coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

مرحله جدید دهک بندی خانوارها مهر 1403 ؛ افزایش احتمال تغییر دهک بندی

به تازگی مشخص شده که مرحله جدید دهک بندی خانوارها مهر 1403 خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که تغییرات زیادی در دهک‌بندی خانوارها صورت گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، خبر داد که مرحله جدید دهک بندی خانوارها مهر 1403 خواهد بود و به واسطه آن، اطلاعات خانوارها به‌روزرسانی می‌شود.

راهنمای خرید تکراتو

پیش‌تر گفته شده بود که دهک‌بندی خانوارها دوبار در سال به‌روزرسانی می‌شود که مرحله اول ابتدای سال و مرحله دوم در نیمه دوم سال است. همچنین مسئولیت به‌روزرسانی اطلاعات خانوارها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شده و این وزارتخانه ملکف به اعلام نتایج بررسی اموال و وضعیت معیشتی خانوارها شده است.

حال که قرار است ماه آینده دهک‌بندی‌ها آپدیت شوند، احتمالاً خانواده‌هایی به دهک‌های پایین‌تر یا بالاتر خوهد رفت. این مورد قطعاً اعتراضاتی را به دنبال خواهد داشت و باید منتظر اخبار جدید در روند به‌روزرسانی باشیم.

مرحله جدید دهک بندی خانوارها مهر 1403

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، در ابتدای سخنانش، نخست به بند «د» تبصره 17 لایحه بودجه سال 1402 اشاره کرد که طبق آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده 2بار در سال اطلاعات خانوارها را به‌روزرسانی کند. این وزارتخانه در پایش وضعیت خانوارها باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهد:

  • اطلاعات متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت­‌های اقتصادی کشور
  • درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم
  • شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و مشمولان ماده ۱۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت­‌های یارانه‌­ای آنها
  • اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای

وی در این خصوص گفت: «در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به به‌روزرسانی داده‌های خانوارها اشاره و تاکید شده است.»

مرحله جدید دهک بندی خانوارها مهر 1403
علیرض محمدی

آخرین مرحله به‌روزرسانی اطلاعات خانوارها در دی 1402 بود. محمدی با اشاره به این مورد توضیح داد:

«طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار بر این بوده که شهریورماه سال ۱۴۰۳ نیز مرحله بعدی ثبت و اعمال به‌روزرسانی اقتصادی خانوارها اتفاق بیفتد، از همین رو پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام به دریافت و پایش داده‌های اقتصادی جدید خانوارها از سوی دستگاه‌های مختلف کرده تا براساس شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی و رفاهی میزان وسع خانوارها را بادریافت داده ها نسبت به‌روزرسانی و اعمال دهک جدید اقدام کند.»

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، از عدم ارسال اطلاعات خانوارها توسط برخی نهادهای دولتی همچون بانک مرکزی خبر داد و گفت: «بانک مرکزی یکی از دستگاه‌های مهم داده‌ای محسوب می‌شود اما تاکنون اطلاعات بانکی به این پایگاه برای این مرحله نرسیده است.»

علیرضا محمدی از اجرای سومن مرحله بررسی دهک‌ های خانوارها در اواخر شهریور یا اوایل مهر 1403 گفت و یادآور شد:

«طبق آئین‌نامه اجرایی بندالف، جز ۶، تبصره ۸ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳، در سال جاری وسع‌سنجی، رتبه‌بندی و دهک‌بندی خانوارها، براساس شاخص‌های دریافتی از سوی دستگاه‌ها امسال برعهده وزارت تعاون و تصمیم‌گیری برای حذف یا اضافه افراد مشمول با سازمان هدفمندی یارانه‌هاست که البته به دلیل تغییرات در دولت، نهایی شدن آیین‌نامه مذکور به تعویق افتاد و قرار است در هفته آتی پس از نهایی شدن و به محض ابلاغ، نسبت به اعمال دهک‌های جدید اقدام شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش احتمال تغییر در دهک‌بندی خانوارها چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر