;
coinex

کرت کوبین و گروه نیروانا ؛ صدای اعتراض نسل جوان دهه 90 میلادی

کرت کوبین (Kurt Cobain) بدون شک یکی از فوق ستاره های دنیای موسیقی در تمامی سبکها بود که توانست نام خودر را در کنار بزرگانی چون الویس پریسلی (Elvis Presley) و جانی کش (Johnny Cash) جاودانه سازد. وی نوازنده، آهنگساز و خواننده گروه راک نیروانا (Nirvana) بود که توانست در اندکی زمان فعالیت موسیقایی خود، به ستاره ای جاودان و درخشان برای نسل جوان دهه 1990 تبدیل شود.

وی در دوران اوج خود همانند هنرمندانی نظیر جیم موریسون (Jim Morrison) خواننده گروه دورز (The Doors) و جیمی هندریکس (Jimi Hendrix) نوازنده و اعجوبه گیتار الکتریک با مرگ زود هنگام خود جمعی را تشکیل دادند که به گروه 27 مشهور شد. اعضای این کلوب همگی موسیقیدانانی نخبه و جوانی  بودند که با مرگ ناگهانی خود در سن 27 سالگی به جاوندانگی همیشگی دست یافتند.

در این نوشته به بهانه سالروز تولد کرت کوبین چند سطری را به زندگی و مرگ اختصاص می دهیم .

دوران کوکی و نوجوانی کرت کوبین

کرت دونالد کوبین (Kurt Donald Cobain) در روز 20 فوریه سال 1967 در شهر آبردین (Aberdeen) ایالت واشنگتن بدنیا آمد. علاقه کرت به موسیقی از همان اوایل کودکی مشهود بود. وی در سن 4 سالگی شروع به نواختن پیانو نمود. کرت تنها 9 سال داشته که والدین وی از هم جدا شدند. بر اساس گفته های وی این اتفاق تاثیر بسیار بد و دردناکی  بر او گذاشت.

در دوران نوجوانی و بعد از ترک مدرسه، مادر وی نیز او را طرد نمود و از خانه بیرون کرد. به همین دلیل وی مجبور بود که شبها را در زیر یک پل بر روی رودخانه ویشکا (Wishkah) زندگی کند. این مرحله از زندگی نیز تاثیر بسیاری بر وی داشته و چند سال بعد ترانه Something in The Way را بر اساس تجربیات خود در دوران بیخانمانی و زندگی فقیرانه و کولی وار در زیر پل به نگارش درآورد.

 آغاز کار گروه نیروانا (Nirvana)

کرت کوبین اولین بار در سن چهارده سالگی با گیتار آشنا شد. اولین گیتار وی نیز یک ساز دست دوم و کار کرده بود که توسط عموی ول به او هدیه داده شد. کرت به سرعت شروع به یادگیری گیتار نمود و بعد از زمان کوتاهی توانست ترانه های مورد علاقه خود از گروه های راک مانند کوئین (Queen) و لد زپلین (Led Zeppelin) را کپی نموده و اجرا نماید. در دوران مدرسه وی با یکی از دوستان خود به نام کریس نووسلیچ (Kris Noveselic) نوازنده گیتار بیس یک ژروه را تشکیل دادند و به تمرین در انباری سالن آرایش مادر کریس پرداختند. این اولین بار بود که گروه این دو دست به نیروانا به فعالیت می پرداخت.

در سال 1989 میلادی یک نوازنده درامز نیز به نام چاد چنینگ (Chad Chaning) نیز به آنها اضافه شد و گروه نیروانا آلبوم بلیچ (Bleach) را به بازارهای موسیقی ارائه نمود. اما موبین از سبک و نخوه نوازندگی چاد راضی نبود و به همین دلیل به دنبال یک نوازنده جدید برای جایگزینی وی بود. بعد از چندین ماه تست و مصاحبه دیو گرول (Dave Grohl – نوازنده درامز نیروانا و خواننده و گیتاریست فعلی گروه Foo Fighters) به عنوان جایگزین چاد انتخاب شد.

این سه نفر به هماهنگی خوبی با همدیگر رسیده بودند و در سال 1991 میلادی شاهکار موسیقی خود به نام Nevermind را به بازار عرضه نمودند. انتشار این آلبوم موجب شد که نیروانا به سرعت به عنوان یک گروه موسیقی محبوب شناخته شود. سبک موسیقی این آلبوم یکی از زیرمجموعه های سبک آلترنیتیو راک به نام گرانج (Grunge) بود.

نیروانا موفق شد در دوره کوتاه فعالیت خود به فروشی معادل 25 میلیون نسخه در آمریکا و 75 میلیون نسخه در سراسر جهان دست یافته و به یکی از تاثیرگذارترین و محبوب ترین گروههای موسیقی تبدیل گردد. فروش بسیار موفق این آلبوم موجب آن شد که گروه های دیگر شهر سیاتل مانند Soundgarden ، Alice in Chain و Pear Jam نیز شنیده شده و به گروه های مطرح این سبک تبدیل شوند.

 

 زندگی شخصی

کرت کوبین در سال 1990 میلادی در کلوب Satyricon Night Club با کورتنی لاو (Courtney Love) خواننده و نوازنده گروه دخترانه گرانج Hole آشنا شد. در روز بیست و چهارم فوریه سال 1992 میلادی کرت و کرتنی به طور رسمی ازدواج نمودند. تنها دختر آنها، فرانسس بین کوبین (Frances Bean Cobain) نیز در اواسط ماه آگوست همان سال به دنیا آمد.

کرت زیاد به شهرت علاقه نداشته و توجه بیش از حد رسانه ها موجب آزار وی می شد. در اواخ عمر کرت به افسردگی شدیدی نیز دچار شده و بود و مدتها دور از فرزند و همسر خود و در تنهایی زندگی می کرد. در روز 5 آپریل سال 1994 جسد وی به همراه یک تفنگ شکاری پیدا شد. دلیل رسمی مرگ وی خودکشی اعلام شد اما بسیاری بر این باور بودند که شراط آخرین ساعات زندگی وی به گونه ای نبوده که بتواند ماشه تفنگ را فشار داد و موجبات مرگ خود را فراهم نماید.

بعد از مرگ

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد نیروانا بین جوانان و اطلاق صفت “صدای نسل جوان” به کرت کوبین ، موفقیت گروه نیروانا حتی تا بعد از مرگ وی نیز ادامه پیدا کرد. تعداد زیادی فیلم و مستند بر اساس زندگی وی ساخته شد. از جمله این فیلمها می توان به Las Days اثر گاس ون سن (Gus Van Sant) اشاره کرد که در سال 2005 و بر اساس سه روز آخر زندگی کرت کوبین ساخته شد.

در سال 2014 میلادی کرت کوبین بعد از 20 سال موفق شد که به تالار مشاهیر راک اند رول راه پیدا نماید. دیو گرول نیز خط مشی نیروانا را به همراه شخصی سازی و بهینه سازی های خود ادامه داد و سالهای زیادی است که با گروه خود Foo Fighter مشغول به کار است.

آلبومهای گروه نیروانا:

  • بلیچ (Bleach) – فروش 1.9 میلیون نسخه
  • نورمایند‌(Nervermind) – فروش 10.6 میلیون نسخه در آمریکا و 30 میلیون نسخه در سراسر جهان
  • این یوترو (In Utero) – فروش 5 میلیون نسخه در آمریکا و 15 میلیون نسخه در سراسر جهان
  • آنپلاگد (Unplugged) – فروش 5.1 میلیون نسخه در آمریکا

ویدیو کلیپ های گروه نیروانا:

  • In Bloom در سال 1990
  • Smells like Teen Spirit در سال 1991
  • Come As You Are در سال 1992
  • Lithium در سال 1992
  • Silver در سال 1993
  • Heart Shaped Box در سال 1993
  • You Know You’re Right در سال 2002

منبع:

تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    عالی ممنون

    پاسخ

    درود بر شما، از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته است بسیار خوشحالم.

    پاسخ