;
coinex

آریزو 5 ، معرفی و بررسی آخرین خودروی معرفی شده توسط شرکت مدیران خودرو

آریزو 5 آخرین محصول شرکت چینی چری

چند سالی است که با توجه به نبود تنوع در بین خودروهای زیر 100 میلیون تومان، بازار این رده از خودروها به دست خودرو سازان چینی افتاده است. شرکت مدیران خودرو نیز با فروش محصولات شرکت چینی چری ( Chery ) در این بازار سهیم است.

شرکت چری ( Chery ) در سال 1997 در شهر وو-هو ( Wuhu) چین تاسیس شد. این شرکت از سال 1999 شروع به ساخت خودرو های سواری نمود و از سال 2001 شروع به صادرات خودروهای تولیدی به سایر کشورهای جهان نمود. کشورهایی مانند ایران، شیلی، اروگوئه، برزیل، مصر و … از کشورهایی بودند که محصولات این شرکت را مورد استفاده قرار میدادند.

شرکت چری که همکاری نزدیکی با شرکتهای اسرائیلی دارد هم راستا با دیگر خودروسازان چینی شروع به طراحی و عرضه مدلهایی به نسبت با کیفیت نمود. طراحی ظاهری خودروهای این شرکت نیز سعی داشته به طراحی های روز دنیا نزدیک شود که تا حدود هم موفق بوده است.

شرکت مدیران خودرو نماینده تولید محصولات شرکت چینی چری در ایران

 

شرکت مدیران خودرو از اواسط سال 2006 میلادی همکاری خود با شرکت چری را آغاز نمود. اولین خودرویی که این شرکت اقدام به توزیع آن نمود یک کپی محض از خودروی موفق دائوو ماتیز  ( Daewoo Matiz ) بود که پیشتر توسط شرکت کرمان خودرو به کشور وارد و به بازار عرضه می شد.

خودروهای MVM 530 ، MVM 315 ، MVM X33 و چری تیگو 5 از دیگر محصولاتی بودند که توسط شرکت مدیران خودرو به بازار عرضه شدند. البته ناگفته نماند که سیر صعودی کیفیت و طراحی ظاهری این خودروها در طول چند سال گذشته چشمگیر و محسوس بوده است.

نمای جلویی خودروی آریزو 5 محصول شرکت مدیران خودرو ایران و چری چین

 

خودروی چری آریزو 5 ( Chery Arrizo 5 ) آخرین محصولی است که توسط شرکت مدیران خودرو به بازار عرضه شده است. این خودرو که یکی از تازه واردان بازار خودرویی ایران به شمار می آید در کلاس خودروهایی ماند هیوندای النترا و کیا سراتو و جک J5 قرار دارد و به نوعی یک سدان نیمه لوکس به شمار می آید.

نمای عقبی خودروی آریزو 5 محصول شرکت مدیران خودرو ایران و چری چین

 

حال می پردازیم به بررسی مشخصات خودروی آریزو 5 ( Arrizo 5 ) که در سه مدل عرضه می گردد. این سه مدل عبارتند از مدل MT که مدل پایه بوده و مدلهای Luxury و Excellent. مدل Excellent لوکس ترین و مجهز ترین کلاس این خودرو به حساب می آید.

 

طراحی خارجی

طراحی خارجی این خودرو همانظور که گفته شد نسبت به محصولات گذشته تولید شده توسط این شرکت پیشرفت بسیار زیادی داشته و با استفاده از تکنولوژی روز خودروهای سدان روز جهان تولید شده است. البته هنوز هم ردی از کپی کاری خاص چینی ها در این خودرو دیده می شود. طراحی قسمت عقبی این خودرو بسیار شبیه به خودروی الانترا ( Elantra GT ) هاچ بک و سانتافه ( Santa Fe ) محصول شرکت خودروسازی هیوندای ( Hyundai ) کره جنوبی شده است. البته بدلیل هماهنگ بودن این طراحی با بقیه قسمتهای خودرو این مساله زیاد به چشم نمی آید.

شباهت طراحی چراغ های عقبی آریزو 5 با محصولات شرکت هیوندای کره ، از راست به چپ آریزو 5 – هیوندای النترا جی تی – هیوندای سانتافه

 

قسمت جلوی خودرو نیز زیبا و ساده طراحی شده است. جلو پنجره نسبتا بزرگ و چراغهای جلویی کشیده چهره زیبایی به این خودرو بخشیده است. این طراحی نیز برگرفته از خودروهایی مانند هیوندای الانترا و کیا سراتو بوده ولی به عنوان یک کپی محض به حساب نمی آید.

نمای جانبی خودروی آریزو 5 محصول شرکت مدیران خودرو ایران و چری چین

 

در نمای جانبی نیز خط کناری خودرو با شیب ملایمی از زیر چراغ های بخش جلویی تا بالای چراغ های بخش عقبی امتداد پیدا کرده است. در مجموع طراحی ظاهری این خودرو به روز بوده و برای خودروهای این کلاس قابل قبول به حساب می آید. طراحی یک باله کوچک بر روی در صندوق عقب علاوه بر کاربرد فنی به جذابیت نمای جانبی خودرو نیز افزوده است.

طراحی داخلی

نمایی از کابین خودروی آریزو 5

 

طراحی داخلی این خودرو نیز همانند طراحی خارجی آن ساده ولی زیبا بوده و با استفاده از صندلی ها با روکش چرمی و غربیلک فرمان با دوخت قرمز رنگ حس اسپرت بودن را به راننده القا می کند. البته در اینجا نیز نشانی از الگو برداری از خودروهای شرکت هیوندای به چشم می آید. کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت ادوات داخلی این خودرو نیز بسیار بهتر از خودروهای قبلی این شرکت از جمله MVM 530 و MVM 315 شده است.

نمایی از نشانگرهای خودرو آریزو 5

نمایی از نشانگرهای خودرو آریزو 5

 

نشانگر های پشت فرمان نیز که از دو بخش دایره ای در کناره ها و صفحه دیجیتال نشان دهنده وضعیت خودرو در وسط تشکیل شده، ساده ولی کاربردی هستند. سیستم تثبیت سرعت ( Cruise Control ) ، پخش صوت با قابلیت پخش فایلهای MP3 همراه با 4 بلندگو ، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی ، ورود بدون کلید و روشن کردن خودرو بدون استفاده از کلید بوسیله دکمه استارت، چهار شیشه برقی ، تنظیم برقی آینه های جانبی سان روف برقی در مدل Excellent ، سیستم کمکی پارک خودرو نیز از دیگر امکانات این خودرو هستند.

شباهت طراحی داخلی خودرو آریزو 5 با هیوندای النترا

 

موتور و گیربکس

خودرو آریزو 5 با یک موتور 1499 سی سی 4 سیلندر خطی به بازار ارائه شده است. این موتور از تکنولوژی DVVT ( سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها برای بالا رفتن راندمان کلی موتور) استفاده کرده و دارای 16 سوپاپ می باشد. توان تولیدی این خودرو 116 اسب بخار در دور موتور 6150 rpm بوده و گشتاور تولیدی توسط آن معادل 141 نیوتون متر بوده که از دور موتور 3800 rpm در اختیار راننده قرار دارد.

موتور 1499 سی سی خودرو آریزو 5 با توان 116 اسب بخار

 

این خودرو در دو نوع کیربکس دستی 5 دنده و اتوماتیک CVT با 6 دنده به بازار عرضه می گردد. در مدل اتوماتیک استفاده از 6 دنده کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت و نرمی حرکت خودرو نموده است.

سیستم ترمز و ایمنی

سیستم ترمز این خودرو از 4 ترمز دیسکی تشکیل شده است. این ترمزها در چرخهای جلو خنک شونده و در چرخهای عقبی یکپارچه هستند. سیستم های ABS (سامانه ضد قفل)، EBD (توزیع کننده نیروی ترمز الکترونیکی) و EBA (سیستم ترمز کمکی اضطراری) برای کمک به عملکرد ترمز نیز در این خودرو وجود دارند.

کمربندهای ایمنی سه نقطه ای برای سرنشینان جلو و عقب به همراه کیسه هوا ( Airbag ) برای سرنشینان جلو نیز وظیفه محافظت از جان سرنشینان در تصادفات را بر عهده دارند. البته در مدل Excellence این خودرو ایربگ های جانبی و پرده ای نیز به کمک سرنشینان می آید. این خودرو به سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر ( Immobilize ) نیز مجهز شده است.

این خودرو با 4532 میلیمتر طول ، 1814 میلیمتر عرض و 1487 میلیمتر تقریبا هم اندازه با خودروی هیوندای النترا و جک J5 بوده و با 1355 کیلوگرم وزن در مدل MT پایه و 1387 کیلوگرم وزن در دو مدل Luxury و Excellence با توجه به قدرت تولیدی موتور خودرویی نسبتا سنگین به حساب می آید. مدل MT با تایرهای سایز 205/55/16 و مدل Luxury با تایرهای سایز 205/50/16 به بازار عرضه می شوند. مدل Excellence نیز با استفاده از تایرهای 205/50/17 اسپرت تر بنظر می رسد.

این خودرو با قیمت قیمت مابین 60 تا 75 میلیون تومان در سه تیپ مختلف عرضه می شود که نسب به رقبای خود از جمله هیوندای النترا با بیش از 130 میلیون تومان و کیا سراتو با بیش از 100 میلیون تومان ارزانتر است. این خودرو با گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتر به مشتریان ارائه می گردد. در مجموع و در این رنج قیمتی این خودرو خودرویی متوسط و قابل قبول برای خانواده های کم جمعیت به شمار می آید.

منابع:

تکرا

مدیران خودرو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر