;
coinex

جیمی هندریکس ، ستاره ای که تنها چهار سال فرصت درخشیدن داشت

جیمی هندریکس

 

جیمی هندریکس ، اعجوبه ای که خیلی زود جهان موسیقی را ترک کرد.

در دنیای سبک راک هیچ نوازنده ای مشهورتر و تاثیرگذارتر از جیمی هندریکس نبوده است. این اعجوبه گیتار الکتریک با وجودیکه تنها زمان بسیار کوتاهی را برای درخشش در این عرصه داشت، به یکی از بزرگترین نوازندگان گیتار در تاریخ موسیقی تبدیل شد.

سبکی که وی با ادغام سبک های جز (Jazz) ، بلوز (Blues) همراه با صدای خش گرفته (Distorted) گیتار خود خلق کرد، موسیقی راک را به مرحله ای بالاتر ارتقا داد و الگویی برای گیتاریست های مشهور دوران مدرن گیتار الکتریک از جمله استیو وای (Steve Vai)، جو ستریانی (Joe Satriani)، جورج کلینتون (George Clinton) و کرک همت (Kirk Hammette) شد.

جانی آلن هندریکس (Johnny Allen Hendrix) در روز 27 نوامبر سال 1942 در سیاتل (Seattle) ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. پدر وی بعدها نام وی را به جیمز آلن (James Allen) تغییر داد. جیمی هندریکس از همان دوران کودکی به موسیقی علاقمند بود. علاقه وی به حدی بود که بارها در اتاق خود در گوشه ای می نشست و با جارو ادای نواختن ساز گیتار را در می آورد.

دوران نوجوانی

اولین بار در سال 1958 بود که پدر وی یک گیتار دست دوم به قیمت 5 دلار برای وی خریداری نمود. هنوز اندکی از این زمان نگذشته بود که جیمی به اولین گروه موسیقی خود به نام The Velvetones پیوست. هنرمندان محبوب وی بی. بی. کینگ (B.B. King)، بادی هالی (Buddy Holy)، مادی واترز (Muddy Waters) و رابرت جانسون (Robert Johnson) بودند. او بطور خودآموز به فراگیری ساز گیتار پرداخت. عدم تسلط وی به مبانی موسیقی از جمله نت خوانی و نت نویسی موجب آن شده بود که سعی و تلاش وی برای آموختن ساز گیتار چند برابر گردد.

بعد از تنها سه ماه همکاری با گروه، جیمی تصمیم گرفت که به سمت سبک مورد علاقه خود برود و گروه را ترک نماید. اولین گیتار الکتریکی که جیمی هندریکس در دست گرفت، یک گیتار مدل Supro Ozark 1560S بود.

جیمی در سال ۱۹۶۱ به ارتش آمریکا پیوست. در ماه نوامبر سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت نشان Screaming Eagle از ارتش شد. زمانی که وی در کنتاکی بود به همراه بیلی کاکس (Billy Cox) نوازنده گیتار بیس (Bass Guitar) گروهی به نام The King Casual را تاسیس کرد.

Are You Experienced

در سال 1967 اولین آلبوم استودیویی گروه شخصی جیمی به نام Are You Experienced منتشر و به بازارهای موسیقی ارائه شد. این آلبوم که در سبک راک (Rock) و هارد راک (Hard Rock) تهیه و تولید شده بود، به سرعت به آلبومی موفق تبدیل شد و مورد توجه منتقدین و مردم قرار گرفت. این آلبوم در کشور انگلستان با فروش 100.000 نسخه موفق به دریافت نشان طلایی و با فروش 5.000.000 نسخه ای خود در ایالات متحده آمریکا نشان Platinum x5 را دریافت کرد. این آلبوم در سال 2001 به عنوان پنجمین آلبوم بهترین آلبوم های موسیقی توسط شبکه تلویزیونی VH1 آمریکا انتخاب شد.

دومین آلبوم استودیویی وی Axis:Bold as Love نام داشت و در سال 1967 منتشر شد. این آلبوم نیز موفقیت آلبوم قبلی جیمی هندریکس را تکرار کرد و به مقام سوم در ایالات متحده و مقام پنجم در بریتانیا رسید. این آلبوم شامل آهنگ بسیار معروف بال کوچک (Little Wing) بود که بعدا توسط بسیاری دیگر از هنرمندان و نوازندگان سبک راک، هارد راک و متال نیز بازنوازی شد. آلبوم سوم و آخرین آلبوم وی Electric Ladyland نام داشت. این آلبوم نیز مانند دو آلبوم قبلی جیمی هندریکس موفق بود و در آریکا به رتبه اول و در بریتانیا به رتبه پنجم رسید.

سبک نوازندگی

سبک نوازندگی جیمی هندریکس نمادی از نهاد سرکش و عصان گر درون وی بود. استفاده از دیستورشن ها و فیدبک های همراه با اکو، به صدای ساز وی شخصیتی خاص و منحصربفرد بخشیده بود.

وی چپ دست بود و از افکت وا-وا (Wah-Wah) برای نواختن گیتار استفاده می نمود.  او در طول سالهای کوتاه عمر خود با هنرمندانی همچون باب دیلن (Bob Dylan) نیز همکاری نمود.

سازهای مورد استفاده وی نیز شامل مدل استراتوکستر (Startocaster) شرکت فندر (Fender) و مدل فلاینگ وی (Flying V) شرکت گیبسون بودند که به پرفروش ترین مدل های ساز گیتار الکتریک تبدیل شده اند.

مرگ

وی اعتیاد شدیدی به مواد روانگردان از جمله LSD داشت. اعتیاد وی به الکل نیز بسیار زیاد بود و در بسیاری از مواقع موجب رفتارهای پرخاشگرانه از طرف وی می شد. جیمی هندریکس در 18 سپتامبر سال 1970 میلادی درحالیکه تنها 27 سال سن داشت، در هتلی در لندن درگذشت. علت مرگ وی مصرف الکل و قرص های خواب آور ذکر شد. پیکر وی در گورستان رنتون در واشینگتن دفن شده است.

او به همراه جیم موریسون (Jim Morrison) خواننده و آهنگساز گروه آمریکایی The Doors، کرت کوبین (Kurt Cobain) نوازنده، آهنگساز و خواننده گروه آمریکایی نیروانا (Nirvana) و جنیس جاپلین (Janis Joplin) از بزرگترین و مشهورترین هنرمندانی هستند که در سن 27 سالگی از دنیا رفته اند.

این هنرمندان همگی جزو کلوبی هستند که به نام کلوب 27 مشهور است. از دیگر هنرمندانی که جزور این گروه بحساب می آیند می توان به آلن ویلسون (Alan Wilson) خواننده گروه Canned Heat ، برایان جونز (Brian Jones) از بنیانگذاران گروه راک انگلیسی رولینگ استونز (Rolling Stones) و کریستین فاف (Kristen Pfaff) نوازنده گیتار بیس گروه گرانج (Grunge) هول (Hole) اشاره کرد.

منبع:

تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر