coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: رفع فیلتر ربطی به نمایندگان مجلس و رئیس جمهور ندارد

به نظر می‌رسد موضوع رفع فیلتر هنوز نیامده با چالش مواجه شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه امروز توضیحاتی در خصوص رفع فیلترینگ در کشور ارائه داده که با نظرات سایر نمایندگان متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان رفع فیلتر در کشور بود. او حتی در اولین نشست خبری خود از وزیر ارتباطات خواست تا این موضوع را در دستور کار قرار دهد. روز گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد که جلسات مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی وضعیت فیلترینگ و بهبود کیفیت اینترنت همچنان ادامه دارد؛ اما اکنون عضو کمیسیون برنامه و بودجه موضوعاتی را عنوان کرده که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

راهنمای خرید تکراتو

به گزارش تجارت نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که فیلترینگ و رفع آن به نمایندگان ربطی ندارد.

نجم‌آبادی عقیده دارد که فیلترینگ اساساً در کشور موجودیت ندارد؛ چراکه همین الان هم مردم با استفاده از وی‌پی‌ان، توانسته‌اند این مشکل را دور بزنند.

او در این باره توضیح داد:

ما فقط با اعمال این نوع محدودیت‌ها برای مردم زحمت و هزینه درست کرده‌ایم. تمام کشورهایی که فیلترینگ را اجرا می‌کنند، مانند کاری که ایالات متحده بر سر تیک‌تاک آورد، شدیداً با آن سکو برخورد می‌کنند و نماینده آن سکو را در معرض سوال قرار می‌دهند.

البته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با این موضوع که رفع فیلتر برای ادامه حیات برخی از پلتفرم‌ها ضروری است موافق است. او در این باره می‌گوید: «قطعاً بعضی از سکوهای خارجی اگر قرار است مسیرشان در ایران ادامه پیدا کند باید در کشور نمایندگی داشته باشند تا خطاها، کلاهبرداری‌ها و اتفاقات ناگوار بزرگی اگر رخ می‌دهد بتوانیم آن را از طریق نمایندگی‌هایشان دنبال کنیم.»

رفع مشکل فیلترینگ برای گروهی خاص تبعیض محسوب نمی‌شود

او برداشته شدن فیلتر را امری ممکن می‌داند اما نه برای همه. به بیان وی، دسترسی آزاد برای بخشی از جامعه تبعیض محسوب نمی‌شود؛ چرا که مهم شروع کار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره توضیح داد:

من در دولت گذشته هم پیشنهاد دادم و به وزیر ارتباطات فعلی هم پیشنهاد می‌کنم برای بعضی از مجموعه‌ها مانند خبرنگاران رسمی، اساتید دانشگاه و کسانی که در کسب‌وکارها به طور جدی و شناسنامه‌دار حضور دارند دسترسی ایجاد کنند تا بتوانند کار خود را پیش ببرد.

وی افزود: «مساله‌ مهم برای ما این است که باید با آسیب‌های اینترنت چه‌کار کنیم؟ کسانی الان می‌گویند فیلترینگ را فی‌البداهه و بدون هیچ بررسی و مراقبتی برداریم. اولاً که برخی از این سکوها در داخل کشور علیه امنیت ملی کار می‌کنند و خودشان هم رسماً گفته‌ و تاکید کرده‌اند که به‌هیچ‌عنوان نمایندگی در ایران نخواهند داشت. این هماهنگ نشدن کار را خراب کرده و مساله‌ساز شده است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: رفع فیلتر ربطی به نمایندگان مجلس و رئیس جمهور ندارد

او در ادامه به موضوع شرایط دسترسی کودکان به فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: «مساله دیگر این است که ما در کشور طراحی قوی‌ای برای سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان نداریم. بنابراین خانواده‌ها با اطمینان نمی‌توانند فضای مجازی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند. هیچ کشوری در دنیا این یلگی و رهاشدگی را نمی‌پذیرد.»

رفع فیلتر ربطی به رئیس جمهور ندارد

نجم‌آبادی با بیان اینکه فضای مجازی باید قانومند شود در این باره توضیح داد:

این قانونمندی باید به گونه‌ای باشد که فضای کسب‌وکارها دچار مشکل نشود. ضمن اینکه ما سکوهای داخلی خود را خوب گسترش داده‌ایم. شبکه ملی اطلاعات در کشور قطعاً به ۶۵ درصد رسیده است، این روند می‌تواند برای همه سکوهای داخلی حمایت در پی داشته باشد. دولت جدید هم قول داده که این مسیر را ادامه دهد.

طبق اعلام عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفع فیلتر ربطی به نمایندگان و حتی رئیس جمهور ندارد. او در این باره توضیح داد: «وقتی شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۴۰۱ این اتفاق را رقم زده‌اند قطعاً نمایندگان نمی‌توانند به مصوبه شورای عالی ورود کنند. بنابراین این موضوع کار نمایندگان و آقای رئیس‌جمهور نیست.»

وی افزود:

آقای رئیس‌جمهور هم در صحبت‌ها و وعده‌هایی که در این مدت داده‌اند گفته‌اند تا آنجا که به عنوان عضو بتوانند تلاش خود را خواهند کرد. چون به هر حال ایشان ممکن است رئیس این دو شورا باشد اما باید در نظر داشت که شما رئیس هم که باشید یک رأی دارید. به هر حال اگر بتوانیم فکری برای عوارض و آسیب‌های اینترنت بکنیم همه کمک خواهیم کرد که رفع فیلتر اتفاق بیفتد.

او در پایان به معضلاتی که فیلترشکن‌ها به همراه داشته‌اند اشاره کرد و گفت: «آذرماه سال گذشته نامه‌ای محرمانه به رئیس مجلس نوشتم و از ایشان خواستم در سه‌شنبه‌های نظارتی موضوع وی‌پی‌ان‌ها را مطرح کنند، البته هنوز به این نامه پاسخی داده نشده است. بالاخره باید بدانیم چه کسی از این وی‌پی‌ان‌ها سود می‌برد و چه مبلغی، چون حرف از ده‌ها هزار میلیارد است و اگر چنین باشد، باید با دقت رصد و ابعاد آن را مشخص کرد تا این هزینه سنگین را از دوش مردم برداریم.»

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر