;
coinex

سقوط پهپاد اینترنتی فیسبوک ؛ اولین پرواز هواپیمای بدون سرنشین فیسبوک شکست خورد

سقوط پهپاد اینترنتی فیسبوک ؛ اولین پرواز هواپیمای بدون سرنشین فیسبوک شکست خورد

فیسبوک اولین پرواز آزمایشی کامل هواپیماهای بدون سرنشین اینترنتی خود، آکیلا را که از سوخت خورشیدی بهره می برد، ماه ژوئیه جشن گرفته بود؛ اما به نظر می رسد، برنامه فیسبوک با مشکل مواجه شده است.

به گزارش انجمن ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا این هواپیمای بدون سرنشین اینترنتی که پرواز 96 دقیقه ای را در یوما، آریزونا کامل کرده بود، به دلیل نقص فنی در بال راست سقوط کرد.

آکیلا تنها در حالت فرود خودکار فرود می آید، این بدین معناست که این هواپیمای بدون سرنشین با اندازه گیری سرعت باد، دما و با انجام محاسبات لازم فرود نرمی را امکان پذیر می کند. در طول پرواز آزمایشی، اپراتورها سرعت باد را 7 گره تخمین زده بودند؛ اما در زمانی که آکیلا تصمیم به فرود آمدن گرفته، سرعت باد 18 گره بوده است.

در این شرایط سیستم اتوپایلوت آکیلا دماغه هواپیما را به پایین گرفته، به این ترتیب سرعت هواپیمای بدون سرنشین از سرعت 25 مایل در ساعت (محدوده سرعت آکیلا) عبور کرده و بال راست هواپیما خم شده و باعث سقوط پهپاد اینترنتی فیسبوک شده است. آکیلا در این زمان تنها کمتر از 20 پا با سطح زمین فاصله و 30 مایل در ساعت سرعت داشته است.

فیسبوک در یادداشت بلاگش نوشته: “سیستم اتوپایلوت قادر به پیگیری همزمان سرعت هوایی و مسیر گلاید (پرواز کردن بدون نیروی موتور) نبوده است. همچنین اولویت این سیستم ارزیابی ارتفاع هواپیما است.”

فیسبوک برای رسیدگی به این موضوع قصد دارد، تغییراتی را در طراحی و نرم افزار آکیلا اعمال کند. فیسبوک در وهله اول می خواهد، دستگاهی مانند یک اسپویلر و یا ترمز هوایی را به هواپیمای بدون سرنشین اینترنتی خود اضافه کند تا به سیستم اتوپایلوت اجازه دهد، بدون افزایش سرعت، برای فرود شیب بگیرد.

دوم اینکه، اولویت سیستم اتوپایلوت از ارزیابی ارتفاع هواپیما به حفظ سرعت هوایی ایمن تغییر خواهد کرد. محققان پیش از این، کار خود برای توسعه نسل دوم آکیلا را آغاز کرده بودند؛ اما سقوط پهپاد اینترنتی فیسبوک کمی کار را به تعویق انداخته است. شرکت فیسبوک امیدوار است، در نهایت پرواز آکیلا بر روی مناطقی با دسترسی کم به اینترنت، بازار جدیدی را به شبکه جهانی وب و فیسبوک اضافه کند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر