;
coinex

لیکان سوپراسپورت ؛ ابر هیولایی از دل ماسه های دوبی

لیکان سوپراسپورت ؛ ابر هیولایی از دل ماسه های دوبی

در دنیای خودرو، هنگامی که صحبت از “شرکت های تولید خودروهای سوپر اسپرت” به میان می آید، ذهن ها ناخودآگاه به سمت کشورهای اروپای غربی و شمالی متوجه می گردد. سوپر اسپرت هایی مثل لامبورگینی و پاگانی در ایتالیا، کوئنیگ زگ سوئد، بوگاتی فرانسه که همگی تجربه بسیاری در این زمینه دارند. اما این بار قصد داریم شرکتی جدید را معرفی کنیم که کمتر کسی نامش را شنیده و خواستگاهش در نزدیکی کشور خودمان است!

شرکت W. Motors که در بیروت لبنان متولد شد و سپس به ابر شهر دوبی در کشور امارات متحده عربی نقل مکان کرد. شرکتی که با دو خودروی خود راه صد ساله را یک شبه پیموده و سعی دارد جای خود را در کنار سوپر اسپرت های وحشی اروپایی و آمریکایی از جمله هنسی، دوج وایپر، لامبورگینی و فراری و … تثبیت کند.

این شرکت در سال 2012 در شهر بیروت کشور لبنان توسط مهندس رالف دی باس (RALPH DEBBAS) فرانسوی تاسیس شد. وی از دانشگاه کاونتری (Coventry) انگلستان در رشته طراحی خودرو در سال 2009 فارغ التحصیل شده و بعد از بدست آوردن جایزه هایی در سطح اروپا در خصوص طراحی خودرو، این شرکت را تاسیس کرد.

هدف وی از تاسیس این شرکت طراحی ابرخودروهایی با قابلیت های فوق العاده و جدید ترین فن آوری های روز دنیا همراه با تجمل بسیار بود. البته اعراب پیشتر نیز با تکیه بر ذخایر عظیم نفتی و علاقه به استفاده از انواع تجملات و استفاده از محصولاتی که برچسب قیمتی سرسام آوری را به دوش می کشیدند، معانی جدید برای لغت فوق لوکس آفریده بودند که طبیعتا تمامی این تجملات افراطی نیز در خودروهای شرکت W. Motors وجود دارد.

برای رسیدن به این هدف، رالف دی باس (RALPH DEBBAS) با همکاری طیف بزرگی از اساتید فن خودرو و طراحان و مهندسین نخبه جهان از جمله شرکت راف RUF آلمانی، استودیو تورینو (Studio Torino) ایتالیا و مگنا اشتایر (Magna Steyr) اتریشی به همراه بانک خصوصی FFA Private Bank of Lebanon با 13 میلیون دلار سرمایه کار خود را آغاز کرد.

در سال 2013 شرکت W.Motors بیروت را به قصد انتقال به کشور امارت متحده عربی و شهر رویایی آن، دبی ترک کرد تا با استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های این ابر شهر که مدینه فاضله تمامی مهندسین و طراحان جهان به شمار می رود، بتواند ایده های خلاقانه خود را ساده تر به واقعیت تبدیل کند و بیش از پیش تجمل و قدرت را در محصولات خود به کار گیرد.

بعد از دو سال تحقیق و محاسبه در ماه اپریل سال 2014 میلادی، شرکت W.Motors اولین خودروی خود را با نام لیکان سوپراسپرت (LYKAN Supersport) درنمایشگاه خودروی موناکو (Monaco) به نمایش درآورد که به سرعت به ستاره نمایشگاه تبدیل شد و رالف دی باس نیز توانست خودروی خود را به چندین نفر از بزرگان و رهبران دنیا از جمله آلبرت دوم شاهزاده موناکو ارائه کند.

یک سال بعد و در سال 2015 میلادی و در جریان نمایشگاه قایق های لوکس دبی که از برجسته ترین نمایشگاه های جهان در ابر شهر دبی است، این کمپانی با رونمایی عمومی از لیکان سوپراسپرت (LYKAN Supersport) این شانس را به مهمانان این نمایشگاه که عموما از بزرگان و افراد مشهور هستند داد تا شاهکار قدرت، طراحی و تجمل گرایی کمپانی W.Motors را از نزدیک مشاهده نمایند.

مشخصات فنی خودرو لیکان سوپراسپرت (LYKAN Supersport)

تا بدین جا تنها تاریخچه ای از چگونگی پیدایش این هیولای آهنی را بیان کردیم. در ادامه قصد داریم نگاهی دقیق تر به تمامی مشخصات ماشین لیکان سوپر اسپورت داشته و این ماشین را از تمامی جوانب اعم از بدنه، فضای کابین، موتور و تجهیزات فنی و عملکرد بررسی کنیم.

بدنه

در اولین نگاه و در جلوترین بخش لیکان سوپراسپورت یعنی چراغ ها تجمل شروع می شود. چراغ های جلوی این ابرخودرو هرکدام حاوی 220 قطعه الماس برای ساخت لامپ های LED خود هستند که قابلیت تزئین و سفارشی سازی با طیف وسیعی از سنگ های قیمتی را دارند. بدنه از فیبر کردن ساخته شده و وزن ابرخودرو را به 1200 کیلوگرم رسانده تا علاوه بر سبکی بیشتر مقاومت بهتری را نیز ارایه نماید. کیت بدنه لیکان سوپراسپورت در قسمت درها حدود 5 سانتی متر به داخل می رود و درهای فیبر کربنی نیز به صورت معکوس و زاویه دار به بالا می روند. مجموع طراحی بدنه با استفاده از خط های تند، منحنی ها و شکست های مختلف باعث این شده که این ابرخودرو ظاهری مافوق بشری پیدا کند.

فضای کابین

طراحی داخل کابین لیکان سوپراسپورت با وفادار بودن به اصل تجمل(!) با ترکیبی از چرم و فیبر کربن ساخته شده است. نشانگرهای پشت فرمان با تم رنگ های آبی و قرمز بسیار زیبا و در دسترس جاسازی شده اند. صفحه نمایش لمسی 27 سانتی متری وسط بسیار زیبا و هماهنگ با نشانگرهای پشت فرمان طراحی و ساخته شده است که قابلیت شخصی سازی کامل توسط کاربر را نیز دارد. فرمان بسیار خوش فرم بوده و چینش فضای داخل را کامل می کند. دستگاه پخش صوت نیز فوق حرفه ای بوده و قابلیت پخش انواع فرمت های صوتی و تصویری را دارد.

تا اینجا همه چیز در عین لوکس بودن، اما نکته بدیع و جدیدی ندارد. اما تجمل و فوق لوکس بودن در فضای کابین با روشن کردن سیستم Holographic Mid-Air Display شروع شده و ناگهان همه چیز تغییر می کند، به طوری که راننده خود را در داخل کابین خودروهای فیلم های علمی-تخیلی احساس می کند!

این سیستم، تصویر دکمه ها و منو ها را با فاصله چند سانتی متری از نمایشگر 27 سانتی متری وسط، در میان هوا به صورت معلق نشان می دهد که قابلیت تشخیص حرکت های دست راننده و انتخاب منوها و حرکات مختلف بدون لمس فیزیکی دکمه ها را دارد. نزدیک ترین نمونه به این تکنولوژی فوق پیشرفته، سیستم HeadUp Display کمپانی BMW بوده که البته نسبت به این تکنولوژی بسیار قدیمی تر است.

در مجموع، بدنه و کابین لیکان سوپر اسپورت کاملا با هم هماهنگ بوده و حس فرابشری بودن را به راننده ی خوش شانس این ابرخودروی فوق لوکس القا می کند.

موتور و تجهیزات فنی

قلب تپنده ابرخودروی Lykan Supersport یک موتور باکسر (BOXER) تخت 3674 سی سی است که در بخش میانی خودرو قرار دارد. این موتور 6 سیلندر که توسط شرکت راف آلمان (RUF) با توربوی دوبل همراه با دو خنک کننده مجزا بهینه سازی شده و توان خروجی 780 اسب بخار معادل 582 کیلووات در دور موتور 7100rpm را ارائه می کند. گشتاور ایجاد شده نیز معادل 960 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4100rpm در دسترس قرار می گیرد.

قدرت این موتور پرقدرت با استفاده گیربکس 7 دنده ای دو کلاچه به چرخ های عقب منتقل می گردد. اگزوز ماشین لیکان سوپراسپورت نیز تماما از استیل ضد زنگ ساخته شده است.

کالیپرهای ترمز 6 پیستونی و از جنس آلومینیوم بوده و دیسک های سرامیکی 38 سانتی متری با پهنای 3.4 سانتی متر همراه با سیستم ترمز ضد قفل ABS8 شرکت بوش (BOSCH) وظیفه نگه داشتن خودرو را به عهده دارند. تایرهای لیکان سوپراسپورت در جلو با سایز 255/35ZR19 و در عقب با سایز 335/30ZR/20 با رینگ های فورج کاری شده سبک آلومینیومی، این ابرخودرو را به زمین وصل می کند.

ابرخودرو لیکان سوپراسپورت ۴۴۹۵ میلی متر طول ۱۹۹۵ میلی متر عرض و ۱۱۸۰ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله چرخ های عقب و جلو ۲۶۲۵ میلی متر و فاصله دو چرخ یک محور از هم ۱۵۰۶ میلی متر در جلو و ۱۵۸۵ میلی متر در عقب است.

عملکرد

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت لیکان سوپراسپورت معادل ۲.۸ ثانیه و شتاب ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت معادل ۹.۴ ثانیه بوده که در نهایت ماشین لیکان سوپراسپورت را به حداکثر سرعت 385 کیلومتر در ساعت یا 240 مایل بر ساعت می رساند. مصرف بنزین در سیکل شهری ۲۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، در سیکل جاده ای ۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در مجموع ۱۳.۵ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است که برای موتوری با این قابلیت ها بسیار مناسب است.

این هیولای 3.5 میلیون دلاری (12 میلیارد تومانی!) که جزو 3 خودروی گرانقیمت جهان به شمار می آید، قرار است تنها ۷ نمونه از آن تولید شود به منظور بازرسی کامل و عدم هیچگونه ایرادی توسط مهندسی مجرب بصورت دستی تست می شوند.

از مشتریان ابرخودروی لیکان سوپراسپورت می توان به پلیس ابوظبی، همسایه ثروتمند دوبی اشاره کرد. همچنین در قسمت هفتم از سری فیلم های معروف سریع و خشمگین (Fast & Furious) در سکانس پرش ماشین از برج، از ابرخودروی Lykan Supersport استفاده شده است. علاوه بر آن، در یکی از مودهای بازی معروف و محبوب GTA5 نیز امکان انتخاب و شخصی سازی این خودرو وجود دارد.

در انتها جادارد که بجای موضع گیری های نابجا و خصومت های نژادی نسبت به اعراب، اندکی از آن ها الگو بگیریم که چگونه طی کمتر 50 سال کشور خود را از بیابانی لم یزرع به بهشتی تبدیل کرده اند که قطب فناوری و تکنولوژی کل جهان شده و مجموعه عظیمی از “ترین ها” از جمله بزرگترین آسمان خراش، زیباترین هتل های جهان، اولین جزایر مصنوعی جهان، پیست اسکی در فاصله 500 متری دریا و اکنون نیز این ابرخودروها را در خود جمع کرده و خود را تبدیل به مدینه فاضله طرح های دیوانه وار کرده و با آغوش باز از تمامی کسانی که طرح و ایده های نو دارند استقبال می کنند. به امید روزی که کشور عزیزمان بتواند در تمامی عرصه های علم و فناوری تبدیل به قدرتی وصف ناشدنی گردد.

.

منبع: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر