;
coinex

جورج مایکل ، ستاره موزیک پاپ بریتانیایی در سن 53 سالگی درگذشت

حورج مایکل ، هنرمند انگلیسی در گذشت

جورج مایکل (George Michael) ، ترانه سرا، آهنگساز، نوازنده و خواننده مشهور سبک پاپ انگلیسی، روز گذشته در سن 53 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی که با ترانه هایی مانند Faith ، Careless Whispers ، Last Chrismas و Jesus to a Child به شهرت رسیده بود، بطور ناگهانی و در منزل شخصی خویش از دنیا رفت. هنوز دلیل مرگ وی به طور رسمی اعلام نشده و اعلام نظر به پس از کالبد شکافی موکول شده است. اما خانواده وی می گویند که جورج مایکل در هنگام خواب دچار مشکل قلبی شده و به دلیل ایست قلبی در گذشته است.

تولد و دوران کودکی و نوجوانی

جورج مایکل در 25 ماه ژوئن سال 1963 در شهر لندن بدنیا آمد. پدر وی اصلیتی یونانی داشته که در دهه 1950 میلادی به انگلستان مهاجرت کرده بود. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در بخش کینگزبری (Kingsbury) گذراند. در دوران نوجوانی جورج مایکل خانواده وی به هرتفوردشایر (Hertfordshire) نقل مکان نمودند. در آنجا بود که وی با اندرو ریجلی (Andrew Ridgelly) آشنا شد.

شروع فعالیت موسیقایی

جورج مایکل در سال 1981 میلادی به همراه دوست خود اندرو ریجلی (Andrew Ridgeley) گروه موسیقی وام! (Wham!) را تاسیس کرد. اولین آلبوم این گروه Fantastic نام داشت به شدت مورد توجه مردم و منتقدین قرار گرفت و به صدر جدول آلبوم های موسیقی در کشور انگلستان رسید.

دومین آلبوم این گروه Make it Big نام داشت که آن هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و به صدر جدول آلبوم های پروفروش در ایالات متحده رسید. این آلبوم علاوه بر ایالات متحده آمریکا و انگلستان، در بیش از 25 کشور دیگر نیز به پرفروش ترین آلبوم سبک پاپ تبدیل شد. از ترانه های مشهور این آلبوم می توان به ترانه Careless Whisper و Freedom اشاره گرد. جورج مایکل تا سال 1986 میلادی در گروه Wham! فعالیت داشت و در مجموع سه آلبوم استودیویی منتشر نمود.

فعالیت انفرادی

در سال 1986 میلادی جورج مایکل گروه Wham! را ترک نمود و فعالیت انفرادی خود را در بازار موسیقی آغاز نمود. وی در سال 1987 به اجرای یک قطعه دو صدایی با خواننده و موزیسین مشهور سبک حز (Jazz) و سول (Soul) آمریکایی پرداخت. این قطعه I Knew You Were Waiting نام داشت. این ترانه کمک بسزایی به موفقیت جورج مایکل نمود و در جدول بهترین تک آهنگ های آمریکا و انگلستان به رتبه اول رسید. این ترانه در سال 1988 موفق به دریافت جایزه گرمی (Grammy) در بخش بهترین ترانه سبک R&B نیز شد. اولین آلبوم انفرادی وی نیز Faith نام داشت که نزدیک به 20 میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفت.

کارنامه هنری

جورج مایکل در مجموع 9 آلبوم استودیوی به طور انفرادی و همراه با گروه Wham! منتشر کرد. او با فروش بیش از 100.000.000 میلیون نسخه آلبوم در سرتاسر جهان یکی از محبوب ترین و مشهور ترین موسیقیدانان تاریخ بوده و در کنار بزرگانی چون گروه راک و هارد راک (Rock & Hard Rock) آمریکایی بون جووی (Bon Jovi)، گروه هوی متال (Heavy Metal) بسیار موفق آمریکایی متالیکا (Metallica)، راد اتیوارت (Rod Stewart)، ادل (Adele) ، دیوید بووی (David Bowie) و گروه گانز ان روزز (Guns N’Roses) قرار می گیرد.

جوایز و افتخارات

جورج مایل در طول فعالیت 35 ساله خود موفق در دریافت جواز و تقدیرنامه های زیادی شد. از جمله آنها می توان به سه بار برنده شدن در American Music Awards، سه بار برنده شدن در Brit Music Awards، چهار بار MTV Music Awards و 2 بار دریافت جایزه معتبر گرمی (Grammy) اشاره کرد.

مرگ

جورج مایکل در روز 25 دسامبر سال 2016 مبلادی در منزل شخصی خود در آکسفورد شایر (Oxsfordshire) در خواب درگذشت. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد اعلام دلیل قطعی مرگ وی هنوز بطور رسمی اعلام نشده است.   این اعلام نظر به پس از کالبد شکافی جسد وی موکول شده است.

برای ایرانیان و کودکان دهه 60 و 70 این خواننده فقید یادآور خاطراطی شیرین است. بر اساس سیاست های صدا و سیما منبی بر حذف موسیقی های سریال ها و کارتون های خارجی، نسخه بی کلام  ترانه Careless Whisper بر روی تیتراژ پایانی سریال کارتونی آن شرلی قرار گرفته بود. این ترانه توسط هنرمندان مشهوری چون کنی جی. (Kenny G) و گروه هارد راک Seether نیز بازخوانی شده است.

برای دانلود ترانه  Careless Whisper اینجا کلیک نمایید.

آلبوم های منشر شده توسط جورج مایکل

1983 – Fantastic (با گروه Wham)

1984 – Make it Big  (با گروه Wham)

1986 – Music From The Edge of Heaven (با گروه Wham)

1987 – Faith

1990 – Listen Without Prejudice

1996 – Older

1999 – Songs from Last Century

2004 – Patience

2014 – Symphonica

 

منبع:

تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر