;
coinex

ساخت الماس مصنوعی ؛ سخت ترین ماده جهان بازنشسته می‌شود!

ساخت الماس مصنوعی که بسیار سخت تر از الماس طبیعی است

دانشگاه ملی استرالیا (ANU) پروژه بین المللی برای ساخت الماس مصنوعی را رهبری می کند که پیش بینی می شود، بسیار سخت تر از الماس طبیعی است و گفته می شود که می توان از آن برای برش مواد فوق سخت در معادن بهره برد. الماس، سخت ترین ماده جهان است و این الماس مصنوعی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای آن باشد.

جودی بردبای دانشیار دانشگاه ملی استرالیا می گوید؛ تیم وی متشکل از دانشجوی دکتری توماس شیل و متخصصانی از دانشگاه های آرمیت ملبورن، سیدنی و ایالات متحده، موفق به ساخت یک نانو لونسدالیت (lonsdalite) شده اند. لونسدالت، یک الماس شش ضلعی است که در طبیعت تنها در محل برخورد شهاب سنگ ها یافت می شود، مانند نمونه ای که پیش از این در کانیون دیابلو در ایالات متحده یافت شده بود.

به گفته جودی بردبای محقق ارشد این مطالعه از دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه ملی استرالیا: ” این الماس مصنوعی جدید برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه به احتمال زیاد از آن می توان در سایت های معدنی استفاده کرد. با این وجود هنوز فکر می کنم، این الماس می تواند بهترین دوست دانشمندان محسوب شود؛ چرا که هر زمانی که نیاز به برش ماده ای فوق سخت باشد، این الماس پتانسیل انجام این کار را به صورتی راحت تر و سریع تر خواهد داشت.”

جودی بردبای محقق ارشد این مطالعه از دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه ملی استرالیا
جودی بردبای محقق ارشد این مطالعه از دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه ملی استرالیا

این تیم تحقیقاتی لونسدالیت را در یک دستگاه سندان الماس (دستگاهی برای تولید فشارهای بسیار بالا) در دمای 400 درجه سانتیگراد، یعنی کمتر از دو برابر حرارت مورد نیاز در آزمایشگاه ساخته اند.

وی در این مورد توضیح می دهد: “ساختار شش ضلعی اتم های این الماس آن را بسیار سخت تر از الماس های معمولی کرده که دارای ساختار مکعبی است. اینکه ما قادر به ساخت این (الماس) در مقیاس نانو شده ایم، چیز بسیار هیجان انگیزی است؛ چرا که این مواد هر چه قدر کوچکتر باشند، مستحکم تر و قوی تر هستند.”

ساختار شش ضلعی اتم های این الماس آن را بسیار سخت تر از الماس های معمولی کرده است
ساختار شش ضلعی اتم های این الماس آن را بسیار سخت تر از الماس های معمولی کرده است

محقق دوگال مک کولاک از دانشگاه آرمیت ملبورن می گوید، همکاری با متخصصان بین المللی برای موفقیت این پروژه ضروری بوده است، وی گفت: “ساخت این الماس شش ضلعی نانو کریستالی تنها با همکاری نزدیک بین فیزیکدانانی از استرالیا و کشورهای دیگر، ممکن بوده است.”

.

منبع: phys

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر