;
coinex

دنیای گوشی های هوشمند سال 2015 در یک نگاه

به انتهای سال 2015 میلادی نزدیک می شویم و کمتراز چند روز دیگر تا شروع سال 2016 زمان باقی است. گویی همین دیروز بود که گفته می شد در این سال جدید میلادی، گجت ها و دستگاه های هوشمند بسیاری عرضه خواهند شد.

به انتهای سال 2015 میلادی نزدیک می شویم و کمتراز چند روز دیگر تا شروع سال 2016 زمان باقی است. گویی همین دیروز بود که گفته می شد در این سال جدید میلادی، گجت ها و دستگاه های هوشمند بسیاری عرضه خواهند شد. در دنیای امروزی حتی ثانیه ها مهم بوده و حتم داریم در این یک ماه باقی مانده از سال نیز، باز هم شاهد فناوری ها و تکنولوژی های جدیدی خواهیم بود، اما با این حال تصمیم گرفتیم قبل از آن که 2015 جای خود را به 2016 بدهد، اتفاقات مهم دنیای تکنولوژی را با هم مرور کرده و اخبار شرکت های بزرگ این حوزه را با هم ورق بزنیم.

ما ایمان داریم که در سال 2016 اتفاقات بسیار بیشتر و بزرگتری پیش رویمان خواهد بود و می دانیم با دانش کافی درباره اتفاقات و رویدادهای مهم گذشته می توانیم مسیر حرکت تکنولوژی و شرکت های غول این حوزه را بیش از پیش درک نماییم و احتمالاً بتوانیم پیش بینی های درستی از روند فعالیت های آن ها داشته باشیم. بنابراین در ادامه قصد داریم به طور خلاصه به فعالیت شرکت های سازنده گوشی های هوشمند بزرگ دنیا در سال اخیر نگاهی بیاندازیم، سپس به بررسی درصد در اختیار داشتن سهم بازار اپراتورهای بزرگ آمریکا پرداخته و پس از آن در رابطه با سهم سیستم عامل های موبایل در بازار گوشی های هوشمند جهان صحبت می کنیم و در انتها نیز 3 اپ استور غول دنیا را با توجه به تعداد دانلودها و درامدشان مقایسه می کنیم. در ادامه تکرا را همراهی نمایید.

.

سازندگان گوشی های هوشمند

اجازه دهید در ابتدا یک مسئله را مشخص نماییم، سهم بازار چیست؟ سهم بازار توسط مقدار فروش یک تولیدکننده در یک بازه زمانی مشخص و تقسیم آن به مقدار کل فروش محصولات آن صنعت در همان بازه زمانی، محاسبه می شود.

بر اساس آخرین گزارشات از شرکت بین المللی داده (IDC، International Data Corporation)، سامسونگ در سال 2015 نیز توانسته است سلطه خود را در بازار گوشی های هوشمند حفظ نماید که آن هم به لطف ارائه دستگاه های جذاب و حرکت به سمت برچسب قیمتی مقرون به صرفه تراست. اپل نیز با تعقیب این پرچمدار موبایل های اندرویدی جایگاه دوم این جدول را به خود اختصاص داده و جایگاه های سوم تا پنجم را نیز شرکت های هواوی، شیائومی و لنوو (که در این بازار با عنوان موتورولا نیز شناخته می شود) تصاحب کرده اند. بقیه ی تولید کنندگان هم ۴۴.۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند.

از این مسئله بگذریم! بازار گوشی های هوشمند سراسر جهان در سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۵ نسبت به همین بازه در سال قبل، ۶.۸ درصد رشد داشته است و فروش ۳۵۵.۲ میلیون دستگاه را در پی داشته است. این نتیجه، روند بی سابقه ای ازخرید گوشی های هوشمند را نشان می دهد. با افزایش گزینه های مبادله و ارائه ی گوشی به صورت آنلاک (یا بدون قرارداد) در بازارهای به بلوغ رسیده ی جهان اولی، این عوامل قیمت پایه ی ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلاری را به یک طیف مورد پسندی برای مشتریان تبدیل کردند.

.

5 سازنده برتر گوشی های هوشمند

در این قسمت جدولی ارائه می دهیم که سهم بازار ۵ نمونه از بهترین تولید کنندگان دستگاه های هوشمند فعلی را نشان می دهد.

سهم بازار ۵ نمونه از بهترین تولید کنندگان دستگاه های هوشمند فعلی

.

سامسونگ

سامسونگ    سامسونگ پس از ۷ فصل پی در پی کاهش درامد، در نهایت از افزایش درامد خود در سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۵ خبر داد. گوشی های هوشمند پرچمدار گلکسی اس۶ (Galaxy S6) و گلکسی اس۶ اج (Galaxy S6 Edge) با طراحی و مشخصه ی سخت افزاری فوق العاده ی خود توانستند خط تولید راکد این محصول را بازگردانند و موفق هم ظاهر شدند.

سامسونگ پس از ۷ فصل پی در پی کاهش درامد، در نهایت از افزایش درامد خود در سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۵ خبر داد. گوشی های هوشمند پرچمدار گلکسی اس۶ (Galaxy S6) و گلکسی اس۶ اج (Galaxy S6 Edge) با طراحی و مشخصه ی سخت افزاری فوق العاده ی خود توانستند خط تولید راکد این محصول را بازگردانند و موفق هم ظاهر شدند. تنظیمات قیمتی و تاریخ انتشار گلکسی نوت ۵ (Galaxy Note 5) و اس۶ اج پلاس (S6 Edge+) که به دنبال آن آمد، همراه با معرفی گوشی های مقرون به صرفه سری گلکسی A، سهم قابل توجهی در عملکرد قوی این شرکت در سال ۲۰۱۵ داشته است. این شرکت هنوز هم تنها سودآورترین سازنده ی دستگاه اندرویدی به حساب می آید.

.

اپل

اپل    اپل هم سال فوق العاده ای را سپری کرد. اپل، علاوه بر فروش میلیون ها آیفون و تبدیل اپل واچ به یک کسب و کار میلیارد دلاری، 95 درصد از سود عظیم صنعت گوشی هوشمند را به خود اختصاص داد این در حالی است که فروش آن نسبت به گوشی های هوشمند دیگر ۲۰ درصد کمتر بوده است.

اپل هم سال فوق العاده ای را سپری کرد. اپل، علاوه بر فروش میلیون ها آیفون و تبدیل اپل واچ به یک کسب و کار میلیارد دلاری، 95 درصد از سود عظیم صنعت گوشی هوشمند را به خود اختصاص داد این در حالی است که فروش آن نسبت به گوشی های هوشمند دیگر ۲۰ درصد کمتر بوده است. اپل و سامسونگ همچنان هم بر بازار پر رونق چینی تسلط دارند و این انحصار سامسونگ-اپل از قبل قوی تر هم شده است. بعد از این دو، قدرت در دست هواوی، لنوو (یا موتورولا) و شیائومی است. حتی اگر دستگاه های موبایل آنها در سراسر جهان فروخته نشود باز هم هر سه کمپانی، حضوری جهانی دارند. در ادامه می خواهیم به سهم بازار جهانی این شرکت ها در فصل سوم نگاهی بیندازیم.

.

هواوی

هواوی    هواوی از رشد ۸۱ درصدی سه ماهه ی خود خبر می دهد و با دستیابی به ۷.۵ درصد از سهم بازار جهانی، از شیائومی با سهم جهانی ۵.۲ درصدی پیشی می گیرد.

هواوی از رشد ۸۱ درصدی سه ماهه ی خود خبر می دهد و با دستیابی به ۷.۵ درصد از سهم بازار جهانی، از شیائومی با سهم جهانی ۵.۲ درصدی پیشی می گیرد.

شیائومی در حوزه ی محصولات الکترونیکی هم نمونه های مثال زدنی تلویزیون 60 اینچی و اسکوتر برقی را عرضه کرده است. بنابراین به نظر می رسد که با تمرکز این شرکت بر روی حوزه ای جدا از گوشی های هوشمند به هواوی مجال داده تا از این موقعیت نهایت استفاده را ببرد.

.

شیائومی

شیائومی    شیائومی با کار کردن بر روی گوشی پرچمدار شیائومی می 5، این گوشی را در میان اولین دستگاه هایی قرار داده که از پردازنده ی اسنپدراگون 820 در مشخصاتش بهره می برد.

شیائومی با کار کردن بر روی گوشی پرچمدار شیائومی می 5، این گوشی را در میان اولین دستگاه هایی قرار داده که از پردازنده ی اسنپدراگون 820 در مشخصاتش بهره می برد. در این میان هواوی هم فبلت میت 8 خود را معرفی کرد که دارای یک صفحه نمایش 6 اینچی با رزولوشن 1440p است و از یک چیپ ست کیرین 950 بهره می برد که احتمالا قرار است در گوشی های رده بالای سامسونگ هم به کار گرفته شود. اگر چنین چیزی درست باشد، می توان آن را دستیابی به موفقیتی بزرگ برای این شرکت تلقی کرد.

.

لنوو

لنوو    لنوو که تنها با 0.1 درصد اختلاف در سهم بازار جهانی با شیائومی رقابت می کند، از رشد 16 درصدی فصل گذشته نسبت به سال قبل خود لذت می برد و با برنامه ای فوق العاده و فروش مستقیم مدل های جدید گوشی هوشمند به مشتریان و قیمت مقرون به صرفه ی آن، نوسان چشمگیری در بازار ایالات متحده ایجاد کرده است.

لنوو که تنها با 0.1 درصد اختلاف در سهم بازار جهانی با شیائومی رقابت می کند، از رشد 16 درصدی فصل گذشته نسبت به سال قبل خود لذت می برد و با برنامه ای فوق العاده و فروش مستقیم مدل های جدید گوشی هوشمند به مشتریان و قیمت مقرون به صرفه ی آن، نوسان چشمگیری در بازار ایالات متحده ایجاد کرده است. با این حال کسب و کار موبایل لنوو شهرت چندانی نیافته و تا کنون نسبت به هدفی که برای فروش آن در نظر گرفته شده، میلیون ها واحد فروش کمترهم در پی داشته است.

حال اجازه دهید به طور اجمالی و سریع به نحوه ی عملکرد شرکت های دیگر از جمله اچ تی سی، ال جی، سونی، مایکروسافت و بلک بری بپردازیم و ببینیم که در فصل سوم 2015 چه کارهایی انجام داده اند.

.

سایر سازندگان گوشی های هوشمند

سایر سازندگان گوشی های هوشمند

 

.

ال جی

ال جی    ال جی درسال ۲۰۱۵، اوقات خوب و بدی را پشت سر گذاشت. اگرچه این شرکت در فصل سوم گزارش کرد که در فروش جهانی، 6 درصد افزایش و فروش در امریکای شمالی، 12 درصد افزایش داشته است؛ با این حال درامد این شرکت نسبت به سال گذشته، 21 درصد کاهش یافته است.

ال جی درسال ۲۰۱۵، اوقات خوب و بدی را پشت سر گذاشت. اگرچه این شرکت در فصل سوم گزارش کرد که در فروش جهانی، 6 درصد افزایش و فروش در امریکای شمالی، 12 درصد افزایش داشته است؛ با این حال درامد این شرکت نسبت به سال گذشته، 21 درصد کاهش یافته است. در حقیقت وضعیت حال حاضر بازار گوشی های اندرویدی و تقاضای خیلی کم برای دستگاه های بالارده ی ال جی، این شرکت کره ای را در موقعیت بدی قرار داده است.

.

سونی

سونی    بازار موبایل سونی تا حد زیادی با پرچمداران اخیر این شرکت که اکسپریا Z5 و Z5 Compact هستند؛ رونق یافته است. متاسفانه موبایل تنها کسب و کاری از این شرکت است که ضعیف عمل کرده و در نهایت گوشی های اکسپریا هم پول زیادی برای این شرکت تولید نکردند.

بازار موبایل سونی تا حد زیادی با پرچمداران اخیر این شرکت که اکسپریا Z5 و Z5 Compact هستند؛ رونق یافته است. متاسفانه موبایل تنها کسب و کاری از این شرکت است که ضعیف عمل کرده و در نهایت گوشی های اکسپریا هم پول زیادی برای این شرکت تولید نکردند. در واقع فروش این شرکت نسبت به فصل سوم سال گذشته 15.2 درصد کاهش یافت. با این حال، سونی با اقدام به ساخت یک کارخانه ی جدید تولید گوشی در تایوان و جدا کردن بخش سنسور تصویری فوق العاده ی خود، قصد ندارد که بازار گوشی های هوشمند را ترک کند.

.

مایکروسافت

مایکروسافت    با وجود معرفی گوشی های هوشمند جالب و قدرتمند لومیا که ویندوز او اس (Windows OS) اخیر را اجرا می کنند، وضعیت امسال موبایل مایکروسافت طوری نبود که بتوان از آن به عنوان سالی خوب برای این کمپانی یاد کرد.

با وجود معرفی گوشی های هوشمند جالب و قدرتمند لومیا که ویندوز او اس (Windows OS) اخیر را اجرا می کنند، وضعیت امسال موبایل مایکروسافت طوری نبود که بتوان از آن به عنوان سالی خوب برای این کمپانی یاد کرد. در سه ماهه ی سوم درامد این شرکت با فروش تنها 5.8 میلیون واحد، 54 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. این کمپانی امیدوار است که لومیا 950 و لومیا 950 ایکس ال همه چیز را برای شرکت و پلتفرم ویندوز تغییر دهد.

.

اچ تی سی

اچ تی سی    اچ تی سی سال 2015 را با معرفی پرچمدار One M9 که خیلی به مدل سابق خود شبیه بود، آغاز کرد.از آنجایی که فروش این گوشی مطابق انتظار پیش نرفت، این شرکت جهت دیگری را در پیش گرفت و گوشی HTC One A9 را در اواخر اکتبر منتشر کرد.

اچ تی سی سال 2015 را با معرفی پرچمدار One M9 که خیلی به مدل سابق خود شبیه بود، آغاز کرد.از آنجایی که فروش این گوشی مطابق انتظار پیش نرفت، این شرکت جهت دیگری را در پیش گرفت و گوشی HTC One A9 را در اواخر اکتبر منتشر کرد. تا قبل از آن اچ تی سی از کاهش درامد 7 درصدی و از دست دادن 157 میلیون دلاری خود خبر داده بود.

.

بلک بری

بلک بری    بلک بری هنوز موفق نشده خود را در صنعت گوشی هوشمند به خوبی جای دهد اما برای محقق کردن این امر به سختی در تلاش است. مدل های پاسپورت و پریو، گوشی های هوشمند چشمگیر و متمایزی از این کمپانی هستند، اما به نظر می رسد که این شرکت دستگاه خیره کننده ی دیگری را در خط تولید خود دارد.

بلک بری هنوز موفق نشده خود را در صنعت گوشی هوشمند به خوبی جای دهد اما برای محقق کردن این امر به سختی در تلاش است. مدل های پاسپورت و پریو، گوشی های هوشمند چشمگیر و متمایزی از این کمپانی هستند، اما به نظر می رسد که این شرکت دستگاه خیره کننده ی دیگری را در خط تولید خود دارد.

بلک بری با تنها ۰.۲ درصد از سهم بازار جهانی، هنوز هم در زمینه ی امنیت و کیبورد گوشی، برندی محبوب محسوب می شود.

.

فروش جهانی گوشی های هوشمند

با وجود اینکه ما داده های فصل چهارم سال ۲۰۱۵ را در اختیار نداریم، اما داده های مربوط به سه فصل گذشته ی سال کفایت می کند تا متوجه شویم در کسب و کار گوشی های هوشمند چه خبر بوده است.

 سامسونگ همچنان به عنوان بزرگترین سازنده ی جهانی گوشی های هوشمند اندرویدی، بیشترین فروش را داشته و بعد از آن هم اپل و هواوی نزدیکترین رقبای این شرکت هستند. لازم به ذکر است که هواوی در بازار چین، در صدر این آمار قرار می گیرد. در فصل سوم سال 2015، فروش این شرکت چینی به 81 درصد افزایش یافت و با جا گذاشتن رقیب چینی خود (شیائومی) به عنوان بزرگترین سازنده ی چینی که میزان تولیدش از مرز ۱۰۰ میلیون هم گذشت، شناخته شد. با این حال نه تنها فروش قوی این شرکت در چین، بلکه فروش خوب محصولات این کمپانی در ۲۹ کشور خارج از بریتانیا هم به رشد بسیار زیاد این شرکت کمک شایانی کرد.

.

5 فروشنده برتر

5 تا از بهترین فروشندگان

در دسته بندی دوم مربوط به فروش شرکت ها (در این دسته بندی ۵ شرکت اول را از باقی شرکت ها جدا کرده ایم) ال جی در جایگاه اول قرار می گیرد. ال جی به لطف قیمت گذاری هوشمندانه و اهداف فروش معقول، حضور این شرکت را در بازار گوشی هوشمند مبتکرانه تر می سازد. این شرکت در تلاش است در بازارهای کلیدی رشد داشته باشد. در این میان، رقبای این شرکت نمی توانند فروش خود را به این حد برسانند چراکه آنها در تلاش برای رشد کسب و کارهای دیگر خود هستند و کسب و کار موبایل را تقریبا به حالت تعلیق دراورده اند. هریک از این شرکت ها بر روی حوزه ی خاصی متمرکز هستند که از این میان می توان به این صورت بیان کرد که مایکروسافت بر روی گوشی هوشمند لومیا به عنوان بخش کاملی از دستگاه ویندوزی و همینطور اکوسیستمی از سرویس ها تمرکز کرده است. سونی به منظور جبران خسارت در بخش موبایل خود، بر روی سنسور تصویربرداری و کسب و کار پلی استیشن تکیه کرده است. اچ تی سی بر روی پوشیدنی ها و هدست های واقعیت مجازی و بلک بری هم بر روی مسائل امنیتی متمرکز شده اند. هنوز مشخص نیست که سونی، اچ تی سی و بلک بری این صنعت و کسب و کار موبایلی را تا چه زمانی ادامه می دهند و در این عرصه با چه قدرتی پیش می روند.

.

سایر فروشندگان

فروشندگان دیگر

.

اپراتورهای ایالات متحده

اپراتورهای ایالات متحده

سهم ورایزون، AT&T، T-Mobile، اسپرینت

در سال 2015، ورایزون و AT&T با سهام بازار 34 و 33 درصدی خود از هر اپراتور دیگری قوی تر ظاهر شدند. تی-موبایل (T-Mobile) و اسپرینت (Sprint) هر کدام با 16 درصد در جایگاه های بعدی قرار می گیرند. در ژوئن امسال، تی-موبایل با اضافه کردن مشترکین جدید در هر ماه با رویکرد طرفداران مصرف کننده و روش های قیمت گذاری فوق العاده از رقیب خود -اسپرینت- پیشی گرفت. گزارشی از Strategy Analytics ادعا می کند که از همین حالا تا سال 2020 هیچ تغییر عمده ای در سهام بازار بین این 4 اپراتورایجاد نمی شود.

در این میان تی موبایل و اسپرینت بر روی رسیدن به برابری با شبکه ی ال تی ای ورایزون و AT&T با هدف رشد سهم خود متمرکز هستند. استراتژی آنالیتیک اضافه می کند که درطول 5 سال آینده، حداقل 100 میلیون اتصالات بی سیم جدید ایجاد می شود که نرخ نفوذ تلفن همراه در ایالات متحده را به 128 درصد می رساند. با این وجود، نرخ رشد مشترکین به
آهستگی صورت می گیرد. با این حرکت ها، درامد سرویس های موبایلی تا سال 2020 به 197 میلیارد دلار در سال می رسد.

.

مشترکین اپراتورها

مشترکین اپراتورها

جایگاه اپراتورهای ورایزون و AT&T در صدر این رده بندی، به دلیل تعداد مشترکین آنهاست. تعداد مشترکین این دو شرکت تقریبا دوبرابر دو اپراتور دیگر است و همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، همه چیز تا آینده ای نزدیک به همین صورت باقی خواهد ماند.

نکته ای که از همه جالب تربه نظر می رسد، تجزیه و تحلیل آژانس های Strategy Analytics و Jackdaw Research است. بعد از چندین فصل مشابه در سال های متوالی که نرخ فروش گوشی های هوشمند به شدت رو به افزایش بود، تعداد فروش گوشی های هوشمند در فصل سوم سال 2015 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تقریباً عددی یکسان را نشان می داد. به عبارت دیگر، ما شاهد بازاری راکد بودیم و گفته می شود در سال 2016 برای اولین بار، شاهد کاهش فروش گوشی های هوشمند خواهیم بود.

نکته ای که از همه جالب تربه نظر می رسد، تجزیه و تحلیل آژانس های Strategy Analytics و Jackdaw Research است. بعد از چندین فصل مشابه در سال های متوالی که نرخ فروش گوشی های هوشمند به شدت رو به افزایش بود، تعداد فروش گوشی های هوشمند در فصل سوم سال 2015 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تقریباً عددی یکسان را نشان می داد. به عبارت دیگر، ما شاهد بازاری راکد بودیم و گفته می شود در سال 2016 برای اولین بار، شاهد کاهش فروش گوشی های هوشمند خواهیم بود.

با وجود حضور پابرجا و سهام بازار ثابت قدم اپراتورها، روند کاری آنها با یکدیگر متفاوت است. فروش سالانه ی کارت دائمی گوشی های هوشمند تی موبایل و اسپرینت رو به رشد بوده، در حالی که فروش ورایزون با رکود مواجه شده و AT&T هر ساله رو به کاهش بوده است.

درآمد این شرکت ها در فصل سوم سال، تنها 1.2 میلیارد دلار افزایش یافته که نسبت به فصول گذشته تقریبا دو برابر شده است. این امر می تواند به دلایل مختلفی از جمله کاهش رشد تلفن، رقابت قیمت تهاجمی و بخش اصلی بازار تلفن همراه در ایالات متحده که تقریبا اشباع شده است، صورت پذیرفته باشد.

.

سهم بازار سیستم عامل

سهام بازار سیستم عامل

در طول سال 2015، اندروید در بازار گوشی های هوشمند جهانی با سهم 52.61 درصد به حکومت خود ادامه داد. اگرچه سامسونگ که اولین موتور محرکه ی رشد اندروید به شمار می رود، با عرضه پرچمدارانش (گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج)، آنطور که انتظارش را داشتیم، پرقدرت ظاهر نشد و سیستم عامل اندروید، رشد قدرتمندانه ی خود را مدیون سازندگان گوشی های هوشمند چینی مثل هواوی، شیائومی و ZTE می داند.

سهم بازار آی او اس به لطف سازگاری در آیفون 6 و 6 پلاس و مدل های سابق، با بهره گیری از فروش قوی و نافذ اپل، به رقم 40.28 درصدی دست یافت.

این دو سیستم عامل اندروید و آی او اس بیشترین درصد را به خود اختصاص داده اند این در حالی است که ویندوز فون و بلک بری او اس، به ترتیب سهم های 2.47 و 1.06 درصدی را برای خود برگزیده اند. مایکروسافت در حال حاضر در حال کار بر روی ویندوز به منظور نفوذ در دنیای دستگاه ها می باشد و انتظار می رود گوشی هوشمند جدید لومیا بعد از یک سال کاهش سهم بازار، منجر به ارتقای این سیستم عامل گردد. بلک بری هم با رشد کمی که در برخی مناطق مانند اندونزی داشت، توانست تا حدودی کاهش کلیِ این سیستم عامل را جبران کند.

.

درآمد اپ استورها

درآمد اپ استورها

از نقطه نظر درامد حاصل از فروش برنامه، عملکرد این بخش برعکس صنعت گوشی های هوشمند بوده است. گوشی های اندرویدی بیشترین فروش را دارند اما آیفون ها بیشترین پول را تولید می کنند. به طور مثال، گوگل پلی هنوز از نظر تعداد دانلود نسبت به اپ استور پیشتاز است، اما درامد اپ استور آنرا جبران کرده است. تعداد دانلودهای جهانی بازار اندرویدی، 90 درصد از اپ استورها بیشتر بوده و این در حالی است که درامد فروشگاه های اپل، 80 درصد بیشتر است.

بنا به تجزیه و تحلیل App Annie، چین پس از سوئیچ به آیفون های با صفحه نمایش های بزرگتر، به یکی از بازارهای مهم اپل تبدیل شده است. چین، از همه ی کشورها از نقطه نظر رشد مطلق در سه ماهه ی سوم سال 2015 در هر دو مورد تعداد دانلودهای برنامه ی آی او اسی و درامد حاصل از آن، پیشی گرفته است. در این میان، هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا در تعداد دانلود گوگل پلی رشد کرده اند.

در واقع گوگل پلی و اپ استور، هردو در بازار آسیا تاثیر اقتصادی داشته اند اما این تاثیر گذاری در دو جهت مختلف و به این شکل بوده اند؛ تعداد دانلودهای بیشتر برای برنامه های اندرویدی و درامد بیشتر برای برنامه های آی او اسی.

از منظر تعداد برنامه های در دسترس، آی او اس اپ استور (با 2,023,688 برنامه) توانسته گوگل پلی (با 1,828,463 برنامه) را تحت الشعاع قرار دهد. هر دوی آن ها از لحاظ سطح فعالیت توسعه دهندگان، جایگاه یکسانی داشته و تعداد برنامه هایی که در ماه به هر دوی آن ها اضافه می شود، چیزی در حدود 45 تا 50 هزار اپلیکیشن است.

.

نتیجه گیری

با تمام اتفاقاتی که در سال 2015 میلادی رخ داد؛ رونمایی از برخی گوشی های هوشمند پرچمدار نا امید کننده، به اوج رسیدن نوآوری های تلفن همراه، پیشرفت ذره ذره در آپدیت های نرم افزاری و بهبود های سخت افزاری و ...، فکر می کنیم که سال 2015 برای علاقه مندان به گوشی های هوشمند، سال خوبی بوده است. حال بی صبرانه منتظر سال 2016 میلادی نشسته ایم، سالی که باید به نظاره بنشینیم که چه خواهد شد، سالی که باید ببینیم اتفاقات ناگوار و پیروزی های آن، هر کدام چه سهمی از این سال جدید را به خود اختصاص خواهند داد.

از این بررسی چند نکته ی کلیدی برداشت می شود. اول اینکه، غلبه ی اپل و سامسونگ بر بازار گوشی های هوشمند همچنان ادامه داشته و تقریباً می توان گفت که پایین کشیدن این دو غول قدرتمند از سلطه شان بر بازار گوشی های هوشمند، تبدیل به امری محال و غیرممکن شده است. این امر در رابطه با اپراتورهای بی سیم در ایالات متحده نیز صادق است، جایی که به نظر می رسد اپراتورهای ورایزون و AT&T، دستِ کم تا 5 سال آینده، پر قدرت در سر جای خود باقی خواهند ماند. و در نهایت اندروید نیز برخلاف داشتن نقشی همچون محبوب ترین سیستم عامل جهان، نتوانسته آن طور که همه انتظارش را دارند درآمد زایی کرده و اپل با سیستم عامل خود توانسته که سهمی نجومی در سودِ حاصل از اپلیکیشن ها را به خود اختصاص دهد.

درست به همان میزانی که سال 2015 برای سازندگان گوشی های هوشمند و اپراتورها، سال تلخی بود، این معادله برای مشتریان کاملا برعکس بود. سخت افزارهای باکیفیت، ارزان تر شدند و گوشی های هوشمند رده بالا نیز با قیمت هایی کمتر از 500 دلار نیز در دسترس قرار گرفتند؛ بدین معنی که خرید یک گوشی هوشمند، ارزان تر شد. در این میان، اپراتورها نیز مجبور شدند که به جای ارائه کمک هزینه هایی برای خرید یک گوشی هوشمند، آن ها را با طرح های اقساطی ماهیانه به فروش رسانند و علاوه بر آن، طرح هایشان نیز باید از لحاظ قیمتی به صرفه باشند.

با تمام اتفاقاتی که در سال 2015 میلادی رخ داد؛ رونمایی از برخی گوشی های هوشمند پرچمدار نا امید کننده، به اوج رسیدن نوآوری های تلفن همراه، پیشرفت ذره ذره در آپدیت های نرم افزاری و بهبود های سخت افزاری و …، فکر می کنیم که سال 2015 برای علاقه مندان به گوشی های هوشمند، سال خوبی بوده است. حال بی صبرانه منتظر سال 2016 میلادی نشسته ایم، سالی که باید به نظاره بنشینیم که چه خواهد شد، سالی که باید ببینیم اتفاقات ناگوار و پیروزی های آن، هر کدام چه سهمی از این سال جدید را به خود اختصاص خواهند داد.

.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر