;
coinex

بیوگرافی موسس فیسبوک ؛ مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک به عنوان اولین کارآفرین ثروتمند زیر ۴۰ سال، ۱۹ امین فرد قدرتمند جهان، ۴ امین ثروتمند در حوزه ی تکنولوژی و ۱۶ امین میلیاردر جهان در سال ۲۰۱۵ از سوی فوربس شناخته شده است.

  • نام: مارک الیوت زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg)
  • تولد: ۱۴ می سال ۱۹۸۴، وایت پلینز، نیویورک ، ایالات متحده امریکا
  • سن: ۳۱ سال
  • عنوان: بنیانگذار و مدیر عامل فیسبوک
  • تحصیلات: ترک تحصیل، دانشگاه هاروارد
  • محل زندگی: پالو آلتو، کالیفرنیا
  • متاهل و دارای یک فرزند

به لطف این شبکه ی اجتماعی، مردم سراسر جهان می توانند به سادگی با همه ی دوستان خود در هر کجای دنیا که هستند در ارتباط باشند. روابط در فیسبوک تنها به آشنایان و اطرافیان محدود نمی شود، گروه ها و فن پیج های بیشماری وجود دارد که به اجتماع افراد از هر نوع قشری کمک می کند.

بیوگرافی دوران کودکی مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ در 14 می سال 1984 در وایت پلینز نیویورک به دنیا آمد و در دابز فری، حومه ی نیویورک بزرگ شد. مارک دومین فرزند خانواده ی شش نفری و تنها فرزند پسر تحصیلکرده ی این خانواده بود. پدر مارک، ادوارد زاکربرگ دندانپزشک و مادر او کارن زاکربرگ روانپزشک هستند. مارک و سه خواهر او با نام های آریل (Arielle)، رندی (Randi) و دونا (Donna) در دابز فری بزرگ شدند.

مارک از همان دوران ابتدایی به برنامه نویسی علاقمند شد و معتقد بود که دنیا به دو دسته بین برنامه نویسان و کاربران تقسیم شده است. این طرز فکر برای زمانی بود که مارک، پسری ده ساله بود و اولین کامپیوتر Quantex 486DX خود را خریده بود.

مارک الیوت زوکربرگ در 14 می سال 1984 در وایت پلینز نیویورک به دنیا آمد و در دابز فری، حومه ی نیویورک بزرگ شد.

.

گفته می شود هنگامی که مارک 12 ساله بود روی برنامه نویسی آتاری بیسیک فکر می کرد و از آن برای ایجاد یک مسنجر که آن را “ZuckNet” نامید، استفاده کرد. این مسنجر همه ی کامپیوترها را به یکدیگر وصل می کرد و امکان انتقال پیام بین خانه و مطب دندانپزشکی را (به منظور استفاده ی پدرش) می داد. پدر مارک این مسنجر را بر روی کامپیوتر خود در مطب دندانپزشکی نصب کرد و هنگامی که بیمار جدیدی به مطب می آمد، منشی او می توانست از این طریق به او گزارش دهد. مارک همچنین از توسعه ی بازی ها و ابزارهای ارتباطی لذت می برد و همانطور که خودش می گوید این کار را فقط برای سرگرمی انجام می داده است. ادوارد زاکربرگ، پدر مارک، به منظور تدریس خصوصی برنامه نویسی و علوم کامپیوتر به پسرش، یک معلم خصوصی به نام دیوید نیومن را استخدام کرد.

مارک در دوران دبیرستان هم توانست یک برنامه ی پخش رسانه ای هوش مصنوعی به نام سیناپس (Synapse) برای لیست MP3 بنویسد که به دقت تنظیمات کاربر را مطالعه می کرد و قادر بود آهنگ هایی را که کاربر می خواست گوش بدهد حدس بزند و پخش کند. مایکروسافت و AOL علاقه ی زیادی به این برنامه نشان دادند و قصد داشتند این پخش رسانه ای را بدست بیاورند، اما این جوان مستعد پیشنهاد این غول های آی تی را نپذیرفت و پس از آن هم دعوتشان برای همکاری را مودبانه رد کرد. مارک چندین پیشنهاد از چندین شرکت رده بالای دیگر را هم رد کرد.

خیلی زود پس از این داستان ها، مارک در آکادمی فیلیپس اکستر، یک مدرسه ی دبیرستان منحصر بفرد در نیوهمپشر به تحصیل ادامه داد. در آنجا هم در حوزه ی علم و ادب خود را به خوبی نشان داد و به عنوان یک دانش آموز نابغه شناخته شد. مارک در شمشیربازی استعداد زیادی داشت و حتی به عنوان کاپیتان تیم شمشیربازی مدرسه انتخاب شد. با این حال مارک همچنان مجذوب برنامه نویسی بود و می خواست بر روی توسعه ی نرم افزاری جدید کار کند.

خیلی زود پس از این داستان ها، مارک در آکادمی فیلیپس اکستر، یک مدرسه ی راهنمایی منحصر بفرد در نیوهمپشایر به تحصیل ادامه داد.

.

در سال 2002 پس از فارغ التحصیلی از فیلیپس اکستر، زاکربرگ وارد دانشگاه هاروارد شد. در سال دوم تحصیلش بود که در lvy League (آیوی لیگ یا لیگ دانشگاه های آیوی، از معروف ترین گروه های دانشگاهی جهان بوده که از هشت دانشگاه پرآوازه تشکیل شده است. این هشت دانشگاه عبارتند از: دانشگاه براون، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کرنل، کالج دارتموث، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه پرینستون و دانشگاه یِیل) به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار شهرت زیادی در دانشگاه بدست آورده بود. پس از آن بود که او یک برنامه ی CourseMatch نوشت که به دانشجویان کمک می کرد که واحدهای درسی خود را بر اساس لیست دوره های دیگر کاربران انتخاب کنند.

در سال 2003، در یک شب تابستانی که مارک در خوابگاه از بیخوابی رنج می برد، ایده ای به سرش زد و آن ایجاد سایتی به نام فیس مش (FACEMASH) بود.

مارک تصمیم گرفت پایگاه داده ی هاروارد را هک کند، جایی که دانشجویان عکس های پروفایلشان را آپلود می کردند. او سریعا برنامه ای نوشت که به صورت رندوم دو تصویر از دو دانشجوی دختر انتخاب می کرد و آنها را کنار یکدیگر قرار می داد و می پرسید کدامیک زیباتر هستند؟ و گزینه ای برای رای گیری در اختیار کاربر می گذاشت. این فرایند به سرعت به اوج خود رسید و بسیاری از دانشجویان دانشگاه هاروارد از آن دیدن کردند. از آنجایی که تعداد بازدیدکنندگان بیشتر از حد مجاز شده بود، سرور به دلیل ترافیک زیاد کرش شد. این حرکت مارک به عنوان یک اقدام انضباطی برای او ثبت شد و کسی هم به خاطر این کار او را تشویق نکرد ولی مارک متوجه شده بود که چنین چیزی می تواند طوفانی در جامعه به پا کند و از سوی افراد زیادی مورد توجه قرار گیرد.

حدود ده ماه قبل از اینکه فیس مش ایجاد شود، یکی از دانشجویان هاروارد به نام Divya Narendra راجع به ایده ی ایجاد یک شبکه ی اجتماعی انحصاری برای دانشجویان هاروارد با او صحبت کرد. نارندرا به او این پیشنهاد را هم داد که از آدرس ایمیل هاروارد به عنوان نام کاربری اصلی استفاده کنند. تصویر او را در زیر مشاهده می کنید.

حدود ده ماه قبل از اینکه فیس مش ایجاد شود، یکی از دانشجویان هاروارد به نام Divya Narendra راجع به ایده ی ایجاد یک شبکه ی اجتماعی منحصرا برای دانشجویان هاروارد با او صحبت کرد.

.

شرکای نارندرا، دو برادر دوقلو به نام های Tyler و Cameron بودند. پدر این دوقلوها، Howard Winklevoss، یک مشاور مالی موفق است که از نظر مالی فرزندان خود را به شدت حمایت می کرد، بنابراین مشکل سرمایه ی اولیه برای شبکه ی اجتماعی که در نظر داشتند، به سادگی حل شد.

شرکای نارندرا، دو برادر دوقلو به نام های Tyler و Cameron بودند. پدر این دوقلوها، Howard Winklevoss، یک مشاور مالی موفق است و از نظر مالی فرزندان خود را به شدت حمایت می کرد، بنابراین مشکل سرمایه ی اولیه برای شبکه ی اجتماعی که در نظر داشتند، به سادگی حل شد.

در مکالمه ای که نارندرا با مارک داشت گفت نام این پروژه را هاروارد کانکشن (Harvard Connection) بنامند. بعدا نام آن به کانکت یو (ConnectU) تغییر کرد و اعضای آن می توانستند عکس ها، اطلاعات شخصی و لینک های مفید خود را در اینترنت به اشتراک بگذارند. وظایف مارک در این شبکه ی اجتماعی شامل برنامه نویسی سایت و ایجاد کد سورس خاص که به سیستم اجازه دهد به سرعت عمل کند، می شد.

بعد از یک ملاقات اختصاصی با نارندرا و برادران دوقلوی وینکلواس، مارک پذیرفت که با آنها کار کند، اما پتانسیل شرکای جدیدش او را به شک انداخت. هنگامی که در حال کار بر روی هاروارد کانکشن بود، ایده ای فوق العاده برای شبکه ی اجتماعی خودش به سرش زد.

در 4 فوریه سال 2004 نام دامنه ی TheFacebook.com را ثبت کرد و هم اکنون با نام Facebook.com برای همه ی افراد جهان شناخته شده است. با این وجود این سایت در ابتدا فقط برای هاروارد عمل می کرد.

بعد از اینکه مارک و شریکش، ادواردو ساورین (Eduardo Severin) فهمیدند که 4000 کاربر بر روی فیسبوک ثبت نام شده اند، با مشورت یکدیگر به این نتیجه رسیدند که به خدمات برنامه نویسان جدید نیاز دارند. یکی از این افرادی که اضافه شد، داستین مسکوییتز (Dustin Moskovitz) بود که سرویس فیسبوک را برای دانشجویان دانشگاه کلمبیا، استنفورد و ییل باز کرد.

در همان زمان های عرضه اولیه، زاکربرگ دارای 503.6 میلیون سهم از فیسبوک بود و از لحاظ تقسیم بندی سهام نیز، مارک حدود 60 درصد، ادواردو ساورین 35 درصد و مسکوویتز 5 درصد از سهام این شرکت را دارا بودند. کریس هیوز، دوست دیگر مارک به عنوان سخنگوی مطبوعاتی فیسبوک شناخته شد.

در 4 فوریه سال 2004 نام دامنه ی TheFacebook.com را ثبت کرد و هم اکنون با نام Facebook.com برای همه ی افراد جهان شناخته شده است

.

مدتی بعد ثبت نام برای همه ی دانشجویان باز شد. شرط اصلی ثبت نام، در دسترس بودن یک آدرس ایمیل در حوزه ی edu. بود تا وابستگی شخص به آموزش و پرورش را نشان دهد.

باید گفت که این تاکتیک در ابتدا به خوبی طراحی شد و از نظر کیفیتی توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. هنگامی که یک کاربر می خواست حساب کاربری باز کند، باید یک پروفایل با جزئیات را پر می کرد و علاوه بر آدرس ایمیل در edu. ، از کاربر درخواست می شد تا یک تصویر پروفایل واقعی آپلود کند. اگر کسی از تصاویر آواتار جای تصاویر واقعی استفاده کند، پروفایل آن شخص حذف می شد.

اندکی بعد فیسبوک فراتر از بخش آموزشی رفت و بیش از پیش محبوب واقع شد. در این زمان بود که مارک به دنبال سرمایه گذار می گشت. اولین سرمایه ای که مارک دریافت کرد از یکی از موسسان پی پال به نام پیتر تیل بود که در سیلیکون ولی به خوبی شناخته شده بود. پیتر تیل 500 هزار دلار را برای فیسبوک اختصاص داد و این مقدار برای اهداف فوری فیسبوک کفایت می کرد. این پروژه به سرعت تکامل یافت و در کمتر از یکسال بعد از تاسیس آن، بیش از یک میلیون نفر به این شبکه ی اجتماعی ملحق شدند.

برای توسعه ی بیشتر فیسبوک به سرمایه گذاری بیشتری نیاز داشتند. Accel Partners، حدود ۱۲.۷ میلیون دلار در فیسبوک سرمایه گذاری کردند و سپس Greylock Partners حدود ۲۷.۵ میلیون دلار به این مقدار افزود.

تا سال ۲۰۰۵ فیسبوک برای همه ی موسسات آموزشی و دانشگاه ها در ایالات متحده در دسترس قرار گرفت. زاکربرگ تا به اینجای کار باز هم معتقد بود که فیسبوک یک شبکه ی اجتماعی برای دانشجویان است اما علاقه ی کاربران به فیسبوک به صورت نمایی در حال افزایش بود. همین هم باعث شد تا زاکربرگ تصمیم بگیرد که ثبت نام در این شبکه را برای عموم آزاد کند و پس از آن رشد فراگیر و گسترده ی آن آغاز شد.

 همین هم باعث شد تا زاکربرگ تصمیم بگیرد که ثبت نام در این شبکه را برای عموم آزاد کند و پس از آن رشد فراگیر و گسترده ی آن آغاز شد.

.

نکته ی اصلی که باعث جذب سریع کاربران شد این بود که افراد همانگونه که در دنیای واقعی می توانستند دوستان خود را ملاقات کنند حال به صورت آنلاین می توانستند با یکدیگر در ارتباط باشند و این دنیای جدیدی بود که کاربر را به خود جذب می کرد.

مخاطبان فیسبوک به سرعت رشد کردند اما در این میان کسب درآمد این پروژه همچنان نامشخص باقی مانده بود. همه می پنداشتند که ابزار اصلی باید تبلیغات باشد. واقعیت این است که هر کاربر فیسبوک به طور دقیق مشخصات را پر می کند که می تواند برای نشان دادن تبلیغات مرتبط مورد استفاده قرار گیرد. بدیهی است که این جزئیات می تواند گزینه های کافی به تبلیغ کنندگان بدهد تا تبلیغ مورد علاقه ی مخاطب را نشان دهد اما فیسبوک به رشد بی رویه ی خود ادامه داد تا جایی که تعداد کاربران آن به بیش از ۵۰ میلیون کاربر رسید؛ در این زمان شرکت های بزرگ پیشنهادهای مختلف و فوق العاده ای برای خرید این پروژه به زاکربرگ می دادند. تا جایی که یکبار یاهو! به فیسبوک پیشنهاد ۹۰۰ میلیون دلاری داد! این رقم، رقم بسیار بالایی بود ولی مارک به این ارقام راضی نمی شد.

.

پرونده های حقوقی علیه فیسبوک

راه اندازی پروژه ی فیسبوک با یک سری اتهامات و رسوایی همراه شد. شش روز بعد از راه اندازی این سایت، چند تن از دانشجویان از جمله برادران دوقلوی کامرون و تایلر وینکلواس و دیویا نارندرا، زاکربرگ را به سرقت ایده ی خود متهم کردند. آنها ادعا کردند که زاکربرگ را در سال ۲۰۰۳ برای ساخت شبکه ی اجتماعی هاروارد کانکشن (HarvardConnection) استخدام کردند. البته آنها اقرار کردند که این نتایج کار زاکربرگ به دلیل ایده ی آنها نبوده است اما معتقد بودند که زاکربرگ از کد سورس اصلی برای ایجاد فیسبوک استفاده کرده است.

در همان سال، نارندرا و دوقلوهای وینکلواس شبکه ی خود را با تغییر نام به ConnectU راه اندازی کردند و همچنان به گرفتن حق خود از مارک زاکربرگ ادامه دادند. آنها به اداره امور هاروارد و روزنامه ی هاروارد کریمسون (Harvard Crimson) شکایت کردند. در ابتدا مارک از روزنامه نگاران خواست که این اظهارات را منتشر نکنند، او اقداماتی را که برای هاروارد کانکشن انجام داده بود به آنها نشان داد و توضیح داد که این توسعه ها هیچ ارتباطی با فیسبوک نداشته است اما یکی دیگر از دانشجویان به نام جان تامسون (John Thomson) در مکالمات شخصی خود گفت که زاکربرگ یکی از ایده های او را برای فیسبوک به سرقت برده است. این روزنامه تصمیم گرفت این مقاله را منتشر کند و در آن مارک زاکربرگ را با اتهامات زیادی مجرم خواندند.

دوقلوهای وینکلواس و نارندرا پرونده ای علیه مارک زاکربرگ تشکیل دادند، اما دادگاه ادعای آنها را رد کرد. آنها بر روی ادعای خود پافشاری می کردند و در دادگاه دیگری پیگیر این موضوع شدند. در این زمان دادگاه برای اینکه بفهمد که آیا واقعا ایده ی آنها به سرقت رفته یا خیر، کد سورس ها را بررسی کردند، اما این موضوع همچنان مبهم باقی مانده و روشن نشده است. در سال ۲۰۰۹، زاکربرگ بیانیه ی دادگاه را پذیرفت؛ طبق این بیانیه مبلغ ۴۵ میلیون دلار (۲۰ میلیون دلار نقدی و باقی آن از سهام فیسبوک) را به ConnectU پرداخت و این پرونده بسته شد. در آن زمان تعداد کاربران ConnectU کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فیسبوک حدود ۱۵۰ میلیون نفر بودند.

دوقلوهای وینکلواس هنوز آرام نشده بودند و دادخواست دیگری در دادگاه ایالات متحده پر کردند، اما آنها از محاکمه ی مجدد محروم شدند. به گفته ی وکیل آنها، جروم فالک (Jerome Falk) دادگاه تنها در یک صورت حاضر به بررسی مجدد پرونده ی آنها شد و آن توافق دوطرف بر روی این موضوع بود که اعضای این محاکمه پس از امضای این سند حق ندارد این محاکمه را از سر گیرد. از نظر وکیل، این تصمیم غیر قانونی بود، چراکه مارک طی اقدامی در سال ۲۰۰۸ اطلاعات نادرستی از ارزش شرکت ارائه داده بود.

در ۱۷ می سال ۲۰۱۱، کامرون و تایلر وینکلواس دعوی دیگری علیه موسس فیسبوک، مارک زاکربرگ به دیوان عالی کشور ایالات متحده منتشر کردند، که این مورد آخرین تلاش این دو برادر برای تجدیدنظر دادگاه بر روی این پرونده بود.

.

بیل گیتس و فیسبوک

در سال 2007 اتفاق مهمی برای فیسبوک افتاد. مایکروسافت با 240 میلیون دلار، 1.6 درصد از سهام فیسبوک را بدست آورد. بعد از این معامله تجزیه و تحلیل ها نشان دادند که ارزش کلی فیسبوک به 15 میلیارد دلار رسید. بعد از این معامله، بیل گیتس یک حساب کاربری در فیسبوک ایجاد کرد. بیل گیتس ساعات زیادی در روز را برای ارتباط با اشخاص مختلف در این شبکه سپری می کرد که به همین دلیل که افراد زیادی می خواستند با او چت کنند، حساب کاربری خود را برای مدتی حذف کرد. او قادر به چت با همه ی این افراد نبود. با این حال گیتس گزارش پارلمانی بزرگی برای فیسبوک در سراسر جهان فراهم کرد. این برای مایکروسافت بسیار مهم بود چراکه این کمپانی، تا سال ۲۰۱۱ یک توافق تبلیغاتی منحصر بفرد با این شبکه ی اجتماعی داشت.

بعد از این معامله، بیل گیتس یک حساب کاربری در فیسبوک ایجاد کرد.

.

چگونه فیسبوک پول می سازد؟

در سال ۲۰۱۳ حجم معاملات فیسبوک به ۷.۸۷ میلیارد دلار و درامد خالص این شرکت به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. این نرخ رشد فوق العاده بود، در واقع در طول سه سال، گردش مالی آن ۶ برابر شد.

درامد پایه ی فیسبوک از تبلیغات متنی بر روی صفحات این شبکه ی اجتماعی است. تعداد فزاینده ی کاربران و مدت زمان زیادی که بر روی این سایت سپری می کنند، خود به درامدهای تبلیغاتی این سایت تبدیل می شود. ۸۵ درصد از جریان نقدی که در طول سال گذشته بدست آورد، از طریق تبلیغات متنی بود.

مقدار زیادی از ۱۵ درصد باقی مانده از طریق خریدهایی بود که از طریق سیستم پرداخت فیسبوک صورت می گرفت. البته این خرید ها کالاهای مجازی بوده اند؛ به طور مثال، دانه ها و میوه جات و سبزیجاتی که توسط طرفداران بازی محبوب FarmVille خریداری شده است. FarmVille بازی محبوبی بر روی فیسبوک است که توسط Zynga توسعه یافته است.

 به طور مثال، دانه ها و میوه جات و سبزیجاتی که توسط طرفداران بازی محبوب FarmVille -که توسط Zynga توسعه یافته است- خریداری شده است.

.

با وجود اینکه کالاهای مجازی به ظاهر بیهوده به نظر می رسند ولی یک کسب و کار جدی محسوب می شوند و گزارش فیسبوک هم این موضوع را تایید می کند. طبق این گزارش، این شرکت اینگونه تخمین زد که در سال ۲۰۱۰، گردش مالی بازار جهانی برای کالاهای مجازی به ۷ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۱۴ به ۱۵ میلیارد دلار می رسد.

در آغاز ژانویه سال ۲۰۱۳، شرکت فیسبوک، تست سرویس هزینه ی پیام خصوصی را شروع کرد. فیسبوک، هزینه ی ۱ دلاری برای هر پیام خصوصی در نظر گرفت، بدین وسیله کاربران می توانند به کاربرانی که در لیست دوستانشان نیستند، پیام ارسال کنند و این پیام به طور مستقیم به فولدر صندوق ورودی (Inbox) آنها برود. اما این شرکت بیشتر بر روی این موضوع مانور داد و دریافت که هزینه ی برخی کاربران برای ارسال پیام خصوصی به آنها بیش از ۱ دلار است. بنابراین طبق این نظر، اگر شما بخواهید به مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ پیامی ارسال کنید احتمالا می بایستی ۱۰۰ دلار برای این گزینه ی منحصر بفرد پرداخت کنید. این هم یکی دیگر از راه های بسیار ساده ی این شرکت برای تولید درامد اضافی بود.

هم اکنون تعداد کاربران فیسبوک بیش از ۱ میلیارد نفر در روز می باشد که به طور متوسط بیش از ۸ میلیارد بار ویدئو در روز تماشا می کنند.

.

خرید اینستاگرام، آکیولس ریفت و واتساپ

مارک زاکربرگ یک استراتژیست بزرگ است و او بر روی شرکت هایی که به عنوان نهادهای مستقلی که عملیات خود را زیر چتر فیسبوک ادامه می دهند، سرمایه گذاری می کند.

در آوریل سال ۲۰۱۲، برنامه ی به اشتراک گذاری عکس تلفن همراه، اینستاگرام، را به قیمت ۱ میلیارد دلار به صورت نقد و سهام به دست آورد. در ابتدا این برنامه، اپلیکیشنی آی او اسی بود که توسط مایک کریگر (Mike Krieger) و کوین سیستروم (Kevin Systrom) توسعه یافته بود. هم اکنون این برنامه برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس در دسترس قرار گرفته است. در تصویر زیر موسسان این برنامه را مشاهده می کنید.

در آوریل سال ۲۰۱۲، برنامه ی به اشتراک گذاری عکس تلفن همراه، اینستاگرام را به قیمت ۱ میلیارد دلار به صورت نقد و سهام به دست آورد.

.

در ماه مارس سال ۲۰۱۴، فیسبوک آکیولس ریفت را به قیمت ۲ میلیارد دلار خرید. آکیولس ریفت یک سخت افزار واقعیت مجازی است که توسط آکیولس وی آر کمپانی (Oculus VR Company) طراحی شده و این شرکت هم توسط پالمر فریمن لاکی (Palmer Freeman Luckey) هدایت می شود. فیسبوک ۴۰۰ میلیون دلار از این مبلغ را به صورت نقد به همراه 23.1 میلیون از سهام فیسبوک پرداخت کرد و ۳۰۰ میلیون دلار هم برای آینده در صورتی که به جایگاه خوبی برسد، در نظر گرفت. تصویر زیر متعلق به پالمر فریمن می باشد.

در ماه مارس سال ۲۰۱۴، فیسبوک آکیولس ریفت را به قیمت ۲ میلیارد دلار خرید.

.

مارک زاکربرگ در اکتبر سال ۲۰۱۴ واتساپ را به طور کامل و به قیمت ۲۲ میلیارد دلار خریداری کرد. فیسبوک ۴.۵۹ میلیارد دلار از این مبلغ را به صورت نقدی و ۱۷۷۷۶۰۶۶۹ سهام این شرکت را پرداخت کرد. واتساپ یک برنامه ی پیام رسانی فوری است که در سال ۲۰۰۹ توسط Koum و Brian Acton طراحی شد. در زیر تصویر این دو شخص را مشاهده می کنید.

مار زاکربرگ در اکتبر سال ۲۰۱۴ واتساپ را به طور کامل و به قیمت ۲۲ میلیارد دلار خریداری کرد.

.

مارک زاکربرگ: شخص سال ۲۰۱۰ از سوی مجله تایمز

در ژانویه سال ۲۰۱۰، مجله ی تایم مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل فیسبوک و میلیاردر ۲۶ ساله را به عنوان شخص سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد.

در این سال لیدی گاگا، جیمز کامرون و جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس (WikiLeaks) در تلاش بودند که این نام را از آن خود کنند. در هر صورت مجله ی تایم این شخص را به عنوان قهرمان خود انتخاب کرد. به گفته ی سردبیر ارشد مجله ی تایم:

“امروز فیسبوک سومین کشور بزرگ جهان است و به اندازه ای شهروندان خود را می شناسد که هیچ دولتی به این حد نمی شناسد.”

در ژانویه سال ۲۰۱۰، مجله ی تایم مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل فیسبوک و میلیاردر ۲۶ ساله را به عنوان مرد سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد.

.

با توجه به گزارش تایم، هیچ کس دیگری در سال گذشته چنین تاثیر شگفتی بر روی دنیا نگذاشته است. محبوبیت مارک به قدری زیاد است که در سال ۲۰۱۰، دیوید فینچر (David Fincher) فیلمی به نام “شبکه اجتماعی” یا همان “The Social Network” را می سازد که در آن، جسی آیزنبرگ (Jesse Eisenberg) نقش اصلی داستان یعنی نقش مارک زاکربرگ را ایفا می کند.

در سال ۲۰۱۰، مجله ی فوربس مارک زاکربرگ را به عنوان جوانترین میلیاردر با سرمایه ی ۴ میلیارد دلار در لیست خود معرفی کرد.

.

زندگی فعلی مارک زاکربرگ

در حال حاضر مارک زاکربرگ در پالو آلتو در خانه ای ۷ میلیون دلاری زندگی می کند. این خانه که بیش از ۵۰۰۰ فوت مربع زیربنا دارد به ۵ اتاق خواب و یک استخر آب شور مجهز است.

مارک در ماه می سال ۲۰۱۲ با دوست دیرین خود، پریسیلا چان (Priscilla Chan) ازدواج کرد و هم اکنون در پالو آلتو، کالیفرنیا زندگی می کنند.

مارک در ماه می سال ۲۰۱۲ با دوست دیرین خود، پریسیلا چان (Priscilla Chan) در پالو آلتو، کالیفرنیا ازدواج کرد.

.

در ۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ مارک زاکربرگ و دکتر پریسیلا چان از تولد دختر خود، ماکسیما چان زاکربرگ (Maxima Chan Zuckerberg) بعد از ۳ بار سقط جنین خبر دادند. آنها نامه ای جالب برای دخترشان نوشتند که بخشی از این نامه به صورت زیر است:

“مکس عزیز، من و مادرت عاشق تو هستیم و تلاش می کنیم که دنیایی بهتر برای تو و همه ی بچه ها باقی بگذاریم.”

در ۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ مارک زاکربرگ و دکتر پریسیلا چان از تولد دختر خود، ماکسیما چان زاکربرگ (Maxima Chan Zuckerberg) بعد از ۳ بار سقط جنین خبر دادند.

.

اقدام فوق العاده جالبی که این زوج انجام دادند، بخشش ۹۹ درصد از سهام فیسبوک به ارزش حدود ۴۵ میلیارد دلار به موسسه ی خیریه ی چان زاکربرگ (این موسسه با همکاری این زن و شوهر تاسیس شده است) در طول زندگی و به منظور ترویج پتانسیل انسانی، برابری و توسعه در جهان می باشد.

.

.

تهیه و گرداوری: تکرا


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر