coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی به بازار می‌آیند تا انویدیا را به چالش بکشند

گزارش‌هایی منتشر شده که نشان‌ می‌دهند، هواوی نمونه‌های آزمایشی پردازنده Ascend 910C را به عنوان نسخه‌‌ی بهبود یافته Ascend 910B در اختیار شرکت‌های بزرگ چینی قرار داده است. این یعنی تراشه‌ هوش مصنوعی هواوی آمده تا جایگاه اننویدیا را در بازار چین به چالش بکشد.

حالا که ایالات متحده دسترسی به پردازنده‌های انویدیا را در بازار چین محدود کرده، به نظر می‌رسد فرصت را مغتنم شمرده و با تولید تراشه‌های هوش مصنوعی، جایگاه انویدیا را از آن خود کند.

راهنمای خرید تکراتو

تراشه‌ هوش مصنوعی هواوی : رقابتی تازه در بازار هوش مصنوعی چین

به‌گزارش scmp، تراشه‌ هوش مصنوعی هواوی Ascend 910C اخیرا برای شرکت‌های تولید‌کننده سرور و بازیگران اصلی صنعت اینترنت در چین عرضه شده است. یکی از متخصصان این صنعت به نام دیلان پتل از SemiAnalysis تحلیل می‌کند که تراشه نوظهور 910C هواوی احتمالا نسبت به تراشه B20 انویدیا عملکرد بهتری خواهد داشت.

تحریم‌هایی که آمریکا علیه انویدیا اعمال کرد، دسترسی چین را به تراشه‌های مصنوعی محدود کرد. غافل از اینکه این فرصت طلایی برای هواوی ایجاد شد تا از این موقعیت استفاده کرده و وارد رقابت با انویدیا شود. اریک شو ژیجون، یکی از مدیران ارشد هواوی به این موضوع اشاره کرده و گفته که محدودیت‌های فعلی، انگیزه‌ای برای ورود جدی هواوی به بازار محاسبات ابری شد.

مقایسه بازار انویدیا در برابر هواوی

البته انویدیا جایگاه خود را با عرضه بدون محدودیت تراشه H20 تثبیت کرده و پیش‌بینی می‌شود فروش این تراشه در چین به یک میلیون واحد برسد و عایدی به ارزش 12 میلیارد دلار برای این شرکت داشته باشد. این در حالیست که فروش تراشه‌ هوش مصنوعی هواوی 910C تا ماه اوت تنها 70 هزار واحد بوده و گزارش شده به طور تقریبی دو میلیارد دلار نصیب هوای کرده است.

عمده دلیل میزان فروش این دو تراشه، به زمان ورود آنها به بازار مربوط می‌شود. تراشه H20 انویدیا از ابتدای سال 2024 در دسترس بوده در حالی که تراشه 910C هواوی تا سه‌ماهه چهارم 2024 فرصت عرضه به بازار را نداشت. بنابراین تراشه تراشه 910C هواوی فقط چهار ماه فرصت دارد تا با انویدیا رقابت کند.

تراشه‌ هوش مصنوعی هواوی به بازار می‌آیند تا انویدیا را به چالش بکشند
رقابت سخت هواوی و انویدیا: آیا تراشه Ascend 910C می‌تواند موفق شود؟

چالش‌های هواوی در برابر اکوسیستم CUDA

همچنین یکی دیگر از چالش‌های مطرح پیش‌پای هواوی، به اکوسیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انودیا مربوط است و هواوی باید با این سیستم رقابت کند. انویدیا با توسعه اکوسیستم CUDA جایگاه با ثباتی در حوزه‌ هوش مصنوعی و پردازش گرافیکی برای خود تعریف کرده است. جایگاهی که حتی شرکت‌های بزرگی همچون اینتل و ای‌ام‌دی نیز برای ورود به آن با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

نتیجه اینکه، هواوی برای پیروزی در این رقابت، باید تلاش کند تا در کنار توسعه‌ی تراشه‌های سخت‌افزاری، اکوسیستم نرم‌افزاری قوی‌تری نیز ایجاد کند.

همچنین هواوی باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر تراشه جدیدش نسبت به مدل قبلی یعنی B910 بهبودهای لازم نداشته باشد، ممکن است برای کسب سهم بیشتر در بازار، با چالش‌های مواجه شود. کارشناسان تحلیل کرده‌اند، در صورتی که تراشه C910 هوای ارتقا قابل توجهی نداشته باشد، می‌تواند سودآوری و موفقیت شرکت را محدود کند.

بااینحال کارشناسان معتقدند در صورتیکه که هواوی موفق به ایجاد اکوسیستمی جامع از محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شود، می‌تواند موفقیت‌های بیشتری کسب کند. مثلا اینکه، شرکت‌های چینی که تراشه‌های جدید هواوی را می‌خرند، ممکن است به محصولات دیگر این شرکت مانند راهکاری‌های شبکه و ذخیره‌سازی نیز ترغیب شوند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر