coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

نوبل پزشکی 2024 به کاشفان microRNA تعلق گرفت

دو دانشمند آمریکایی موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی 2024 شدند. طبق گزارش‌های منتشر شده، این دو موفق به کشف microRNA و نقش آن در تنظیم ژن شده‌اند.

همانطور که می‌دانید، جوایز نوبل در سال 1895 به وصیت آلفرد نوبل، مخترع سوئدی، پایه‌گذاری شد. این جایزه درواقع معتبرترین جایزه‌ای است که یک دانشمند در دوران فعالیتش دریافت می‌کند. گزارش nobelprize، دو دانشمند آمریکایی به نام‌های «ویکتور آمبروس» (Victor Ambros) و «گری روکون» (Gary Ruvkun) برنده نوبل پزشکی 2024 شدند. آنها موفق به کشف microRNA و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی، شده‌اند.

راهنمای خرید تکراتو

دو دانشمند آمریکایی نوبل پزشکی 2024 را دریافت کردند

جایزه نوبل پزشکی سال گذشته میلادی به پروفسور «کاتالین کاریکو» از مجارستان و پروفسور «درو وایزمن» از آمریکا برای توسعه فناوری ساخت واکسن‌های mRNA کرونا اهدا شد.

جایزه نوبل صدوپانزدهمین دوره هم به دو دانشمند آمریکایی اهدا شد. این دو در طول زندگی خود علاقه زیادی به آگاهی از رشد انوع مختلف سلول‌ها داشتند. تحقیقات آنها به کشف microRNA ختم شد. دسته جدیدی از مولکول‌ها که در تنظیم ژن‌ها تاثیر گذارند.

نوبل پزشکی 2024 به کاشفان microRNA تعلق گرفت

درواقع این تحقیقات شیوه جدیدی از تنظیم ژن‌ها را آشکار می‌کند که برای موجودات چندسلولی، مخصوصا انسان‌ها بسیار ضروری است.

این کشف شگفت‌انگیز، بعد جدیدی در تنظیم ژن‌ها را آشکار می‌کند و ثابت می‌کند که microRNA برای رشد و عملکرد موجودات زنده بسیار مهم است.

آمبروس و روکون دریافتند که مولکول‌های کوچکی به نام microRNA وجود دارند که می‌توانند ژن را تغییر داده و یا به‌طور کلی کنترل کنند. در واقع همین مولکول‌ها هستند که به سلول‌ها در استفاده از دستورالعمل‌های ژنتیکی کمک می‌کنند.

گرچه این دو دانشمند آمریکایی تازه موفق به کشف این موضوع شده‌اند اما microRNA از میلیون‌ها سال پیش وجود دارند. در واقع microRNA هستند که تکامل ارگانیسم‌های پیچیده‌تر کمک می‌کنند و بدون آنها رشد سلول‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

نوبل پزشکی 2024 به کاشفان microRNA تعلق گرفت

اگر تنظیم ژن‌ها توسط microRNA به درستی انجام نشود، باعث بروز انوع سرطان می‌شود. جهش در ژن‌های کدکننده microRNAها نیز بیماری‌هایی مانند کم‌شنوایی مادرزادی، اختلالات چشمی و اسکلتی را به همراه دارد. سندرم DICER1 که یک سندرم نادر اما وخیم اسن نیز به دلیل جهش در یکی از پروتئین‌های موردنیاز برای تولید microRNA بوجود می‌آید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما مخاطبین عزیز تکراتو در مورد نوبل پزشکی 2024 چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر