coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

اپل به دنبال تحریم‌های جدید آمریکا نرم افزارهای ایرانی را از اپل استور حذف کرد!

اپل به دنبال تحریم‌های جدید آمریکا نرم افزارهای ایرانی را از اپل استور حذف کرد!اپل در طول چند سال گذشته برخی از نرم افزارهای ایرانی را از چند استور بین المللی آی او اس حذف کرده بود؛ ظاهرا علت انجام این کار تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بوده است. به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کوپرتینو فروش سخت افزار یا نرم افزارهای خود را در ایران متوقف کرده است؛ با وجود این سازنده آمریکایی به طور فعال پروسه ساخت نرم افزارهای آی او اس را از طرف شرکت‌های نرم افزارسازی ایرانی و همچنین پروسه توزیع این نرم افزارها را در سایت‌های فروش نرم افزارهای آی او اس رسمی کشورهای دیگر را ممنوع نکرده بود اما ظاهرا به تازگی تصمیم گرفته است که به شدت در مقابل همه فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی سازنده نرم افزارهای آی او اس بایستد؛ یکی از نرم افزارهای محبوبی که اخیرا توسط کوپرتینو از استور این سازنده حذف شده، نرم افزار Snapp است؛ تصمیمی که باعث شده چند نرم افزار آی او اس دیگر مثل نرم افزارهای خرید، تحویل غذا و … هم از اپل استور حذف شوند.

کوپرتینو چند روز پیش در رابطه با اقدامات خود به نرم افزارسازان ایرانی گفته بود که “به دلیل قوانین تحریماتی ایالات متحده، اپل استور نمی‌تواند هیچ رابطه‌ای با کشورهایی که از طرف آمریکا تحریم شده‌اند، داشته باشد.” این بیانیه توسط تام نومیر (Tom Neumayr)، سخنگوی اپل، هم تایید شده اما نومیر اطلاعات بیشتری را در این زمینه منتشر نکرده است.

اگرچه کاربران ایرانی به طور مستقیم به آی پد یا آیفون‌های اپل دسترسی ندارند، بسیاری از کاربران جوان و ثروتمند این کشور به روش‌های مختلف این محصولات را در کشور ایران خریداری می‌کنند؛ در واقع مشکل بازار سیاه تجارت آیفون در ایران تا حدی بزرگ شده که دولت ایران مجبور شده است که تصمیمات جدیدی را در رابطه با واردات این گوشی هوشمند به کشور ایران بگیرد.

به نظر می‌رسد که اقدام جدید آمریکایی به منظور توسعه تلاش‌های مرتبط با محدودسازی جایگاه ایرانیان در انجام معاملات نرم افزاری انجام شده است. در ماه ژانویه (12 دی تا 12 بهمن) کوپرتینو چند نرم افزار آی او اس ایرانی مثل نرم افزار تجارت الکترونیکی آنلاین دیجی کالا (Digikala) را به بهانه قوانین تحریم معاملات ایرانی از اپل استور حذف کرد.

اپل از میزان فروش اپل استور سهم دارد به همین دلیل از آنجایی که خرید و فروش نرم افزارهای ایرانی هم برای این سازنده درآمدزا است، تولید و توزیع این نرم افزارها به دلیل تحریم‌های ایالات متحده برخلاف قوانین تحریماتی آمریکا محسوب می‌شود.

اپل برای اولین بار در ماه فوریه (13 اسفند تا 13 بهمن 95) به سازندگان ایرانی نرم افزارهای آی او اس در مورد اقدام جدیدش اطلاع داد، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های نرم افزارسازی مثل Snapp به سیستم پرداخت آنلاین ایرانی مثل شاپرک تبدیل شدند یا جای خود را به خریدهای نقدی دادند. این اقدام حذف چند نرم افزار آی او اس دیگر ایرانی را هم از اپل استور به دنبال داشت.

به دنبال اقدامات جدید آمریکایی بعضی از طراحان نرم افزار مانند مهدی تقی زاده، موسس شرکت دلیون فود (DelionFoods) که در زمینه تحویل غذا فعالیت دارد، در توییتر به اپل انتقاد کردند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، نیز در رابطه با این موضوع در توییتر انتقادات خود را شرح داد. وی در این زمینه گفته است: “11 درصد از بازار فروش گوشی همراه در کشور ایران به اپل تعلق دارد؛ احترام گذاشتن به حقوق مشتریان یک اصل مهم محسوب می‌شود که اپل اخیرا به آن پایبند نبوده است. ما به طور قانونی، به حذف نرم افزارهای ایرانی از اپل استور رسیدگی می کنیم.” بیانیه‌های جدید توییتری وزیر ارتباطات ایران توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند زیرا نرم افزار توییتر در ایران فیلتر است.

اقدام جدید کوپرتینو مبنی بر حذف نرم افزارهای ایرانی از اپل استور به دنبال سخت گیری‌هایی که از طرف این سازنده بر روی نرم افزارهای وی پی ان موجود در اپل استور چینی اعمال شده، انجام شده است؛ در ماه ژوئیه (10 تیر تا 9 مرداد) سازنده آمریکایی چند نرم افزار وی پی ان چینی را به منظور رعایت نکردن قوانین ایالات متحده از اپل استور حذف کرد.

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، به دنبال اعتراضات جدید اعلام کرد که مقامات چینی اخیرا اقدامات جدیدی را برای دنبال کردن خط مشی موجود که از سال 2015 آغاز شده است، انجام داده‌اند. اپراتورهای وی پی ان چینی باید مجوزهای لازم را کسب کنند زیرا تعداد زیادی از نرم افزارهای عرضه شده در اپل استور توسط شرکت‌های نرم افزارسازی چینی، درواقع توسط شرکت‌هایی ساخته شده‌اند که استانداردهای لازم را ندارند.

تیم کوک در رابطه با اقدامات جدید کوپرتینو در یک کنفرانس مطبوعاتی که چند روز پیش برگزار شد، مطالب زیر را اعلام کرد:

“بدون شک ما دوست نداریم که نرم افزارهای موجود در اپل استور را از این سایت حذف کنیم اما باید در تجارت خود به قوانین هم پایبند باشیم. داشتن سهم در بازارهای مختلف و سودرسانی به کاربران و مشتریان مهم‌ترین اولویت کارمندان اپل است و این اولویت برای همه کاربران در سر تا سر جهان صدق می‌کند به همین دلیل معتقد هستیم که باید حتی زمانی که موافق نیستیم با دولت‌ها ارتباط داشته باشیم.”

.

منبع: appleinsider

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر