;
coinex

اهمیت وجود آب در مریخ کاهش یافته است

فضانوردان نمی توانند از وجود آب در مریخ بهره مند شوند.

فضانوردان نمی توانند از وجود آب در مریخ بهره مند شوند.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در سال 2011 توانست خطوط تیره ای را که در دره و پایه تپه های این سیاره ی سرخ جریان داشت، شناسایی کند؛ این جریان خطوط تیره در واقع وجود آب در مریخ را ثابت می کرد. این خبر برای دانشمندان بسیار خوشایند بود چرا که دیگر لازم نبود فضانوردان آب زیادی را با خود به فضا حمل کنند. اما در حال حاضر، مطالعات جدید نشان می دهند که آب های موجود در مریخ قابل نوشیدن نیستند؛ و بد تر اینکه، شاید اصلا وجود نداشته باشند!

تیمی از دانشمندان دانشگاه آریزونا با دقت بیشتری به این خطوط تیره که با نام RSL شناخته می شوند، نگاه کردند تا بتوانند سرمنشا آن را بیابند.

برخی از دانشمندان معتقدند که آنها در نتیجه ی ذوب یخ ها به وجود آمده اند اما مطالعات جدید این فرضیه را رد می کند. بیشتر RSL ها در نزدیکی خطوط استوایی کشف شده اند و آبهایی که احتمالا در آن منطقه وجود داشته اند، پیش تر از این باید آب شده باشند. اگر آبهایی که باعث به وجود آمدن RSL ها شده اند، از زیر زمین آمده باشند، در این صورت حتما در عمق بسیاری زیادی وجود دارند. این بدان معناست که دسترسی به آنها بسیار مشکل بوده و یا اینکه شوری آنها به اندازه ایست که نمی توان مراحل نمک زدایی را روی آن انجام داد؛ ما نمی توانیم آن آب را بنوشیم، همانطور که قادر به نوشیدن آب دریاهای شور نیستیم.

با تمام این اوصاف، بنا بر داده هایی که دانشمندان در اختیار دارند، به نتایج جالب دیگری دست یافتند؛ این احتمال وجود دارد که آبهایی که خطوط RSL را به وجود آورده اند در واقع از اتمسفر مریخ نشات گرفته اند. احتمالا هوای دره های مریخ به شدت مرطوب است، به اندازه ای که انتقال آن را به سطح زمین ممکن می کند. اما اگر این فرضیه هم نتواند وجود آن خط های تیره را توجیه کند، پس می توان نتیجه گرفت که آن خطوط چیزی بیش از یک جریان خشک نیستند، لایه های زمین که در اثر تغییرات دما به وجود آمده اند. این بدان معناست که در آن مناطق، آب وجود ندارد و رویای ناسا برای بهره برداری از آب همان منطقه برای مصرف فضانوردانی که به سیاره ی سرخ پا می گذارند، از بین رفته است.

ارسال کاوشگر به این مناطق می تواند آبهای موجود در دره ها را آلوده کند، با اینحال ناسا قصد دارد کاوشگر Curiosity را به این دره ها فرستاده تا تحقیقات خود را آغاز کند. در حال حاضر، تیم های مختلفی در حال ارائه ی روش های متفاوت برای بررسی دقیق تر آنها هستند که از جمله ی این روش ها می توان به شبیه سازی آن جریان در زمین و یا ارسال گلایدر هایی است که از بالا به آنها نگاه کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر