;
coinex

انتقال اطلاعات سریعتر با تراشه های نوری

تراشه های جدید، انتقال اطلاعات را بهبود می بخشند

تولید کنندکان ماشین آلات و دستگاه های هوشمند به دنبال راهی هستند که شارژ وسایل برقی به صورت وایرلس تامین شود. اما محققان دانشگاه کلورادو بولدر معتقدند تنها راه انتقال اطلاعات، الکتریسیته نیست و می توان از فرایندی کاملا متفاوت استفاده کرد.

به لطف همکاری محققان دانشگاه برکلی و MIT، امکان تحقق این روند جدید وجود دارد. دو تیم ذکر شده برای ساختن ریز پردازنده ای همکاری می کنند که برای انتقال اطلاعات، به جای سیگنال های الکتریسیته از نور استفاده می کند. قسمت های ورودی و خروجی اپتیکال 850 در تراشه ی جدید، پهنای باند پردازنده را 10 تا 50 برابر نسبت به پردازنده های الکترونیکی افزایش می دهد. اندازه ی این تراشه ی جدید Gbps300 در هر میلیمتر مکعب است.

استادیار دانشگاه برکلی، میلوس پوویچ گفت: “مدارهای یکپارچه ی مبتنی بر نور می تواند در سیستم های کامپیوتری و طراحی تراشه های شبکه ای تغییرات رادیکالی ایجاد کند. تراشه های جدید، از اپلیکیشن گوشی های هوشمند گرفته تا ابر کامپیوترها با داده های بزرگ، کاربرد خواهند داشت. طراحان کامپیوتر برای تحقق این تکنولوژی در حال فعالیت و همکاری هستند.”

تراشه های قدیمی ریز پردازنده (قطعه ای که از لپتاپ ها تا ابر رایانه های فعلی مورد استفاده قرار می گیرد)، برای برقراری ارتباط و انتقال داده ها از مدارهای الکتریکی استفاده می کنند. ثابت شده است که مقدار جریان الکتریسیته ی مورد نیاز برای افزایش سرعت و حجم انتقال داده ها، یک فاکتور محدود کننده محسوب می شود؛ بنابراین تغییر مکانیسم های انتقالی به نور می تواند این مشکل را هم برطرف کند.

مارک وید، دکترای دانشگاه بولدر و یکی از نویسندگان ارشد این مقاله در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: “ما در این تراشه ها از فرایند ها و موادی  استفاده می کنیم که در مدارهای الکتریکی برای ساخت دستگاه های اپتیکال با عملکرد بالا استفاده می شود. به این ترتیب طراحی سیستم الکترونیک – فوتونیک، که می تواند مشکلات ارتباطی را در سیستم های کامپیوتری و محاسباتی برطرف کند، امکان پذیر می شود.”

نمونه ی اولیه به هیچ وجه مرزهای قدرت پردازش را تغییر نمی دهد. تنها دو هسته در فضای 3 در 6 میلیمتری مدار یکپارچه تعبیه شدند. روش کار این دستگاه نشان می دهد که جذب الکتریسیتیه ی بیشتر همیشه راه حل بهتری برای عملکرد بهتر کامپیوترها نیست.  می توانیم با تغییر چند المان، دستگاهی سریعتر و کم مصرف تر داشته باشیم.

.

.

منبع: digitaltrends


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر