;
coinex

بررسی و مشخصات فنی لیفان 820 ؛ سدان نیمه لوکس چینی

معرفی سدان نیمه لوکس لیفان ۸۲۰

سدان نیمه لوکس لیفان 820

 

تا چند سال پیش با شنیدن عنوان خودروی چینی ، ناخودآگاه در ذهن شنونده خودرویی بسیار زشت، بی تناسب و بی کیفیت نقش می بست. اما با گذشت چند سال خودروسازان چینی با تکیه بر تجربیات شرکتهای طراحی معتبر اروپایی ، ظاهر خودرو های خود را بهبود بخشیده اند و با به عاریت گرفتن تجربیات خودرو سازان اروپایی و آمریکایی و محصولات روز آنها چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ طراحی داخلی و خارجی پیشرفت قابل ملاحظه ای کردند. بطوریکه بعضی از خودرو های ساخت چین در مجموع با کیفیت متوسط و ظاهر جذاب مورد توجه قشر متوسط جامعه قرار گرفته اند.

یکی از شرکتهای خودرو ساز چینی که در این چند سال پیشرفت بسیار زیادی داشته ، شرکت لیفان موتور (LIFAN Motors) می باشد. این شرکت در سال 1992 توسط یین مینگ شان Yǐn Míngshàn تاسیس شد و در زمینه تولید موتور خودروها ، موتورسیکلت و ماشینهای نیمه سنگین و کامیونت به فعالیت می پردازند.

از سال 2006 نیز شرکت با معرفی خودروی لیفان 520 پا به عرصه تولید خودروهای سواری و سدان و خانوادگی گذاشت. در ابتدا این شرکت نیز با ترکیب چند خودروی مختلف همرا با کپی کاری های فراوان خودرو هایی بی کیفیت و زشت را به بازار عرضه می کرد ولی بعد از گذشت چند سال با استفاده از طراحان اروپایی ظاهر و کیفیت خودرو های خود را بهبود بخشید بطوریکه در حال حاضر این شرکت محصولات خود را به بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران و روسیه صادر می گردد.

به بهانه تخصیص این خودرو به عنوان جایزه برنامه ورزشی 90 ، می پردازیم به آخرین محصول این شرکت یعنی خودروی سدان نیمه لوکس لیفان 820. شرکت لیفان (LIFAN) در حال حاضر در حال همکاری با شرکت کرمان موتور بوده و شرکت کرمان موتور درصدد است که با ارائه محصولات جدید شرکت لیفان بتواند به دوران اوج خود یعنی زمانی که خودروهای موفق و محبوب دائوو سی یلو (Daewoo Cielo) و دائوو ماتیز (Daewoo Matiz) باز گردد.

 معرفی سدان نیمه لوکس لیفان ۸۲۰

سدان نیمه لوکس لیفان 820 | نمای روبرو

 

طراحی خارجی

خودروی سدان نیمه لوکس لیفان 820 با داشتن 4865 میلی متر طول 1835 میلی متر پهنا و 1480 میلی متر ارتفاع در رده خودروهای کلاس D در کنار خودروهایی مثل هیوندای سوناتا (Hyundai Sonata) ، تویوتا کمری (Toyota Camry) قرار می گیرد. فاصله دو محور 2775 میلی متر است که در نگا اول طرحی ظاهری خودرو شباهت بسیار زیادی به خودروهای فورد تاروس (Ford Tarus) ، فورد موندئو (Ford Mondeo) ، هیوندای سوناتا (Hyundai Sonata) ، تویوتا کمری (Toyota Camry) و حتی محصولات سری 3 شرکت ب. ام. و و آئودی دارد.

سدان نیمه لوکس لیفان 820 | نمای جانبی

 

در مجموع شرکت لیفان با الهام گرفتن از خودروهای روز بازار جهان خودروی لیفان 820 را به گونه ای طراحی کرده که حس خودروی چینی بودن را به بیننده القا نمی کند. طراحی جلو با جلو پنجره بزرگ و چراغهای کشیده با استفاده از خطوط طولی بدنه به قسمت پشت خودرو می رسد که همه اینها با وجود شباهت های زیاد با خودروهای دیگر آزار دهنده نبوده و حس لوکس بودن را با راننده و عابرین القا می کند.

سدان نمه لوکس لیفان 820 | نمای عقبی

 

چراغها در قسمت جلو کشیده و زیبا بوده و با سیستم هالوژن می باشند و سیستم چراغ روز (Day Light) نیز در این خودرو وجود دارد. چراغهای عقب نیز قوس دار و کشیده بوده و از جنس ال. ای. دی (LED) هستند. رینگها از جنس آلومینیوم و 10 پره دوبل بوده و با استفاده از تایرهای 216/60/16 به زمین متصل می گردند.

طراحی داخلی

فضای داخل کابین این خودرو ساده و زیبا بوده و هرچیزی در سر جای خود قرار دارد. چراغهای پشت آمپر دارای نور قوی و سفید هستند. با وجود اینکه حس اسپرا بودن و لوکس بودن را بطور کامل القا نمی کنند امابخوبی اطلاعات موردنظر راننده را در اختیارش قرار می دهند. امکانات پیشرفته زیادی در این خودرو وجود دارد که آنرا به یک سدان نیمه لوکس تبدیل می کند.

سدان نیمه لوکس لیفان 820 | نمای داخل کابین

 

از جمله این امکانات می توان به سیستم استارت بدون کلید خودرو ، سانروف برقی ، سیستم خودکار روشن شدن چراغها ، 6 ایربگ صندلی برقی ، گرمکن صندلی راننده ، سیستم ورود بدون کلید (Keyless) ، سیستم پخش MP3 با ورودی USB و درگاه AUX همراه با 6 بلندگو و بلوتوث (Bluetooth) و جی. پی. اس (GPS) با قابلیت کنترل از روی فرمان، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و سیستم ضد سرقت (Immobilizer) اشاره کرد.

سدان نیمه لوکس لیفان 820 | نمای پشت آمپر

کنترلر های زیادی نیز بر روی غربیلک فرمان قرار دارد که باعث سادگی کار راننده و عدم احتیاج به نگاه به اطراف می گردد. صندلی های لیفان 820 چرمی بوده و جنس داشبورد و غربیلک فرمان نیز قابل قبول است. سیستم تهویه خودرو نیز اتوماتیک بوده و هوای داخل کابین را در حالت مطلوب نگه می دارد.

سنسورهای پارک در بخش عقب و جلو و دوربین عقب نیز برای کمک به پارک کردن راننده وجود دارد و در صندوق عقب همانند خودروهای مرسدس بنز با تکان دادن پا در زیر صندوق عقب باز می گردد. سیستم فرمان چرخ دنده  – شانه ای بوده و با سیستم هیدرولیک خود فرمان پذیری مناسبی را برای خودروی لیفان 820 به ارمغان می آورد.

سدان نیمه لوکس لیفان 820 | موتور 4 سیلندر 2400 سی سی

موتور و عملکرد

پیشرانه خودروی لیفان 820 یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه با تزریق مستقیم سوخت است که قابلیت تولید 160 اسب بخار در دور موتور 5700 rpm و گشتاور 221 نیوتون متر در دور موتور 4000 rpm را دارد. این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک به چرخهای جلو منتقل می گردد.

حداکثر سرعت این خودروی 1500 کیلو گرمی در حدود 180 کیلومتر بر ساعت بوده و در عرض 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد که برای همچین خودرویی در این رنج قیمت و وزن قابل قبول است. سیستم تعیلق خودرو لیفان 820 در بخش جلویی مک فرسون و در قسمت عقب مستقل چند میله ای است. حجم باک این خودرو بنا بر اعلام شرکت سازنده 63 لیتر می باشد. مصرف بنزین نیز برای سیکل ترکیبی (داخل شهر و جاده) در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

ایمنی و سیستم ترمز

خودروی لیفان 820 با سیستم ترمز دیسکی در عقب و جلو مجهز به سامانه ترمز ضد بلوکه (ABS) بوده و همراه با سیستم کنترل شدت ترمز (EBD) و سیستم ضد لغزش خودرو (ESP) سواری امنی را بوجود می آورد. سیستم ایزوفیک (ISOFIX) نیز برای صندلی کودک در بخش صندلی های عقب وجود دارد. در مجموع سیستمهای ترمز برای این خودرو کافی بنظر می رسد.

در مجموع این خودرو سواری نرم و با هیجان اندکی را به راننده منتقل کرده و خودرو پایداری نسبتا” خوبی در گذر از پیچها دارد و امکانات قابل قبولی را در این رنج قیمت در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد.

سخن آخر

حال می پردازیم به مقایسه این خودرو با چند خودروی هم رده خود. از نظر قدرت موتور تویوتا کمری 180 میلیون تومانی (TOYOTA CAMRY) با موتور 4 سیلندر 2500 سی سی قدرتی معادل 180 اسب بخار، هیوندای سوناتا 160 میلیونی (Hyundai Sonata) با موتور 2400 سی سی 4 سیلندر 176 اسب بخار و فورد تاروس (Ford Tarus) با موتور 3500 سی سی خود 290 اسب بخار نیرو تولید می کنند.

ولی با توجه به تفاوت قیمت بقیه خودروها با خودروی لیفان 820 که در حدود 80 میلیون تومان قیمت دارد، انتخاب لیفان برای استفاده روزمره و سفرهای بین شهری منطقی و معقول به نظر می رسد. اما این را نباید فراموش کرد که در صورت آزادی ورود خودرو ، علی الخصوص خودرو های آمریکایی که طرفداران زیادی در ایران دارند و حذف تعرفه های نجومی خودرو که باعث میشود قیمت تمام شده خودرویی مثل فورد تاروس (Ford Tarus) که خودرویی سدان / نیمه اسپرت است در حدود 100 میلیون تومان شده که در این صورت اندک افرادی هستند که به سمت خودروهای آسیایی کشیده شوند.

البته امید است خودروسازان داخلی با انتخاب محصولات با کیفیت تر خارجی با ایده گرفتن از خودروهای روز دنیا گامی در جهت ساخت خودرو در داخل کشور بردارند و بتوانند همانند خودروسازان چینی در عرض کمتر از یک دهه خود را از سازندگان کپی کار صرف به همکاران شرکتهای معتبر خودرو سازی جهان تبدیل کنند.

نمای جلوی سدان نیمه لوکس لیفان 820 در مقایسه با هیوندای سوناتا | تویوتا کمری | فورد تاروس

 

نمای عبقی سدان نیمه لوکس لیفان 820 در مقایسه با هیوندای سوناتا | تویوتا کمری | آئودی A4

 

نمای جانبی سدان نیمه لوکس لیفان 820 در مقایسه با هیوندای سوناتا | تویوتا کمری | ب. ام. و سری 3

 

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر