;
coinex

آیا ارتباطی بین اشعه تلفن همراه و سرطان وجود دارد؟

آیا ارتباطی بین اشعه تلفن همراه و سرطان وجود دارد؟

آیا ارتباطی بین اشعه تلفن همراه و سرطان وجود دارد؟

دانشمندان در مطالعات اخیر که چند سال به طول انجامیده است و بر روی موش ها صورت گرفته  به رابطه ی بین اشعه تلفن و سرطان پی برده اند.

در این مطالعه  موش های نر در معرض فرکانس ها و امواجی که معمولا توسط تلفن همراه ساطع می شوند، قرار گرفتند. پس از گذشت مدت زمانی مشاهده کردند که  این موش ها، به دو نوع تومور نادر مبتلا شدند. یکی Gliomas که معمولا در مغز یافت می شود و دیگری schwannomas که در قلب دیده می شود.

موسسه ی بهداشت ملی قبل از اینکه نتایج این مطالعه منتشر شود گفته بود: “توجه به این نکته مهم است که با استفاده از مطالعات گسترده ای که در گذشته بر روی افراد انجام شده است شواهد محدودی از افزایش خطر ابتلا به سرطان در اثر استفاده از تلفن همراه را در بر داشته است.”

با وجود اینکه هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که از شواهد قطعی ارتباط بین اشعه تلفن همراه و سرطان در انسان خبر دهد اما همین شواهد کمی که در موش ها یافت شده جای نگرانی دارد.

گزارشی از یافته های این مطالعه به این موضوع اشاره می کند که “با توجه به کاربرد گسترده از ارتباطات تلفن همراه در میان کاربرانی از تمام سنین، حتی یک افزایش کوچک و جزئی در بروز بیماری های ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش فرکانس های رادیویی می تواند پیامدهای گسترده ای برای بهداشت عمومی داشته باشد.”

در مطالعات اخیری که در مقیاس بزرگ و با هزینه های زیاد انجام شده است، درباره ی ارتباط بیم امواج تلفن و سرطان تحقیق شده است. این تحقیق در آزمایشگاهی زیرزمینی صورت گرفته است که در آن ۲۱ اتاقک با فرکانس های رادیویی که به طور خاص برای موش های خانگی و صحرایی طراحی شده، وجود دارد. بیش از ۲۵۰۰ موش خانگی و موش صحرایی در طول دوره ای دو ساله در معرض اشعه ی تلفن همراه قرار گرفتند. این مطالعه از سیگنال GSM و CDMA در طیف ۹۰۰ مگاهرتزی برای موش های صحرایی و ۱۹۰۰ مگاهرتزی برای موش های خانگی استفاده کرده است که در واقع همان فرکانس های استفاده شده توسط اپراتورهای موبایلی مانند ورایزون و AT&T هستند. این حیوانات هر ده دقیقه که در معرض این سیگنال ها قرار می گرفتند، ده دقیقه استراحت می کردند و در کل در روز از ۱۸ ساعت مدت آزمایش، ۹ ساعت را در معرض این امواج قرار می گرفتند.

جالب توجه است که در موش های صحرایی ماده  هیچ اثری از این موارد وجود نداشت و تحت تاثیر این اشعه ها قرار نگرفتند و تنها چیزی که در آنها مشاهده شد این بود که وزن گونه هایی که از این موش ها متولد شده بودند کمتر شده بود.

این یافته های اخیر موضع رسمی دولت امریکا را تغییر نداده است و گفته می شود که داده های علمی برای اثبات این ادعا کافی نیستند و احتمالا به مطالعات جدیدتر و مفصل تری برای این مورد دامن می زنند.

چند هفته ی پیش یک مطالعه ی بزرگ دیگر در استرالیا صورت گرفته که هیچ ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ی تلفن و نرخ ابتلا به سرطان مغز را نشان نداده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر