coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

اولین بازخوردها از عملکرد مدل o1 ؛ هوش مصنوعی استدلالی OpenAI چطور ظاهر شد؟

پس از انتشار مدل o1 توسط شرکت OpenAI، کاربران ChatGPT در این مدت کوتاه توانستند با قابلیت‌های این مدل‌ها آشنا شوند. این مدل‌ها در پروژه‌ای به نام رمز «Strawberry» توسعه یافته‌اند.

به گزارش techcrunch، مدل o1 گامی در جهت پیشرفت هوش مصنوعی محسوب می‌شوند، اما تاکنون بازخوردها نسبت به عملکرد آن متناقض بوده است. یکی از عمده دلایل این بازخودرهای متفاوت می‌تواند شایعات گسترده‌ای باشد که پیش از انتشار این نسخه پخش شده بود و باعث شد کاربران به شکل اغراق‌آمیزی در مورد قابلیت‌های آن خیال‌پردازی کنند.

راهنمای خرید تکراتو

مدل o1 در پردازش مسائل ساده دچار مشکل می‌شود

مدل‌ جدید o1 از نظر توانایی استدلال و پاسخ به سوالات پیچیده نسبت به GPT-4o پیشرفته‌تر به نظر می‌رسند، اما هزینه استفاده از آن‌ها بسیار بالاتر است. همچنین سرعت پردازش و استفاده از ابزارهای چندوجهی در این مدل‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی کمتر است. OpenAI اعتراف می‌کند GPT-4o همچنان برای اکثر کاربردها گزینه بهتری است و مدل‌های o1 بیشتر در وظایف ساده دچار مشکل می‌شوند.

یکی از محققان هوش مصنوعی، راوید شوارتز زیو، معتقد است که مدل‌ جدید o1 پیشرفت چشمگیری ندارند و اگرچه در برخی حوزه‌ها بهتر عمل می‌کنند، اما بهبود همه‌جانبه‌ای نداشته‌اند. این مدل‌ها بیشتر برای سوالات پیچیده و موضوعات بزرگ مناسب هستند؛ اما بیشتر کاربران از هوش مصنوعی برای این‌گونه سوالات استفاده نمی‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مدل‌های o1، توانایی تفکر چندمرحله‌ای قبل از پاسخ دادن به سوالات است. این قابلیت به مدل اجازه می‌دهد مسائل را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کرده و به بهترین راه‌حل‌ها برسد. اگرچه این رویکرد جدید نیست و قبلاً نیز در دیگر سیستم‌ها استفاده شده، اما تا همین اواخر امکان‌پذیر نبود.

از طرفی، مدل‌ جدید o1 به دلیل نیاز به پردازش‌های گسترده برای استدلال‌های چندمرحله‌ای، هزینه‌های بالایی دارند. این مدل‌ها علاوه بر توکن‌های ورودی و خروجی، به دلیل گام‌های کوچک پردازشی، هزینه‌های اضافی نیز دارند که توسط کاربر پرداخت می‌شود. بنابراین، استفاده از این مدل‌ها برای مسائلی که نیاز به استدلال پیچیده دارند توجیه‌پذیر است.

علیرغم این قابلیت‌ها، بسیاری از کاربران از اینکه مدل‌های o1 انتظارات بالای آن‌ها را برآورده نمی‌کنند ناراضی هستند. این موضوع به شایعات گسترده پیش از عرضه این مدل‌ها بازمی‌گردد. بسیاری از افراد تصور می‌کردند که این مدل‌ها نوعی هوش مصنوعی عمومی (AGI) خواهند بود که توانایی‌های شگفت‌انگیزی دارند، اما مدیرعامل OpenAI تأکید کرده که o1 هنوز به سطح AGI نرسیده است.

به طور کلی، هوش مصنوعی o1 بیشتر برای تجزیه و تحلیل موضوعات پیچیده و ارائه راه‌حل‌های دقیق کاربرد دارند، اما هزینه‌های بالای آن‌ها و برخی محدودیت‌ها باعث شده تا همچنان GPT-4o برای بسیاری از کاربران گزینه بهتری باشد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر