌تر کنید. کاهش نویز باد هم بهبود یافته است.

هوش مصنوعی Apple Intelligence و تراشه آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

اپل در پروهای امسال از تراشه A18 Pro استفاده کرده که نسبت به مدل‌های قبلی، سرعت بالاتری دارد. درواقع اپل می‌خواسته گوشی‌هایش با Apple Intelligence سازگاری بیشتر و بهتری داشته باشند و به همین دلیل، تراشه‌ای با سرعت بالاتر را طراحی کرده است. بنابر ادعای اپل، پردازنده مرکزی این گوشی‌ها ۱۵ درصد سریع‌تر است و در عین حال ۲۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارد. همچنین یک موتور عصبی سریع‌تر نیز برای انجام وظایف یادگیری ماشین تعبیه شده است.

هوش مصنوعی Apple Intelligence و تراشه آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

اما این افزایش قدرت به چه کار می‌آید؟ به‌لطف سرعت بالاتر سیستم و سازگاری آن با هوش مصنوعی، شما می‌توانید یک یادداشت طولانی را در برنامه Notes در عرض چند ثانیه خلاصه کنید یا اینکه کارهایی مانند ایجاد تصاویر در Image Playground یا خلاصه کردن سریع یک رشته ایمیل طولانی را انجام دهید. علاوه‌براین، نسخه جدید سیری هم در راه است که می‌تواند وظایف مختلفی را انجام دهد و مکالمات طبیعی‌تری داشته باشد. اما این ویژگی ابتدا در ماه اکتبر و به زبان انگلیسی در دسترس خواهد بود.

آیفون 16 پرو و پرو مکس از پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای قوی‌تر در A18 Pro برخوردار شده‌اند که قطعا برای گیمرها خوشایند خواهد بود. این پردازنده به‌معنی نمایش بهتر محتوا روی نمایشگر، گرافیکی شبیه به کنسول‌ها، انیمیشن‌های زیباتر و… خواهد بود.

باتری و سرعت شارژ آیفون 16 و آیفون 16 پرو مکس

به نظر می‌رسد که ماندگاری شارژ در هر دو مدل پروی امسال، بیشتر از سال‌های قبل است. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، میزان شارژدهی آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس در زمان پخش ویدیو، به 22 و 29 ساعت ارتقاء یافته است؛ در حالی که میزان ماندگاری برای آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس به 20 و 25 ساعت می‌رسید.

باتری و سرعت شارژ آیفون 16 و آیفون 16 پرو مکس

اپل می‌گوید این افزایش عمر باتری به عوامل مختلفی مانند بهره‌وری تراشه A18 Pro و باتری‌های بزرگ‌تر مربوط می‌شود. در بررسی‌های آینده مشخص می‌شود که آیفون‌های جدید در مقایسه با سایر رقیبان، تا چه اندازه ماندگاری شارژ دارند.

اما درباره سرعت شارژ باید گفت که اپل متاسفانه هنوز هم از سرعت شارژ ۲۵ وات استفاده می‌کند که با توجه به سرعت شارژ سریع‌تر گوشی‌های اندرویدی پیشرفته، کمی ناامیدکننده است.

جمع‌بندی

iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max از چند نظر آپگرید شده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که پروی کوچکتر، ارزش خرید بالاتری داشته باشد. شما همان قابلیت زوم 5 برابری دوربین تله فوتوی پرو مکس را در یک طراحی کوچک‌تر و با قیمتی کمتر دریافت می‌کنید. همچنین، نمایشگر آن به اندازه‌ای بزرگ است که حسرت مدل Max را نخورید.

البته به نظر من، نمایشگر بزرگتر و عمر باتری بیشتر، همیشه بهتر است. اما برای کاربرانی که بودجه کمتری دارند، خرید آیفون 16 پرو ارزش بیشتری دارد. نظر شما درباره مشخصات و قابلیت های آیفون 16 پرو و پرو مکس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار گوشی را با ما دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر