;
coinex

برخورد ستاره های دنباله دار با زمین چه عواقبی را به همراه خواهد داشت؟

عبور اجرام آسمانی داغ از اتمسفر ما منظره ی جالبی را به وجود می آورد، با اینحال برخورد ستاره های دنباله دار و یا شهاب سنگ ها با زمین می تواند عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد.

چند روز پیش شاهد بارش شهاب سنگی Delta Aquarid بودیم. بارش شهابی برساوشی (Perseid) نیز به زودی در راه است و تا چند هفته ی آینده، شاهد منظره ی زیبای شلیک ستاره ها در آسمان شب خواهیم بود؛ اما همانطور که در بالا اشاره شد، این زیبایی خالی از خطر نیست.

البته لازم به ذکر است که نباید نگران باشید؛ ناسا همیشه در حال بررسی اجرام آسمانی و احتمال برخورد آنها با زمین است. این آژانس به این نتیجه رسیده که احتمال برخورد ستاره ی دنباله دار یا شهاب سنگ با زمین بسیار اندک است. با اینحال، تصور و داستان پردازی درباره ی آن همیشه جالب خواهد بود؛ اگر یکی از این اجرام کیهانی باستانی، یخی یا سنگی با زمین برخورد کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

شهاب سنگ معروف سویفت تاتل به عرض 16 مایل (نمونه شهاب سنگ قدیمی بارش برساوشی)، با سرعت 36 مایل در ثانیه (57.9 کیلومتر) یعنی 150 برابر بیشتر از سرعت صوت، در فضا حرکت می کند.

دونالد یومانز، دانشمند محقق ارشد در آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا به خبرنگار LiveScience گفته است که اگر یک شهاب سنگ با این ابعاد با زمین برخورد کند، انرژی تاثیر آن، 300 برابر بیشتر از برخورد شهاب سنگی است که موجب انقراض دایناسورها شده بود.

لارم به ذکر است که اندازه ی ستاره ی دنباله دار و یا شهاب سنگ تنها فاکتوری نیست که در هنگام برخورد باید در نظر داشت؛ تاثیر برخورد ستاره ی دنباله دار بسیار مخرب است، اما نباید آثار جانبی آن را دست کم گرفت که از میان آنها می توان به گازهایی اشاره کرد که وارد اتمسفر می شوند. LiveScience در این باره می نویسد: “دی اکسید گوگرد در مرحله ی اول موجب خنکی شده و در نهایت، دی اکسید کربن در دراز مدت به گرم شدن کره ی زمین منجر می شود. رویدادی مشابه این آب و هوای زمین را به شکل چشمگیری تغییر خواهد داد و در نهایت انقراض های گروهی را در سراسر جهان به همراه خواهد داشت.”

برخورد ستاره های دنباله دار با زمین لزوما نشان دهنده ی انقراض و پایان زندگی انسان ها نیست. اگر یکی از این ستاره های دنباله دار در آب اقیانوس ها فرود بیاید، زلزله و تسونامی را به همراه خواهد داشت و اثرات اتمسفری آن به کمک اقیانوس ها، کمتر خواهد شد. با توجه به اینکه 70 درصد سطح زمین را آب فرا گرفته، احتمال وقوع این فاجعه نیز چندان زیاد نیست.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: businessinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر