;
coinex

“لپتاپ شیمی” برای یافتن حیات در سیاره های بیگانه به کاوشگرهای ناسا کمک می کند

لپتاپ شیمی. "لپتاپ شیمی" به کاوشگرهای ناسا برای یافتن حیات در سیاره های بیگانه کمک می کند

دستگاه جدید ناسا می تواند به یافتن حیات در سیاره های دیگر کمک کند. “لپتاپ شیمی”، بسیار پیشرفته تر از یک آزمایشگاه شیمی قابل حمل و مکانیزه است؛ این جعبه ی مستطیل شکل می تواند در کاوشگر های آینده ی ناسا تعبیه شود.

بنا بر اظهارات ناسا، هدف اصلی “لپتاپ شیمی”، یافتن مولکولهای اساسی و حیاتی، به ویژه آمینو اسید و اسیدهای چرب می باشد؛ که از المان های اساسی تشکیل دهنده ی پروتئین، اجزای سلولی و حیات در کره ی زمین هستند.

برای تجزیه و تحلیل نمونه های به دست آمده در مریخ یا مناطق دیگر، باید محلول آنها با آب را داشته باشیم. لپتاپ شیمی از وسیله ای شبیه به قهوه ساز برای حل کردن نمونه ها در آب استفاده می کند. با استفاده از رنگ و سایر افزودنیهای شیمیایی، علامت گذاری مولکولها در نمونه ها انجام می شود؛ و ماحصل آن از طریق لیزر درون سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. این ابزار همچنین می تواند حیات بخش بودن آمینواسید را تعیین کند.

یک آمینو اسید از دو مدل چپ یا راست دست تشکیل شده است. هر دونسخه ی آنها با نام انانتیومر، از دو بخش همسان فیزیکی تشکیل شده که قرینه ی یکدیگر هستند.  شکل گیری حیات در زمین اغلب منحصرا از نسخه چپ دست به وجود می آید. بسیاری از واکنشهای بیولوژیکی  “دست برتر ” مولکول را حفظ می کند. بنابه هر دلیلی دست چپ (شکل مولکولی سمت چپ)، دست برتر در ایجاد حیات در کره ی زمین محسوب می شود. اما تشکیل حیات در سیاره های دیگر از آمینو اسیدهای راست دست به همان اندازه امکان پذیر است. اما احتمال  اینکه حیات بیگانه از ترکیب هر دو نسخه باشد، بعید به نظر می رسد.

از آنجا که نسخه های چپ و راست دست مشابه هم هستند، تفکیک آنها از یکدیگر، مخصوصا در یک سیاره ی دیگر، بسیار مشکل است . برای حل این مشکل بعضی از رنگهای استفاده شده در لپتاپ شیمی تنها روی آمینو اسیدهای چپ و راست دست عمل می کنند. در نتیجه دانشمندان با دیدن این نمونه ها نه تنها به وجود آمینو اسید، بلکه به وجود حیات در آن سیاره پی می برند.

جسیکا کریمر، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در بیانیه ای گفت: ” اگر بیش از یک نمونه یافت شود می تواند بهترین مدرک برای اثبات حیات در سیاره های دیگر باشد.” او اضافه کرد که لپتاپ شیمی هوشمندترین و با احساس ترین وسیله ای است که برای این هدف ساخته شده و زمین را ترک می کند. البته اگر و هر زمان که در ماموریت های آینده کارگذاری شود. در حال حاضر یک نسخه از این فناوری در زمین نمایش داده شده است. و حالا منتظر فرصتی برای اظهار وجود در فضاست.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: theverge


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر